نمایندگان از سوال های موازی خودداری كنند/ از تشكیل كمیته نظارت بر مذاكرات ژنو بی اطلاعم

تهران-ایرنا-رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی براین باور است كه وقت وزیران محدود است و نمایندگان باید از سوال های همسو و موازی خودداری كنند، هیات رییسه مجلس نیز برای تجمیع این سوال ها باید راهكاری پیدا كند.

علاءالدین بروجردی از نمایندگان با سابقه مجلس شورای اسلامی است كه از سال 1378 مسوولیت نمایندگی مردم بروجرد را در خانه ملت برعهده دارد.

وی كه ریاست كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را از مجلس هفتم بر عهده دارد، متولد 1329در شهرستان لار و فرزند مرحوم آیت ا...حاج شیخ محمد ابراهیم بروجردی است.

در سال 1360 با حكم شهید رجایی به عنوان اولین سركنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی منصوب شد و پس از آن در مسوولیت های مختلفی چون كاردار جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، معاون مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب ، ریاست كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فعالیت كرد.

از این رو برآن شدیم با وی كه رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است درباره مسایل مختلف داخلی و خارجی به گفت وگو بنشینیم.

سفر هیات های پارلمانی اروپا به ایران، سوال بی شمار نمایندگان از وزیران دولت یازدهم، طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصد،

تعامل مجلس و دولت تدبیر و امید، مرگ آریل شارون و مرگ مشكوك ماجد الماجد تروریست سعودی در لبنان از جمله محورهای این گفت و گوی تفصیلی است.

وی در این گفت و گو جدیدترین اخبار كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بازار داغ سفر هیات های پارلمانی اروپا در ایران عنوان كرد.

وی در عین حال در این گفت و گو اظهارداشت: از ابتدا در این زمینه تعدادی مخالف بودند و این سوال را مطرح می كردند كه چرا این سفرها انجام می شود و به همین دلیل حرف و حدیث ها در صحن علنی مجلس، مطبوعات و در تحلیل ها و تفسیر ها زیاد بود.

وی تاكید كرد غربی ها به این جمع بندی رسیده اند كه سیاست خود را نسبت به ایران تغییر دهند و این برای ما یك موفقیت است،

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود:

جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان قهرمان در حال نرمش قهرمانانه است.

بروجردی همچنین از تشكیل كمیته نظارت بر مذاكرات ژنو اظهار بی اطلاعی كرد و اظهارداشت كه طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی به هیات رییسه تقدیم نشده است.

وی در این گفت و گو سوال را حق قانونی نمایندگان دانست و گفت: به این موضوع توجه داشته باشیم كه وقت همه محدود است از جمله وزیران، حتما باید از سوال های موازی خود داری كنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد كه این از وظایف هیات رییسه مجلس شورای اسلامی است كه به عنوان فیلتر عمل كند.

مشروح این گفت وگوی تفضیلی را در ادامه می خوانید:



** سفر هیات پارلمانی های اروپایی نشانه، شكست جبهه مقابل و موفقیت ایران است

سوال: این روزها شاهد حضور هیات های پارلمانی كشورهای مختلف اروپا به ایران هستیم، باتوجه به برخی مخالفت های داخلی این سفرها چه تاثیری در افزایش روابط دو جانبه خواهد داشت؟

بروجردی: بازار حضور هیات اروپایی در ایران داغ است و داغ ترین خبر در عرصه دیپلماسی پارلمانی و كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز همین موضوع است.

از ابتدا تعدادی مخالف بودند و این سوال را مطرح می كردند كه چرا این سفرها انجام می شود به همین دلیل حرف و حدیث ها در صحن علنی مجلس، مطبوعات و در تحلیل ها و تفسیر ها زیاد بود.

این نكته را نباید فراموش كرد كه در كنار اعمال تحریم اقتصادی بر ملت ما كه كاملا غیر قانونی و ظالمانه بود، تصمیم دیگر آمریكایی ها و اتحادیه اروپا تحمیل تحریم سیاسی بود و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به كشور منزوی كه كشورهای دیگر حاضر نیستند تماس بگیرند، هیاتی بفرستند یا هیاتی از ایران بپذیرند. در صورتی كه طبیعت دیپلماسی، كار سیاست خارجی و روابط بین الملل داشتن ارتباط، گفت وگو، تبادل نظر و اعزام هیات و استقبال از هیات خارجی و مذاكره با آنها است.

