۲۰ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۵۳
کد خبر: 80988145
T T
۰ نفر

تهران- ايرنا- روزنامه نيويورك تايمز به نقل از مقام هاي اطلاعاتي و ضدتروريسم آمريكايي نوشت كه گروه هاي تروريستي وابسته به القاعده در سوريه براي جذب و آموزش گردشگران آمريكايي و غربي و استفاده از آنها براي اجراي حملات مورد نظر القاعده در كشورهايشان تلاش مي كنند.

به نوشته اين روزنامه، اين تلاش ها كه به گفته مقام هاي آمريكايي در مراحل اوليه قرار دارد، تازه ترين چالش حاصل از ناآرامي هاي سوريه نه تنها براي اروپا كه حتي براي آمريكا محسوب مي شود.

به گفته مقام هاي اطلاعاتي و ضدتروريسم آمريكايي و براساس آماري كه تاكنون فاش نشده بود، دستكم 70 آمريكايي از سه سال قبل كه ناآرامي هاي سوريه آغاز شد، به اين كشور سفر كردند و يا قصد اين كار را داشتند.

'جيمز كومي' مدير اف بي آي روز پنجشنبه گفت كه ردگيري آمريكايي هاي بازگشته از سوريه به يكي از مهمترين اولويت هاي اين سازمان بدل شده است.

به گفته مقام هاي آمريكايي، اف بي آي از بيم اين كه برخي از اتباع آمريكا در سفر به سوريه، توسط القاعده آموزش ديده و تعليماتي دريافت كرده باشند و پس از بازگشت تهديدي براي امريكا محسوب شوند، عمليات پرهزينه و پرشتابي را براي كنترل و تحت نظر گرفتن آنان اجرا مي كند.

يك مقام آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: 'ما مي دانيم كه القاعده سوريه را محملي قرار داده است تا به وسيله آن، افرادي را شناسايي كند كه مي تواند آنها را به استخدام خود دراورد، آموزش هاي اضافي در اختيارشان بگذارد و براي استفاده مقتضي به عنوان سرباز در آينده و احتمالا در آمريكا، تحت نفوذ خود قرار دهد.'

به نوشته نيويورك تايمز، در اروپا نيز كه پرشماري از شهروندان آن راهي سوريه مي شوند، مقامات نگراني مشابهي دارند و همكاري تنگاتنگي را با مقام هاي آمريكايي براي هماهنگي تدابير لازم به منظور مقابله با اين جريان و رديابي كساني كه از سفر به سوريه بازمي گردند، به عمل مي آورند.

به گفته تحليلگران، از زمان آغاز درگيري ها در سوريه، دستكم يك هزار و 200 اروپايي براي شركت در اين درگيري ها راهي سوريه شده اند. 'گيل كرشوف' مسوول هماهنگ كننده فعاليت هاي مقابله با تروريسم در اتحاديه اروپا در يادداشت محرمانه اي به تاريخ 26 نوامبر هشدار داد كه 'نخستين گروه از افرادي كه بازگشته اند، مجددا راهي (سوريه) شده اند و مواردي وجود دارد كه نشان مي دهد برخي افراد همواره در حال تردد در اين مسير هستند.'

مقام هاي آمريكايي گفتند كه اغلب آمريكايي هايي كه به سوريه سفر كرده اند، هنوز در اين كشور به سر مي برند و چند تن از آنها در ميدان هاي درگيري كشته شده اند.

براساس اين گزارش، گرچه هدف اصلي گروه هاي تروريستي وابسته به القاعده همچون 'جبهه النصره' و 'داعش' همچنان براندازي نظام حاكم در سوريه است، اما مقام هاي آمريكايي مي گويند كه اين گروه ها مجال و نفوذ كافي براي خود كسب كرده اند و درصدد تقويت امكان اجراي حملاتي در خارج از سوريه هستند.

برغم استفاده آمريكا از ابزار قدرتمند كنترل و نظارت و حملات پهبادها عليه القاعده در كشورهايي همچون پاكستان و يمن، اما مدير اف بي آي در خصوص تسري تهديد حاصل از القاعده به آفريقا و خاورميانه ابراز نگراني كرد.

نيويورك تايمز افزود: به هر حال تداوم تلاش هاي القاعده براي راهيابي به آمريكا نشان مي دهد كه اقدامات به عمل آمده براي ممانعت از پيشرفت تلاش هاي انان در جهت تحقق اجراي عمليات تهاجمي در خاك امريكا نتيجه بخش نبوده است.

مترجمام/9242**1566