ميانگين سرانه دسترسي به آب در خراسان رضوي طي 50 سال اخير بيش از 24 درصد كاهش يافته است

مشهد - ايرنا - مدير عامل شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان رضوي گفت: ميانگين سرانه دسترسي به آب در خراسان رضوي طي 50 سال اخير بيش از 24 درصد كاهش يافته است.

محمد دانشگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در 50 سال پيش سرانه دسترسي به آب در اين استان حدود هفت هزار متر مكعب بود كه اينك به هزار و 700 متر مكعب رسيده است.

وي تصريح كرد: با توجه به اين روند مردم بايد بيش از گذشته نسبت به رعايت الگوي مصرف و مصرف بهينه آب اهتمام ورزند، هرچند كه 70 درصد مشتركين آب شرب روستايي استان، الگوي مصرف را رعايت مي كنند.

او افزود: هم اكنون نزديك به يك ميليون و 400 هزار نفر در دو هزار و 450 روستاي خراسان رضوي در قالب بيش از 505 هزار مشترك آب شرب، زير پوشش خدمات اين شركت قرار دارند.

وي اظهار داشت: ميانگين بارندگي ساليانه در ايران حدود يك سوم متوسط جهاني و متوسط بارش ساليانه در خراسان رضوي از ميانگين كشوري هم كمتر است.

دانشگر گفت: افزايش جمعيت و توسعه بخش صنعت و كشاورزي نياز به منابع آب را افزايش داده و بر مصرف آب افزوده است در صورتي كه ميزان بارشها كاهش يافته و حدود 13 سال است كه با خشكسالي روبرو هستيم.

وي با اشاره به برخي اقدامات اين شركت در راستاي اصلاح الگوي مصرف در بين مشتركين روستايي افزود: سعي شده است از طريق رسانه هايي چون خبرگزاريها، مطبوعات، صدا و سيما و آموزش و پرورش و ائمه جماعات، فرهنگ سازي مصرف بهينه آب شرب در بين روستائيان انجام شود.

وي اظهار داشت: در اين زمينه توجه بيش از پيش به آموزه هاي ديني كه تأكيد فراوان بر پرهيز از اسراف دارد، ضروري است./1

1922 /664