دشمنان انقلاب اسلامی و كسانی كه مخالف ما هستند، به طور مستمر به كشورها سفر می كنند و علیه جمهوری اسلامی ایران مطالب خلاف واقع مطرح می كنند و ذهنیت ها را نسبت به ما خراب می كنند. این نقطه مقابل منافع ملی و ظلمی به ملت ایران است كه چهره غیر واقعی از ایرانیان، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم شود.

پس از این كه نظام جمهوری اسلامی ایران با الطاف الهی و هدایت های هوشمندانه رهبری بسیاری از خاكریزها را در عرصه هسته ای فتح كرد و در این چالش هسته ای موفق شد، عملا توانست كار خود را در چهارچوب اهداف صلح آمیز و براساس معاهده ان پی تی و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد. بنابراین جمع بندی غربی ها این بود كه اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نرسیده است.

این جمله اوباما كه ما اگر می توانستیم مجموعه فعالیت های هسته ای ایرانی را جمع می كردیم ولی نمی توانیم و رهبرمعظم انقلاب هم به این جمله تصریح فرمودند در واقع نشان دهنده موفقیت جمهوری اسلامی ایران و شكست جبهه مقابل ما برای حذف این توانمندی است.

علت این اقدامات غربی ها علیه ایران این است كه آنان علاقه مند نیستند نظامی خارج از مدار سیاست های تعریف شده قدرت های بزرگ در جهان امروز حركت كند و مستقل باشد چراكه جمهوری اسلامی ایران از آنها پیروی نمی كند و حرفی برای گفتن دارد.

حرف این نظام و اندیشه انقلاب اسلامی در بازار جهانی ملت ها خریدار فراوانی دارد و در عین حال به رغم تحریم ها روز به روز گام های بلندتری را در عرصه های مختلف از جمله هسته ای و دانش های مختلف نوین جهانی بر می دارد و عملا به یك الگو تبدیل شده است.

آنها به این جمع بندی رسیده اند كه بالاخره باید سیاستشان را نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند و این برای ما یك موفقیت است، شكست جبهه مقابل، موفقیت ایران است بنابراین تغییر رویكرد آنها منجر به آغاز سفرهای گروه های دوستی، پارلمانی كشورهای اروپایی به ایران شد، به وِیژه بعد از ایجاد فضای جدید پس از انتخابات 24 خردادماه، مذاكرات هسته ای ایران با گروه 1+5 و كاهش فشار آمریكایی ها، این سفر ها افزایش یافت.



**از موضع اقتدار با انگلیس سخن گفتیم/ ایران به عنوان قهرمان در حال نرمش قهرمانانه است

سوال: پس از سفر هیات پارلمانی انگلیس به تهران به ریاست جك استراو برخی اظهارداشتند كه ما نماینده به مجلس نمی فرستیم گه گروه دوستی با انگلیس تشكیل دهند آیا لازم است به رغم اختلاف دیدگاه های داخلی چنین هیات هایی به ایران سفر كنند؟

**بروجردی: در مذاكره ای با جك استروا، تعمد داشتم كه به اظهارات وی در نشست تهران در 10 سال پیش اشاره كنم. استراو كه به همراه وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان به تهران سفر كرده در مذاكرات طرف ایرانی درخواست كرده بود تا اجازه بدهند برای فعالیت دانشمندان هسته ای 20 دستگاه سانتریفیوژ داشته باشیم كه جك استروا گفته بود ما اجازه دو دستگاه را هم نمی دهیم.

هفته گذشته در دیدار با استراو اظهارداشتم شما این مطلب را در خاطراتتان هم نوشته اید، آن روز این جمله را گفتید ولی ما امروز 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ نصب شده داریم و این شكست سیاست های شما و موفقیت سیاست های جمهوری اسلامی ایران است.

