۱۷ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰
کد خبر: 80983578
T T
۰ نفر
150 میلیارد دلار خسارت ایران به دلیل مهاجرت مغزها

تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمار خروج نخبگان از كشور را 150 هزار نفر در سال عنوان كرد و گفت: با مهاجرت مغزها سالانه 150 میلیارد دلار به دیگر كشورها كمك می كنیم.

به گزارش خبرگار فرهنگی ایرنا، رضا فرجی دانا روز سه شنبه در مراسم تجلیل از نفرات برتر هجدهمین المپیاد علمی دانشجویی كشور سال 1392 اظهار داشت:‌ با محاسبات دهه 70 تربیت یك نفر نخبه برای ما یك میلیون دلار هزینه دارد.

وی فرار مغزها را بزرگترین خسارت كشورهای در حال توسعه در عصر حاضر توصیف كرد و گفت: ما با تحصیل فرزندان ایران در خارج كشور برای كسب علم مخالف نیستیم و همه ما مرحله ای از زندگیمان را در غربت به سر بردیم تا بتوانیم به آب و خاك میهن خدمت كنیم.

وزیر علوم ادامه داد: باید دید نخبگانی كه برای كسب دانش روز دنیا به خارج رفته اند اگر شرایط برای برگشت آنها فراهم نبود كشور چه خسارتی را تحمل خواهد كرد.

فرجی دانا بر ضرورت فراهم شدن زیر ساخت های مهم به منظور بازگشت نخبگان به كشور تاكید كرد و گفت: در شرایطی كه كل بودجه دولتی ما 192 هزار میلیارد تومان و معادل 70 میلیارد دلار است با مهاجرت مغزها 150 میلیارد دلار به دنیا كمك می كنیم.

وی به تلاش كشور چین برای بازگشت نخبگان خود از كشور آمریكا به عنوان نمونه ای موفق اشاره كرد و گفت: كشور چین با 5/1 میلیارد نفر جمعیت حركتی را آغاز كرده كه با سه یا چهار برابر كردن پیشنهادهای كاری، نخبگان خود را از آمریكا به چین برمی گرداند اما ما فقط نظاره گر خروج نخبگان از كشور هستیم.

وزیر علوم به گلایه مادر یكی از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی مبنی بر تبعیض میان مدال آوران ورزشی و علمی اشاره كرد و اظهار داشت: مادر این جوان مخترع گلایه داشت كه چرا مدال‌ آوران عرصه های بین المللی ورزشی از تشویق های مادی زیادی بهره مند می شوند اما هیچ گونه حمایت مادی برای جوانان نخبه پیش بینی نمی شود.

فرجی دانا با بیان اینكه تبعیض از چشم تیز جوانان ما پوشیده نمی ماند، تصریح كرد كه اگر در كشور شرایط اقتصادی دشوار است باید همگان این وضعیت را درك كنند و اگر شعب ابی طالبی وجود دارد پیامبر در كنار یارانش به سر می برد نه اینكه افرادی در تنعم باشند و دیگران را به صبر و تحمل دعوت كنند.

فراهنگ (3)**1055**1883**1588
۰ نفر