۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۹:۰۵
کد خبر: 80995320
T T
۰ نفر
آیت الله هاشمی رفسنجانی: هر وقت احساس ضرورت كردم، حرف زدم و به صحنه آمدم

تهران - ایرنا - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه «چرا در سالهای گذشته كمتر با مردم و رسانه‌ها حرف می‌زدید؟» گفت: شرایط كشور را می‌دانستید كه چگونه عده‌ای برای عدم انتشار حرف‌های دیگران در جامعه هیاهو می‌كردند؛ البته من به خاطر مسوولیت‌ها و وظیفه‌ای كه دارم، هر وقت احساس ضرورت كردم، حرف زدم و به صحنه آمدم.

به گزارش ایرنا از مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی در دیدار مسوولان و دبیران خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: رسالت انبیا و اولیا راهنمایی انسانها بود و الان بخشی از آن وظیفه بر دوش خبرنگاران و متولیان رسانه‌هاست.

رئیس مجمع تشخیص نظام افزود: مسوولیت رسانه‌ها مهم است، چون اگر با كتمان حقایق یا وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها، باعث انحراف افكار عمومی شوند، مرتكب گناه نابخشودنی خواهند شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آیه «ولو تقول علینا بعض الا قاویل لاخذنا منه بالیمین ثم لقطعا منه الوتین» (سوره حاقه، آیات 41 تا 43) را گواهی صادق برای خشم خدا از دروغ و نسبت‌های ناروا و تحریف معارف الهی دانست و افزود: متاسفانه گاهی برای بعضی از ارباب رسانه‌ها ، هدف هر وسیله‌ای را توجیه می‌كند كه هیچ با روح انقلاب سازگار نیست.

وی با یادآوری فشارهایی كه طی سالهای گذشته بر رسانه‌های مستقل وجود داشت، رعایت اعتدال و انصاف خبرگزاری دانشجویی ایران را نسبتا قابل قبول خواند و گفت: این رویكرد به خاطر حفظ روحیات دانشجویی در آن خبرگزاری است و حفظ این روحیه در بعضی از رسانه‌ها، آن هم در شرایطی كه انتشار اخبار ناروا و آمارهای دروغین دیكته می‌شد، یادآور آن بیت است كه می‌گوید: از این سموم كه برطرف بوستان بگذشت/ عجب كه مانده گلی یا كه بوی نسترنی.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اهمیت اطلاع‌رسانی در عصر انفجار اطلاعات، گفت: اگر مردم درست مطلع شوند، جامعه منحرف نمی شود.

وی با تاكید بر این نكته كه «وجدان جامعه مهمترین مرجع در زندگی بشریت است»، فریب افكار عمومی را تقبیح كرد و گفت: اگرچه در خیلی از جوامع به اسم انتخابات، انتصابات انجام می‌شود، ولی در كشورهای مدعی دمكراسی، مخصوصاً كشورهایی با مبانی اسلامی، مطالب باید بدون رنگ و لعاب یا سانسور به مردم گفته شود تا براساس آن تصمیم بگیرند و مسوولین را برای ادامه مسیر جامعه انتخاب كنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دولت آقای روحانی را بر خاسته از چنین شرایطی دانست و گفت: اوضاع اقتصادی جامعه را می‌دیدید كه چگونه درآمد عده‌ای اندك به شكل سرسام آوری بالا رفته بود و در مقابل درآمد توده مردم كمتر از هزینه‌های جاری زندگی بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امید ایجاد شده در جامعه را عمیق دانست و گفت: دولت هم در راستای تقویت این امید، گام‌های نخستین را خوب برداشته است.

وی با اشاره به فضای جهانی كه علیه ایران یك اجماع همگانی داشت، موفقیت‌های دیپلماسی را مثبت ارزیابی كرد و با مقایسه شرایط پایان جنگ تحمیلی و اوج تحریم‌ها گفت: من كه جانشین امام راحل و فرمانده جنگ بودم، می‌دانستم جنگ فرسایشی چه بر سر مردم می‌آورد! و چگونه امكانات دو كشور اسلامی نابود می‌شود!، چون می‌دانستم دنیای استكباری نمی‌گذارد ایران به پیروزی نظامی برسد.

وی درایت امام راحل برای قبول قطعنامه را برخاسته از ویژگی ذاتی ایشان برای رهبری جامعه اسلامی دانست وگفت: اگر ایشان مشكل جنگ را حل نمی‌كرد، چه بسا تا سالها و شاید تا امروز ادامه داشت.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مخالفت افراطیون با رفتار و گفتار منطقی را همیشگی دانست و بااشاره به مسایلی كه پس از توافقات ژنو در جامعه مطرح شد، گفت: رهبری معظم كه بر همه مسایل احاطه دارند، از دولت و تیم دیپلماسی آن حمایت می‌كنند، امّا عده‌ای كه اتفاقا ادعای پیروی دارند و دیگران را متهم به بی‌بصیرتی می‌كنند، هنوز به مخالفت‌ها ادامه می‌دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عواقب انقلاب‌های مردمی در كشورهای عربی را عبرت‌آموز خواند و گفت: می‌بینیم كه چگونه افراطیون، حاصل خون جوانان را در مصر، یمن، لیبی، تونس و جاهای دیگر هدر می‌دهند.

وی با ارائه تحلیلی از اوضاع عراق در سالهای پس از صدام و بیان شرایط امروز، گفت: در یك سرزمین اسلامی كه بهترین ظرفیت‌ها را برای پیشرفت دارد، تندروها كاری كردند كه هر روز شاهد انفجار و كشتار می‌باشند.

وی در پاسخ سوال دیگری درباره گذشته و آینده دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه كه سرمایه‌ای كم‌نظیر برای ایران اسلامی است، بدون حق مالكیت و سهم هیچ كس، رو به تكامل پیش می‌رود و از تجربیات همه دلسوزان، مخصوصا چهره‌های باسواد دانشگاهی برای تدریس و تحقیق استفاده می‌كند.

سیام(1)**9189** 1418
۰ نفر