جك استروا در این زمینه هیچ پاسخی نداشت و ما در آن جلسه از موضع اقتدار صحبت كردیم، همچنین به استروا گفتم شما كه این تحریم های ظالمانه را به ملت ما تحمیل كردید از محل اقامت شما تا مكان هایی كه به آن رفت و آمد داشتید، چه قدر صف های طولانی مردم را كه مواد غذایی گیرشان نمی آید، مشاهده كردید؟ آیا اصلا صفی در ایران وجود دارد؟ شما هر كاری كه خواستید چه در قالب قطعنامه های شورای امنیت و چه در قالب تحریم های فراقطعنامه ای اروپایی و آمریكایی علیه ایران انجام دادید.

عملا تعابیر و جملات جك استراو در مصاحبه با خبرنگاران نیز نشان دهنده تصریح بر اشتباه انگلیس و اروپا در این عرصه بود. استراو اظهارداشت ما آمدیم صفحه جدیدی در روابط با ایران داشته باشیم.

ما از موضع اقتدار به گونه ای عمل كردیم كه صف مقابل كه حاضر نبود هر گونه فعالیت های خارج از اراده آنها را بپذیرد و دستاوردهای هسته ای ایران محقق شود، امروز شاهد این موفقیت های داشمندان ایران است.

امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان قهرمان در حال نرمش قهرمانانه است.

این كه این موضوع را زیر سوال ببریم، دیدگاه غیر منطقی با منافع ملی ما است به همین دلیل از سفر هیات های پارلمانی كشورهای خارجی به ایران استقبال می كنیم.

حداقل خاصیت سفر این هیات های خارجی به ایران این است كه سطح امنیت، توانمندی ها، انسجام ملی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را می بینند. این سفرها و مشاهده واقعیت های موجود و دیدگاه آنان را نسبت به ایران تغییر می دهد. اطلاعات غلط و دروغی كه گروهك منافقین به طور مستمر به آنان منتقل می كند را خنثی می كند.



**اروپایی ها قید و بندهایی كه در رابطه با ایران به دست خود بسته بودند را باز كردند

سوال: آیا شما منظورتان این است كه ما با كشورهایی كه اختلاف دیدگاه داریم هم باید ارتباط پارلمانی داشته باشیم؟

بروجردی: این كشورها به لحاظ این كه مجالس كشورشان به طور طبیعی قید و بندهای محدودیت های سیاسی در عرصه سیاست خارجی را ندارند، مراودات پارلمانی را آغاز كردند و در كنار آن ،هم دولتی ها هم سفر به ایران را شروع كردند، به عنوان مثال وزیر امور خارجه ایتالیا هم به ایران آمد، این تحولات جدید است چراكه حتی در سطح مدیر كل هم به زور به ایران سفر می كرد.

حال رویكرد خود را تغییر دادند و قید و بندهایی كه به دست خود بسته بودند را باز كردند، نشانه پذیرفتن واقعیت های امروز جمهوری اسلامی ایران است و این محدود به كشورهای اروپایی نیست.



**ایران بهمن ماه میزبان روسای مجالس كشورهای اسلامی است

بروجردی: مجلس شورای اسلامی ماه آینده میزبان روسای مجالس كشورهای عضو سازمان همكاری های اسلامی است، براساس برنامه ریزی انجام شده نهمین اجلاس مجالس كشورهای سازمان همكاری های اسلامی هفته آخر بهمن ماه در تهران برگزار می شود، این اجلاس بسیار مهم است.

تهران باید به عنوان كانون فعال و تاثیرگذار سیاسی در منطقه همیشه در حال فعالیت باشد و ما همیشه باید تاثیرگذار باشیم.

جمهوری اسلامی ایران با الطاف الهی و هوشمندی مسوولان از امنیت پایدار و خوبی برخوردار است و این برای دیگران قابل توجه است و ما حتما این رهنمود رهبر معظم انقلاب كه در آغاز سال بر حماسه سیاسی و اقتصادی تاكید كردند، حماسه سیاسی رقم خورد، فراز دوم فرمایشات ایشان را نیز باید رقم بزنیم. در این راستا، توانمندی های ما بالا است، باید آن قواعد بازی را عمل و رعایت كرد و گره ها را باز كرد.

