۲۹ دی ۱۳۹۲، ۹:۲۵
کد خبر: 81001370
T T
۰ نفر
دفن نامناسب زباله ها از مهمترين عوامل آلودگي در گيلان است

رشت - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: دفن نامناسب زباله ها و جايگاه آن، و آتش زدن كاه و كلش مهمترين منابع آلودگي استان محسوب مي شوند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'محمدرضا برجي' عصر شنبه در گفت و گو با رسانه هاي گروهي گيلان از تشكيل كميته ويژه ساماندهي كاه و كلش براي تابستان سال آينده از هم اكنون در اين اداره كل خبر داد و افزود: مهمترين آلاينده هاي محيط زيست استان، آتش زدن كاه و كلش و جايگاه هاي دفن زباله است كه در تعامل با بقيه سازمان ها بايد براي آنها راه حلي پيدا كرد.

وي اظهار داشت: استان گيلان درحال حاضر از نظر آلودگي هوا به دليل نزديكي دريا و پوشش سبز جريان هاي هوا در رديف استان هاي درحال تهديد آلودگي هوا قرار ندارد .

وي كارخانه هاي سيمان و آسفالت و صنايع را از جمله آلاينده هاي گيلان ذكر كرد و گفت: جايگاه هاي دفن زباله در گيلان تا شعاع زيادي موجب آلودگي محيط زيست مي شوند.

به گفته برجي؛ ريزگردها در فصل تابستان يكي از تهديدات استان مسافرخيز گيلان است كه اين آلودگي بر گردشگري استان تاثير منفي برجاي مي گذارد.

مديركل محيط زيست گيلان بر ملزم شدن واحدهاي صنعتي به سامانه تصفيه و مونيتورينگ تاكيد و خاطرنشان كرد: صنايعي كه در حال احداث هستند حتما بايد سيستم تصفيه در آنها نصب شود كه درغير اينصورت به آنها اجازه فعاليت داده نخواهد شد.

وي مهمترين وظيفه محيط زيست را آموزش و اطلاع رساني دانست و بر نقش سازمان هاي مردم نهاد، رسانه ها و شوراها ، دهياري ها به عنوان اركان اصلي فعاليت هاي محيط زيست تاكيد كرد.

وي با بيان برنامه هاي روز و هفته هواي پاك در گيلان افزود: با توجه به حساسيت هايي كه هواي پاك در كلانشهرها دارد، يك هفته به عنوان هواي پاك اختصاص داده شده است.

برجي اظهار داشت: هفته هواي پاك يك نوع هشدار و محرك براي آحاد جامعه است تا نسبت به آينده و بخصوص نسبت به داشتن هواي پاك حساس باشند.

وي تصريح كرد: راهبردهاي هاي جديد محيط زيست گيلان بر سه محور تدبير، احياء و ارتقاء قرار گرفته و بايد با همكاري مردم و رسانه از هر آنچه موجب بهم خوردن توازن زيست بوم مي شود، جلوگيري شده و به گونه اي اعمال مديريت شود كه توازن و تدبير بين محيط طبيعي و انساني ادامه يابد.

وي خواستار اجراي طرح آمايش سرزمين در گيلان شد و اظهار داشت: اگر آمايش سرزمين در گيلان اجرا نشود، در آينده نزديك شهر رشت به يكي از كلانشهرهاي آلوده تبديل خواهد شد.

مديركل محيط زيست گيلان برنامه هاي محيط زيست اين استان در هفته هواي پاك را برگزاري دوچرخه سواري ، افتتاح سيستم رفع آلودگي هواي كارخانه هاي شمش ، گيل پودر و تدبير پودر در شهرستان انزلي ، هماش آشنايي مديران واحدهاي صنعتي با سيستم پايش آنلاين آب و هوا، ارايه خدمات رايگان اتوبوسراني در شهر رشت و برگزاري همايش پاسداشت حضور درختان به عنوان فيلترهاي طبيعي هوا در پارك قدس رشت ذكر كرد.ك/2

619/695