۹ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۸
کد خبر: 80973316
T T
۰ نفر

كلكتور خورشیدی ردیاب در اصفهان ساخته شد

۹ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۸
کد خبر: 80973316
كلكتور خورشیدی ردیاب در اصفهان ساخته شد

اصفهان- ایرنا- محققان دانشكده فناوری های نوین دانشگاه اصفهان موفق به طراحی و ساخت كلكتور خورشیدی ردیاب شدند.

كلكتور یا پنل، اصلی ترین جزء سیستم گرمایش خورشیدی است و عمل جذب تابش خورشیدی و انتقال گرما به سیال توسط این قسمت انجام می گیرد.

مدیر گروه انرژی های تجدید پذیر دانشكده علوم و فناوری های نوین دانشگاه اصفهان روز دوشنبه به ایرنا گفت: این پنل قادر به ردیابی نور خورشید در دو مسیر افقی و عمودی به دو صورت نرم افزاری و حسگر است.

بهنام مستاجران افزود: این دستگاه با حداقل هزینه حدود 20 میلیون ریال و یك دهم قیمت نمونه های خارجی ساخته شده است.

وی با اشاره به اینكه این كلكتور خورشیدی تا كنون با ظرفیتهای یك، یك و نیم و شش كیلو وات ساخته شده است گفت : این دستگاه با حركت مكانیكی قادر به ردیابی نور خورشید در مسیرهای مختلف بمنظور جمع آوری بهتر و بیشتر انرژی خورشیدی است.

این استاد دانشگاه افزود پنل مذكور به شكل نیم كره ساخته شده و بهترین موارد استفاده آن برای یخچال خورشیدی، سامانه گرمایشی و اجاق گاز خورشیدی است.

مستاجران با اشاره به اینكه استفاده از این پنل خورشیدی باعث صرفه جویی در هزینه ها و مصرف سوخت فسیلی می شود افزود: این دستگاه قابلیت تولید انبوه و رقابت با نمونه های مشابه خارجی را دارد.

به گفته وی، برای هر كیلووات انرژی برق كه در وسایلی مانند یخچال به كار می رود حدود سه كیلو وات انرژی فسیلی مانند بنزین و گاز سوزانده می شود در حالیكه با استفاده از انرژی خورشیدی همه این هزینه ها حذف خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینكه كلكتور خورشیدی ردیاب امسال در نمایشگاه «از عمل تا ایده» در تهران به نمایش در آمده اظهار كرد: تا كنون دو مقاله از این دستاورد در نشریات معتبر و همایشها ارایه شده است.

وی از دیگر دستاوردهای گروه انرژی های تجدید پذیر دانشكده علوم و فناوری های نوین دانشگاه اصفهان را طراحی مزرعه خورشیدی در این دانشگاه اعلام و بیان كرد: در این مزرعه، انرژی خورشیدی جمع آوری شده و با حداكثر ظرفیت تولید 20 كیلو وات به شبكه برق سراسری كشور متصل است.

وی با تاكید بر اهمیت انرژی خورشیدی گفت: در هر جای كشور كه نور آفتاب خوبی دارد مانند مناطق مركزی و جنوبی، این انرژی می تواند جایگزین سوخت فسیلی شود.

وی با بیان اینكه متخصصان ایرانی توانایی ساخت نیروگاههای برقی بزرگ با ظرفیت 10 تا 100 مگا وات را دارند تصریح كرد: این كار لازمه حمایت از دانشگاهها، سرمایه گذاری مناسب و مدت زمان پنج تا هفت سال است.

ت/7148/1042
۰ نفر