شان ملت ما حكم می كند كه از فشار اقتصادی خارج شود و در كنار كارهای مهم، اقداماتی در عرصه فرهنگ اسلامی انجام شود.



**وقت وزرا محدود است/ هیات رییسه وارد عمل شود تا نمایندگان سوال های همسو و موازی نپرسند

سوال: پنج ماه از عمر دولت یازدهم می گذرد اما تعداد سوال های نمایندگان از وزیران براساس آمارهای موجود از مجموع چهار سال گذشته بیشتر شده است، مجلس چه راهكاری برای این موضوع دارد؟

بروجردی: سوال حق قانونی نمایندگان مجلس است و یك بعد تاثیر مثبت آن است كه وزیران و وزارتخانه ها همواره توجه دارند از ریل قانون خارج نشوند و در مسیر حركت كنند، چشم بینایی در حال رصد آنها است جدا از رصد الهی كه همه تحت رصد هستیم.

مجلس از طرف ملت و مردم، دولت را رصد می كند، این رصد كه بستر قانونی است از طریق تذكر و سوال انجام می شود.

در كنار آن باید به این موضوع توجه داشته باشیم كه وقت همه محدود است از جمله وزیران، حتما باید از سوال های موازی خودداری كنیم، یك سوال را یك نماینده مطرح می كند و نماینده دیگر همان سوال را باردیگر طرح می كند.

كمیسیون های تخصصی مجلس به دلیل ساختار قانونی ناگریزند این سوال ها را در دستور كار خود قرار دهند ولی این موضوع باعث هدر رفتن وقت می شود، وقت سرمایه ملی است.

این از وظایف هیات رییسه مجلس شورای اسلامی است كه به عنوان فیلتر عمل كند، اگر سوال ها همسو و موازی است با صحبت اقناعی با نمایندگان سوال كننده به گونه ای موضوع را باید مدیریت كنیم كه در عین اعمال این حق قانونی، استفاده بهینه از زمان را كه از وظایف ملی و انقلابی است، رعایت كرده باشیم.

وقتی سوال به كمیسیون های تخصصی مجلس می رسد ما ناگزیریم در مدت یك هفته آن را در دستور كار قرار دهیم. برای نمونه وزیر كشور سه شنبه آینده برای پاسخ به 10 سوال باید در كمیسیون شوراها و برای پاسخ به همین تعداد سوال نیز در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور یابد. پاسخ به این سوال ها همزمان در نظر گرفته شده است و آقای رحمانی فضلی هم نمی تواند هم زمان به دو كمیسیون برود، یكشنبه آینده نیز به مناسبت میلاد پیامبر اكرم(ص) مجلس تعطیل است از این رو رسیدگی به سوال ها از وزیر كشور باید به هفته های بعد موكول شود. حال رسانه ها مطالبی منتشر می كنند كه چرا این وزیر دوباره به مجلس می رود.



**سوال ها از وزیران باید تجمیع شود

سوال: آیا برخی سوال ها از وزیران در كمیسیون های تخصصی جنبه سیاسی ندارد؟

بروجردی: مبنای كار ما قانون و آیین نامه داخلی مجلس است، مثلا در یك مورد خاص نماینده ای 6 یا هفت سوال از وزیری داشت حال اگر این سوال ها به صحن می آمد به همان میزان زمان از مجلس می گرفت، هیات رییسه مجلس با اتخاذ تدبیری با سوال كننده توافق كرد سوال های وی تجمیع شود تا وزیر ناگریز نشود بیش از یك بار به مجلس بیاید. زیرا مساله زمان بسیار مهم است.



** معاونان پارلمانی وزیران در قانع كردن نمایندگان نقش ویژه ای دارند

سوال: برخی وزیران همچون اطلاعات و امور خارجه به دلیل دیپلماسی پنهان نمی توانند برخی مسایل را در پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح كنند آیا نباید در این راستا هیات رییسه مجلس تدابیری اتخاذ كند؟

بروجردی: این موضوع از مشكلات موجود است، برخی از وزیران همچون اطلاعات، امور خارجه یا كشور نمی توانند به دلیل مسایل امنیتی و منافع ملی در صحن علنی مجلس مطرح كنند و چون نمی توانند نارضایتی مجلسی ها را به دنبال دارد، نقش معاون پارلمانی در این موضوع بسیار مهم و برجسته است.

