۲۲ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۳۰
کد خبر: 80991174
T T
۰ نفر

شایعات دامنگیر بازار سرمایه شد

۲۲ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۳۰
کد خبر: 80991174
شایعات دامنگیر بازار سرمایه شد

تهران - ایرنا - هرچند شاخص های بازار سرمایه از روزهای گذشته به دلیل انتشار شایعات روندی معكوس و منفی را طی می كرد اما این بازار در روز جاری (یكشنبه) با اوج گیری و دهان به دهان گشتن این اخبارشاهد سقوط آزاد بیش از دو هزار واحدی شاخص كل بورس بود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، بازار سرمایه امروز با شایعاتی نظیر تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار، ایجاد مشكل در روند مذاكرات ژنو و غیره مواجه شد كه این امر در نهایت شاخص كل بورس و اوراق بهادار را با افت دو هزار و 389 واحدی (نسبت به دیروز) مواجه كرد و در نهایت شاخص كل بورس در رقم 85 هزار و 404 واحد ایستاد كه این میزان كاهش در یك روز یك ركورد محسوب می شود.

هرچند در آغاز معاملات امروز صف های فروش سهام سنگین و شاخص كل متاثر از این شایعات هر لحظه با افت مواجه می شد اما در نهایت با تكذیب این اخبار حجم معاملات افزایش یافت و از شدت روند معكوس بازار كمی كاسته شد.

البته ناگفته نماند امروز در حالی كه خبر تغییر محمودرضا خواجه نصیر مدیر نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس دهان به دهان می پیچید، وی با انتشار اطلاعیه ای از سرمایه گذاران خواست كه به شایعات توجه نكنند.

وی با بیان اینكه طی چند ماه گذشته بازدهی مناسب بازار سرمایه عده ای را بر آن داشته تا با طرح شایعاتی بی اساس، اثرگذاری بازار را تحت شعاع قرار دهند، گفت: شایعات حول و حوش بازار با هدف تأثیرگذاری در بازار منعكس می شود كه بدین ترتیب این شایعات ثروت سهامداران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی از سرمایه گذاران خواست در معاملاتشان به شایعات توجه نكنند بلكه مبنای معاملات خود را پتانسیل ذاتی بازار و صنایع قرار دهند.

برهمین اساس كارشناسان بازار سرمایه معتقدند كه این بازار روز دوشنبه (فردا) روند معكوسی نسبت به امروز داشته باشد و بتواند بر میزان شاخص بیافزاید.

یك كارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص وضعیت روز جاری بورس، گفت: شایعات بركناری و بازداشت برخی مسوولان بورس و ایجاد مشكل در توافقات ژنو، ابراز احتمال نزول تكنیكالی شاخص توسط برخی از كارشناسان تكنیكالی و عرضه های بعضا غیركارشناسی و خارج از توان سازمان خصوصی سازی در برخی از نمادها از عمده دلایل افت شاخص در روز جاری بود.

حامد ستاك ادامه داد: معمولا زمانی كه بازار دارای روندی روبه بالا است برخی از دلایل كه ارتباطی به وضعیت بنیادی سهام ندارد باعث فروش آن توسط افرادی كه در سود هستند، می شود و بازار سرمایه امروز شاهد این اتفاق بود.

وی با بیان اینكه امروز نمادها حركت توده ای و مردمی داشتند، اظهار داشت: بسیاری از سهامداران بدون اینكه پیگیر علت افت قیمت ها باشند به صفوف فروش پیوستند و بسیاری از سهامداران نهادی و حقوقی كه منتظر چنین شرایطی بودند در انتهای بازار صفوف فروش را جمع كردند كه البته چنین اتفاقی به ضرر بازار سرمایه نیست.

این كارشناس بازار سرمایه تصریح كرد: برهمین اساس فروشندگان بالقوه بازار به بالفعل تبدیل شدند و با خروج نوسان گیران بازار، سهامداران واقعی در سهام شركت ها باقی ماندند.

وی پیش بینی كرد با توجه به وضعیت خریدها در پایان معاملات روز جاری روند بازار از فردا تغییر كند و صف های فروش روندی دیگر را طی كند.

اقتصام(5)9141**1558
۰ نفر