۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۴۱
کد خبر: 80994823
T T
۰ نفر

شكارچيان در كمينند/ هوبره را دريابيد

۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۴۱
کد خبر: 80994823
شكارچيان در كمينند/ هوبره را دريابيد

زاهدان- ايرنا- پولهاي كلان براي خريد و جريمه هاي اندك در هنگام دستگيري، هر شكارچي و غير شكارچي را وسوسه و آنان را به قاچاقچي پرنده تبديل كرده و جان پرندگان كمياب و در حال انقراض را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش ايرنا، پرندگان كمياب و در معرض خطر انقراض كه معمولا خريداران پر و پا قرصي نيز در آنسوي آبها دارند و پولهاي كلاني هم براي در اختيار گرفتن آنها پرداخت مي كنند نيازمند حمايت بيشتر و همكاري عمومي در حفظ و حراست از اين حيات وحش هستند.

اعراب ساكن در كشورهاي حاشيه خليج فارس و درياي عمان كه علاقه خاصي به شكار و پرندگان شكاري و برخي پرندگان را دارند پولهاي كلاني نيز براي خريد شاهين، باز، هوبره و امثال آن پرداخت مي كنند.

اين درآمدهاي كلان بادآورده برخي افراد را وسوسه كرده و به جان پرندگان كمياب و نادر در استانهايي مانند سيستان و بلوچستان انداخته است.

جاي تاسف آنجاست كه يكي از كارشناسان حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان مي گويد: جريمه 20 ميليون توماني براي قاچاقچي هوبره به هيچ انگاشته مي شود و بطوريكه اين قبيل قاچاقچيان به سبب در آمد كلاني كه از اين راه بدست مي آورند پس از دستگيري در همان لحظه نخست جريمه ها را نقدا پرداخت مي كنند و خم به ابرو نمي آورند.

به گفته مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان با وجود حمايت هاي صورت گرفته حدود 27 گونه جانوري از جمله هوبره كه در مناطق مختلف حفاظت شده اين استان زيست مي كنند، در خطر انقراض قرار دارند.

هوبره با نام محلي 'طوقدري' از راستانه درناسانان و تيره هوبره داراي سه گونه بومي در ايران است كه تنها يك گونه از آن در اكثر مناطق سيستان و بلوچستان به صورت مهاجر زمستانه يا بومي مشاهده مي شود.

پرنده هوبره نر 62 سانتي متر طول دارد و ماده آن كمي كوچكتر است و طول بال هاي اين گونه به 135 تا 170 سانتي متر مي رسد.

هوبره از نظر شكل ظاهري شبيه بوقلمون است كه آشيانه خود را در مناطق شني، تپه ماهورها، بيابان ها و نواحي كويري با پونه هاي پراكنده و علف هاي كوتاه و در حاشيه گندم زارها مي سازد و در صورت احساس خطر شديد صدايي شبيه 'هو هو هو' دارد.

مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان اظهار داشت: تاكنون 64 گونه پستاندار، 91 گونه خزنده، 180 گونه پرنده آبزي و غير آبزي و 21 گونه مرجان در مناطق حفاظت شده خشكي و آبي استان شناسايي شده اند كه از اين تعداد حدود 11 گونه پستاندار، 11 گونه پرنده و پنج يا شش گونه خزنده در خطر انقراض هستند.

'خسرو افسري' افزود: هوبره، پليكان خاكستري، شاهين، بحري، بالابان، اردك سرسفيد، عقاب دريايي دم سفيد، بالكان كوچك و گيلانشاه خالدار در گروه پرندگان، خرس سياه، نهنگ، دلفين گوژ پشت و بيني بطري، پلنگ، قوچ، ميش، جبير و گربه جنگلي در گروه پستانداران و تمساح مردابي، لاك پشت منقار عقابي و سبز، بزمجه بنگالي، افعي شاخدار و كك مار در گروه خزندگان از شاخص ترين گونه هاي در معرض خطر انقراض در سيستان و بلوچستان هستند.

وي اظهار داشت: با توجه به پايين بودن جرائم شكار و تمايل بسيار زياد اعراب منطقه به شكار هوبره، شكارچيان غير قانوني با حضور در مناطق حفاظت شده سيستان و بلوچستان اقدام به زنده گيري اين گونه از پرنده مي كنند.

وي گفت: اخيرا يگان حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان يك شكارچي هوبره را همراه با 10 قطعه از اين پرنده در حين شكار در منطقه لاشار ايرانشهر دستگير كرد.

وي ادامه داد: اين شكارچي از سوي دادگاه به پرداخت 200 ميليون ريال جريمه (براي شكار هر هوبره 20 ميليون ريال) محكوم شد كه با توجه به صرفه اقتصادي فروش هوبره به شيخ نشين هاي حاشيه خليج فارس به نرخ هاي بسيار بالا، سريعا جريمه مورد نظر را بدون هيچگونه نگراني پرداخت كرد.

مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان تاكيد كرد: مساله تله گذاري براي زنده گيري پرندگان علاوه بر اين استان، در استان هاي ديگر كشور نيز به منبع درآمد بسيار خوبي براي شكارچيان تبديل شده است كه نتيجه آن كاهش آمار گونه هاي مختلف پرنده در معرض انقراض خواهد بود.

افسري افزود: مي توان با تقويت نيروهاي فعال در حوزه حفاظت از مناطق زيست محيطي و جلوگيري از ساخت بي رويه و فروش زياد تفتگ هاي شكاري به صورت مجاز و غير مجاز از گسترش فعاليت شكارچيان غير مجاز در كشور جلوگيري كرد.

وي گفت: تداوم خشكسالي در مناطق شمالي سيستان و بلوچستان از يك طرف و زياد شدن سطح شكار غير مجاز و مسلح شدن مردم از سوي ديگر صدمات بسيار جدي را به محيط طبيعي استان وارد كرده است.

وي با بيان اينكه آمار پرندگان مهاجر زمستان گذران طي سال هاي گذشته در سيستان و بلوچستان 500 هزار تا يك ميليون قطعه بود گفت: با توجه به دلايل ذكر شده آمار پرندگان مهاجر زمستان گذران در استان طي چند سال اخير به يك دهم يعني 50 هزار قطعه در سال كاهش يافته است.

وي افزود: معمولا تمام گونه هاي جانواري علاقه به حضور در محيط هاي امن را دارند كه متاسفانه با وجود زياد شدن آمار شكارچيان و سلاح هاي شكاري، حيات وحش سيستان و بلوچستان ديگر امنيت كافي براي زيست پرندگان زمستان گذران را ندارد.

وي از عموم مردم استان در خواست كرد در حفظ و نگهداري حيات وحش با ماموران حفاظت محيط زيست همكاري كنند و در صورت مشاهده شكارچيان غيرمجاز مراتب را سريعا به محيط بانان يا نيروي انتظامي اطلاع دهند. ك/4

7307 / 653