آنان باید بتوانند در گفت و گو با سوال كنندگان، آنها را قانع كنند كه نباید این مطالب از صحن و پشت تریبون مجلس كه برای همه دنیا پخش می شود، بیان شود.



**نظارت كنندگان در عرصه هسته ای تقویت می شوند

سوال: اسماعیل كوثری عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان كرده كه كمیته نظارت بر تیم مذاكره كننده هسته ای تشكیل شده است؟ آیا چنین تیمی شكل گرفته است؟

بروجردی: من از وجود كمیته نظارت بر مذاكرات هسته ای مطلع نیستم، البته كارگروه های مختلفی در شورای عالی امنیت ملی وحود دارد كه بحث، گفت وگو و رصد اطلاعات را بر عهده دارند ولی این كه كمیته جدیدی تحت عنوان نظارت بر مذاكرات هسته ای تشكیل شده باشد، حداقل من مطلع نیستم.

این موضوع مطرح است كه به مجموعه افرادی كه در عرصه هسته ای تصمیم گیر و نظارت كننده هستند، یكی- دو نفر برای تقویت این مجموعه اضافه شود، ولی این كه سازو كار جدیدی تعریف شده و یك تیمی برای نظارت تشكیل شده باشد، مطلع نیستم.



**طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی به هیات رییسه نرفته است

سوال: طرحی در مجلس با عنوان الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی مطرح است آیا مفاد این طرح مخالف توافقات ژنو نیست؟

بروجردی: این طرح هنوز به هیات رییسه مجلس نرفته است، چراكه امضای نمایندگان در حال افزایش است، پس از ارائه این طرح به هیات رییسه می بایست به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای رسیدگی تخصصی ارجاع می شود .

من در دیدار با هیات های اروپایی مطالبی درمورد این طرح عنوان كردم چون برای آنان سوال هایی مطرح بود. خط قرمز ما بمب هسته ای است، ما مخالف جدی آن هستیم و در دستیابی به دستاوردهای فناوری غیر از از بمب هسته ای را جزو حقوق قانونی خود می دانیم كه در معاهده ان. پی. تی و آژانس هم تعریف شده است.

می توانیم بر اساس نیاز غنی سازی را انجام دهیم، آقایان كه طراح این طرح هستند،معتقدند مثلا ما اگر زمانی بخواهیم موتور كشتی های اقیانوس پیما كشور را به سوخت هسته ای تجهیز كنیم ، این الزام را باید برای دولت ایجاد كنیم كه در مدت دو سال موظف شود سوخت هسته ای كشتی های اقیانوس پیما را تولید كند.



سوال: آیا شما موافق این طرح هستید؟

بروجردی: ما نمی توانیم ایستا باشیم، سیاست ما هم پیشرفت علمی و احیای تمدنی است كه ایران اسلامی در آن نقش بسیار مهم و سهم زیادی داشته باشد، مثلا كتاب قانون بوعلی قرن ها در مهم ترین دانشگاه های دنیا در طب تدریس می شد و بسیاری از دانشمندان گذشته ما در عرصه علمی تاثیرگذار بوده اند چنین ملتی با چنین سابقه و نقشی در تمدن اسلامی نمی تواند، متوقف شود. تعداد امضاهای این طرح هم اكنون بیش از 200 امضا است.

سوال: آیا شما این طرح را امضا كردید؟

بروجردی: من اصل این دیدگاه را كه بر اساس نیازهای كشور عمل كنیم را كاملا قبول دارم اما، این كه محدود به غنی سازی 60 درصد باشیم، معتقدم ما این حق را داریم كه براساس نیاز غنی سازی را انجام دهیم.



