۱۴ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8097761
T T
۰ نفر
نیویورک تایمز: طالبان قدرتمندترین ارتش های جهان را به عجز افکنده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/14 ..
تهران- نیویورک تایمز نوشت : یک گروه شورشی برخاسته از توده های بسیار پائین جامعه افغانستان، شش سال است که قدرتمندترین ارتش های جهان از جمله آمریکا و ناتو را به عجز و لابه افکنده است و روزبه روز بر قدرت و مقاومتش می افزاید.
به گزارش گروه اخبار صوتی - تصویری ایرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز دوشنبه در گزارشی در خصوص قوت گرفتن روز افزون مقاومت طالبان در برابر نیروهای اشغالگر افغانستان نوشت: تلفات آمریکا در افغانستان رشدی روزافزون پیدا کرده و افغانستان به میدان جنگی بسیار مرگبارتر از عراق تبدیل شده و همه کانون توجه فرماندهان ارتش آمریکا و نامزدهای ریاست جمهوری این کشور را به خود معطوف کرده است .
نیویورک تایمز در ادامه این گزارش می نویسد: با پیشرفت اوضاع کنونی ، اهداف جنگ بتدریج تغییر می کند،زیرا رهبران طالبان اعلام می کنند که نیازی به بدست گرفتن کنترل سرزمینشان نمی بینند و یا حداقل فعلا این نیاز را احساس نمی کنند و حتی نیازی نیز به غلبه شدن بر نیروهای آمریکا و ناتو نمی بینند و فقط می خواهند در سرزمینی که به هر حال خانه آنهاست ، بیش از سربازان بیگانه عمر کنند.
تحلیلگران و مقامات نظامی معتقدند که شدت عمل طالبان منعکس کننده این واقعیت است که طالبان از زمان خلع شدن از قدرت با موفقیت توانسته است رهبری خود را حفظ کرده و به یمن داشتن مامن و پناهگاهی در مرزهای پاکستان ، با جاذبه ای روزافزون به طور فزاینده به جذب نیرو بپردازد.
مقامات نظامی معتقدند که در شرایطی که طالبان از چنین مخفیگاه امنی بهره مند است ، شکست دادن آنها کار آسانی نیست .
آمریکا هم ظرف هفته های اخیر فشار را بر دولت پاکستان برای شدت عمل بیشتر علیه طالبان و سایر گروه های مسلح کشور افزوده است .
ماه گذشته یکی از مقامات برجسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با سفر به پاکستان موضوع ارتباط داشتن دستگاه اطلاعاتی پاکستان را با شبه نظامیان شورشی در مناطق قبیله ای نشین این کشور به آنها گوشزد کرد.
پاکستان می گوید که این رابطه سالهاست که قطع شده است .اما شکی نیست که طالبان همچنان از خاک پاکستان برای جذب نیرو، یارگیری ، آموزش و تربیت نیرو و تجهیز و تامین فعالیتهای شورشی اش بهره برداری می کند.
نیویورک تایمز در ادامه افزود : رهبری طالبان با برخورداری از مامن امن در مناطق قبیله ای پاکستان که دور از اقتدار حاکمیت کشور است، توانسته است فعالیتهایش را از طریق همین دسته از ملاها و فرماندهان نظامی که از افغانستان گریخته و حول اسامه بن لادن رهبر القاعده ماوا گرفته اند، اداره کند .
ملا محمد عمر رهبر منزوی طالبان ، یک روحانی یک چشم و یکی از کهنه کاران میادین جنگی است . مقامات دولت افغانستان و غربیها می گویند که ملا عمر در شهر قتا مرکز استان بلوچستان پاکستان در مرز با افغانستان مستقر است .
وی یک دولت در سایه را رهبری می کند که متشکل از فرماندهان نظامی ، مقامات مذهبی و شوراهای فرهنگی است .این شورای رهبری مقامات و فرماندهانی را در هریک از استانها و مناطق کشوری افغانستان گمارده است ، درست مانند زمانی که در مسند حکومت قرار داشت .
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک مصاحبه تلفنی گفته است که شورای 10 نفره رهبری ، همه فعالیتهای سیاسی ، نظامی و مذهبی طالبان را زیر نظر ملا عمر اداره می کند.
ملا برادر یکی از فرماندهان برجسته و بی باک و در عین حال سفاک که از سوی گروههای مدافع حقوق بشر به دلیل فجایع اش فراخوانده شده است ، معاون اول ملا عمر است .
وی دستورات ملا عمر را به اجرا می گذارد، ضمن آنکه همه تصمیمات نظامی طالبان را اتخاذ می کند. نحوه صف آرایی نیروهای خارجی طالبان برعهده اوست همه این مستندات را وحید مظتا وزیر امور خارجه سابق طالبان که در کابل زندگی می کند و پیگیر فعالیت طالبان است ، عنوان کرده است .
طالبان حتی یک نشریه اختصاصی اینترنتی نیز به نام السمود دارد که به زبان عربی منتشر می شود. همه ساختار رهبری طالبان دراین نشریه منعکس می شود.
طالبان علاوه بر اقتدار سیاسی و نظامی ، به دلیل موقعیت مذهبی اش از رهبری اخلاقی نیز در محدوده تحت قلمروش برخوردار است .
همه گروههایی که به نوعی با طالبان همکاری دارند، اعم از فرماندهان نظامی ، گروههای تبهکار و قاچاقچی و مبارزان مسلح در سراسر افغانستان ، طالبان را نه رهبر سیاسی، بلکه رهبر مذهبی واخلاقی خود می شناسند.
طالبان همواره اعلام می کند، مطمئن است آمریکا و متحدانش از جنگ فرسایشی در سرزمین بیگانه ، فقط فرسودگی نصیبشان خواهد شد. سرانجام ناچار به عقب نشینی خواهند شد وافغانستان را رها خواهند کرد و طالبان مجددا قدرت را در دست خواهند گرفت .
مجاهد، سخنگوی طالبان تاکید دارد که : طالبان مانند نیروهای خارجی نیازی به اسلحه ،پول یا تجهیزات ندارد، بلکه فقط سیاست ضربه و فرار را در مقابل دشمن در پیش گرفته است .
ژنرال دیوید دی . مک کرنان فرمانده ناتو در افغانستان معتقد است : زمانی که طالبان با بدنه سیاسی افغانستان متحد شود، شورشها در سطوح اجرا و راهبرد تضعیف خواهد شد.
اما سخنگوی طالبان شایعه تمایل این گروه را برای مذاکره با دولت برای سهیم شدن در قدرت سیاسی کشور تکذیب می کند.
مقامات دولت افغانستان می گویند که ظرف ماههای گذشته ، شمار زیادی از اعضای طالبان برای گفت وگو با دولت ابراز تمایل کرده اند.
آنها همچنین می گویند که کشته شدن تعدادی از رهبران طالبان بخصوص در جنوب ، باعث تضعیف شورشها شده است .
به گفته مظتا، سه تن از اعضای شورای فرهنگی طالبان در سال 2007 کشته و تعدادی دیگر هم بازداشت شدند. شورای نظامی هم ظرف سالهای گذشته 6 تن از 26 عضو خود را از دست داد.
نیویورک تایمز در پایان نوشت : با همه این اوصاف یوسف احمدی یکی از سخنگویان طالبان اعلام کرده است : ما برای مبارزه با متجاوز به جنگ برخاسته ایم و امروز متجاوزین در لبه حقارت قرار گرفته اند و این همه هدف ما از مبارزه است صویر** 1591 1609** شماره 083 ساعت 11:06 تمام
۰ نفر