سوال: آیا این طرح تداخلی با مذاكرات ژنو ندارد؟

بروجردی: فكر نمی كنم چون این یك ایده است و ایده هم اگر منطقی و قابل دفاع باشد، می تواند جای خود را داشته باشد، به نظرم این طرح مراحل مقدماتی دارد تا به آن مرحله برسد و كار انجام شود.

این دیدگاهی است كه تعداد قابل توجهی از نمایندگان داشتند و هنوز مسیر قانونی خود را طی نكرده است كه به الزام تبدیل شود.



**پیشگیری مهم ترین موضوعی است كه خوب به آن عمل نمی شود

سوال: گفته می شود نام چند نفر از نمایندگان مجلس هشتم در پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی وجود دارد، كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم اكنون در حال بررسی این موضوع است، از نظر شما چگونه باید با این افراد برخورد شود؟

بروجردی: موضوع اختلاس و فساد اقتصادی موضوع بسیار مهمی است، چون انتظار طبیعی افكار عمومی و ملت این است كه در جامعه اسلامی ما چنین پدیده هایی در حداقل باشد، نه این كه چنین موضوعاتی همانند اختلاس شهرام جزایری، اختلاس در بیمه ایران و حلقه های متعدد این زنجیره شكل بگیرد، این اشكالی است كه بیشتر به سیستم نظارتی ما باز می گردد.

فرض بر این است كه چشم تیز بین ارگان های اطلاعاتی و نظارتی بتوانند، پیشگیری كنند. بعد از این كه ساختمانی خراب شد، دیگر خراب شده است، این نقص بزرگی در سیستم ما است معمولا بانك ها و ارگان های متعدد دارای بخش حراست هستند كه براین مساله نظارت می كنند، بنابر این پیشگیری مهم ترین ركنی است كه خوب عمل نمی شود، اگر خوب عمل می شد شاهد این اشكال ها نبودیم.

با وجود این در همه جای دنیا حتی در كشورهای بزرگ سرمایه داری این اتفاقات رخ می دهد، اگر این وظیفه به نحو احسن انجام شود باید مفاسد اقتصادی به حداقل برسد، نباید به طور مستمر تكرار شود و اگر تكرار شد با یك شفافیت و یك اقدام عاجلی برخورد شود. اگر غده چركینی وجود داشت باید جراحی و آن را تخلیه كرد، این قاعده عقلی و منطقی است، از غوغاسالاری و تبلیغات گسترده هیچ چیز بیرون نمی آید.

مسوولیت رسیدگی به این مسایل برعهده قوه قضاییه است و این قوه در زمینه این سه هزار میلیارد تومان اختلاس دادگاه های متعددی برگزار كرد، به نظرم من باید كار را نهایی كنند همه ابعاد آن برای افكار عمومی مشخص و شبهات آن رفع شود و این نباید به یك سناریو تبدیل شود كه به طور مستمر و زنجیره ای ادامه یابد، بالاخره تخلفی صورت گرفته احكامی صادر شده مجرمین باید به سزای اعمال خود برسند و كالبد شكافی برای جلوگیری از تكرار این نكته انجام شود.

اخیرا موضوع بابك زنجانی مطرح است،باید به گونه ای عمل كنیم كه مردم خاطر جمعی بیشتری در حفاظت از سرمایه های ملی داشته باشند.



**با توجه به نرخ تورم، بودجه بخش دفاعی كاهش داشته است

سوال: آیا بودجه بخش دفاعی در لایحه بودجه سال 93 كل كشور كاهش یافته است؟

بروجردی: ما یك مصوبه ای درمورد بخش دفاعی كشور براساس قانون برنامه پنجم توسعه داریم كه امیدواریم در كمیسیون تلفیق مجلس به این مصوبه عمل شود و به تصویب برسد، چراكه تقویت بنیه دفاعی كشور ضرورت جدی است و چون دارای پایه قانونی در قانون برنامه است، باید انجام شود.

با توجه به نرخ تورم در كشور ثابت ماندن رقم بودجه دفاعی به معنای كاهش آن است، این رقم باید متناسب با تورم افزایش یابد.



**هر نماینده حق اظهار نظر در مسایل خارجی و داخلی دارد

سوال: نظر شما درمورد نطق میان دستور علی مطهری نماینده مردم تهران و اقدام قوه قضاییه چیست؟

بروجردی: هر نماینده ای حق اظهار نظر در مسایل داخلی و خارجی دارد و این براساس اصل 84 قانون اساسی است. در مجلس ششم به طور مستمر در نطق های پیش از دستور نمایندگان مطالبی گفته می شد كه فضای جامعه را متشنج می كرد، البته ما نباید از ادبیاتی استفاده كنیم كه جامعه ایران كه یك جامعه ارزشی است و ما بیش از هر زمان دیگری در برابر تهاجم دشمن، نیازمند اتحاد و انسجام هستیم، دچار تنش و عكس العمل شویم.

از این منظر به نظر می رسد رعایت كردن طرح مسایل و ادبیاتی كه منجر به فضای منفی می شود، موضوعی است كه باید توسط نمایندگان رعایت شود.



**تعامل مجلس و دولت به حفظ بهتر منافع ملی كمك می كند

سوال: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعامل میان دولت و مجلس به نظر شما سطح تعاملات مجلس نهم و دولت یازدهم چگونه است؟

بروجردی: مبنا باید تعامل دولت و مجلس باشد با این تعامل ظرفیت ها تقویت و منافع ملی بهتر حفظ می شود، تعامل فقط نباید در حرف باشد یا در نشست هایی باشد كه جملات زیبا رد و بدل می شود، بلكه باید تعامل واقعی باشد و به گونه ای كه به درك طرفین از شرایط بیشتر منتهی شود و در هر صورت برای یك وزارتخانه، وزیر آن با رای اعتماد مجلس انتخاب می شود.

بهتر است دولت درمورد وزیران پیشنهادی خود با مجلس مشورت كند این چه ضرری دارد، بالاخره مجلس باید رای دهد كه این به تفاهم كمك می كند.

نشست مشترك پنج شنبه گذشته رییس جمهوری با روسای كمیسیون های تخصصی مجلس و اقتصاددانان در موضوع هدفمندی یارانه ها بسیار مفید بود و به افزایش تعامل دولت و مجلس كمك كرد، چنین نشست هایی فضای تقابل را از بین می برد.



**مرگ ماجد الماجد پس از دیدار با یك هیات عربستانی مشكوك است

سوال: نظر شما درمورد مرگ مشكوك ماجد الماجد تروریست سعودی چیست؟ قرار بود مجلس هیاتی را برای رسیدگی به انفجار در مقابل سفارت ایران در لبنان به بیروت اعزام كند.

بروجردی: در سفری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به لبنان، محمد حسن آصفری عضو هیات رییسه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز حضور دارد، این حق مسلم ایران است كه نسبت به سرنوشت جنایتكار و تروریستی كه این حادثه تاسف باری را در مقابل سفارت ایران در بیروت به وجود آورد و دو نفر از هموطنان ما را به شهادت رساندند و تعداد زیادی هم مجروح شدند، حساس و پیگیر باشد، نمونه برداری زیادی در آزمایشگاه های لبنان و پزشك قانونی این كشور انجام شده است، فكر می كنم، ابعاد كار كاملا مشخص است.

در این كه این فرد تبعه عربستان است شكی نیست، این چنین مرگی آن هم بعد از ملاقات هیاتی از عربستان با این فرد، در زمانی كه زنده بوده و بعد این اتفاق افتاد، كاملا مشكوك است، همه چیز در آن غیر طبیعی است به نظر می رسد طراحی به این صورت بوده كه این سند مهم زنده از بین برود و نتواند رسوایی را با زنده بودنش رقم بزند.

اقدامی كه روسیه علیه عربستان انجام داد بود، مهم بود. این اقدام نشان می دهد فقط بحث عربستان محدود به لبنان و این حركت ماجد الماجد نیست، این كه بندر سلطان رییس سازمان اطلاعات عربستان چندی پیش به روسیه می رود و ولادیمیر پوتین را تهدید می كند كه اگر دست از سیاست های حمایتی از سوریه برندارد، حوادث بدی اتفاق می افتد و پس از آن هم حوادث بدی اتفاق افتاد، نشان از واقعیت دیگری است.

این كه رییس جمهوری یك كشور بزرگ مثل روسیه كه عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هم است، سریعا عربستان را تهدید و به طور رسمی از سازمان ملل و شورای امنیت درخواست می كند نام این كشور را در لیست حامیان تروریست قرار دهد به نظر من پدیده كاملا مهمی است.

در حال حاضر دیدگاه جدید روسیه نسبت به عربستان و بالا گرفتن تب القاعده و تروریست هایی كه این گونه عمل می كنند، بحث داغ و مهمی در منطقه است.



**ما خواهان روابط خوب با عربستان هستیم

سوال: آیا روابط ایران و عربستان می تواند از تیرگی كنونی نجات یابد؟

بروجردی: بد بودن روابط ایران با عربستان به دلیل مواضع این كشور است، وگرنه هم رییس جمهوری اسلامی ایران در آغاز مسوولیتش و هم وزیر امور خارجه صریحا درمورد سیاست ایران در قبال عربستان اعلام كردند، ما خواهان روابط خوب هستیم ولی آنان به دلایل خاص خودشان سیاست دیگری را دنبال می كنند، طبیعی است كه این سیاست هیچ گونه نتایجی برای عربستان نداشته و عربستان عملا در بسیاری از مسایل منطقه به دلیل همین تكروری ها و حمایت از گروه های تندرو ناموفق بوده است، بنابر این بحث روابط ایران و عربستان یك بحث باز است كه هر وقت ما شاهد تغییر یا تعدیل سیاست های این كشور در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران بودیم، می تواند زمینه برای گفتمان مبتنی بر منافع متقابل آماده باشد.



**اجلاس ژنو 2 در باره سوریه بدون ایران ناموفق است

سوال:آیا اجلاس ژنو 2 درباره سوریه بدون حضور جمهوری اسلامی ایران موفق خواهد بود؟

بروجردی: بدون حضور جمهوری اسلامی ایران در ژنو این اجلاس ناموفق خواهد بود، با توجه به این كه بزرگ ترین نقش را جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات سوریه می تواند، داشته باشد و ما از این امتیاز برخوردار هستیم كه هم با دولت سوریه رابطه خوب و نزدیكی داریم و هم این كه جدای از دولت تاكنون حداقل دو بار معارضین و مخالفین سیاسی دولت سوریه را در كنار دولتی ها نشاندیم و تلاش كردیم با هم مذاكره كنند، در نهایت بحران سوریه از طریق مذاكرات سوری- سوری حل و فصل خواهد شد.



**شارون چهره منفور دنیا است/رسانه ها بیشتر به جنایت های وی بپردازند

سوال: مرگ آریل شارون و بازتاب آن در منطقه را چگونه ارزیابی می كنید

بروجردی: بدون تردید این جنایتكار صهیونیست منفورترین چهره بود چراكه در حق فلسطینیان بزرگ ترین جنایت ها را انجام داد و این حق مردم فلسطین است كه در غزه مردم با شور و نشاط شیرینی پخش كنند و جشن بگیرند و ما هم در شادی آنها شریك هستیم. در جهان امروز كه جهان بی عدالتی ها است اگر در میان قدرت های غربی یك وجدان بیداری وجود داشت آنها باید خیلی پیش تر از این ها برای این جنایتكار دادگاهی تشكیل می دادند.

همان گونه كه در برخی صحنه های جهانی اقداماتی انجام می دادند، نباید اجازه می دادند این فرد به این صورت و در یك كمای هشت ساله به دلایلی نگه داشته شود و نباید به این میزان شاهد بی تفاوتی مسوولان بین المللی به ویژه در سازمان ملل در قبال این جنایتكار باشیم.

در حال حاضر افكار عمومی كشورهای اسلامی و ملت ایران خوشحال هستند كه دیگر چنین جنایتكاری از این فضای موجود در دنیا تنفس نمی كند و به سزای اعمالش در آن دنیا می رسد منتها در حال حاضر رسانه ها باید هر چه بیشتر جنایت های این جنایت كار را اطلاع رسانی كنند.

گفت وگو از مهرنوش خانزایی و سمیه لاری

سیام**9121**1336