۵ دی ۱۳۹۲، ۱۹:۴۳
کد خبر: 80968681
T T
۰ نفر
براي مفهوم‌ سازي قطعنامه بايد از استعدادهاي جامعه استفاده كنيم

تهران- ايرنا- يك پژوهشگر حقوق بشر اسلامي گفت: مخاطبان قطعنامه مصوب سازمان ملل عليه خشونت نخبگان، حقوقدانان، فقها و غيره هستند و براي مفهوم‌ سازي قطعنامه بايد از استعدادهاي جامعه به ويژه نخبگان و حقوقدانان استفاده كنيم.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اجتماعي ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين 'بهمن اكبري' در نشست « بررسي ابعاد حقوقي بين‌المللي قطعنامه مصوب سازمان ملل با عنوان جهان عليه خشونت و افراطي ‌گري» اظهار كرد: وقتي نظام در سطح بين الملل عادلانه نباشد و هنوز هم به برخي هژمون فرهنگي به عنوان يك دست برتر نگريسته مي شود، جهان بايد منتظر خشونت ها و افراطي گرايي هاي اين چنيني باشد.

اكبري ادامه داد: موضوعات خشونت بايد در دو رويكرد درون و برون كشوري و در سه سطح درون مذهبي، درون ادياني و روابط بين‌المللي مورد مطالعه قرار گيرد.

وي با اشاره به اين كه سه واژه تعارف، تعامل و تفاهم را مي توان در قطعنامه مذكور يافت، گفت: ما بايد نسبت به نژاد، زبان و فرهنگ هاي ديگر نخست شناخت پيدا كنيم، با همديگر به يك فهم مشترك برسيم تا از خشونت بپرهيزيم و به يك خواست مشترك دست يابيم.

اكبري تاكيد كرد: مخاطبان قطعنامه مذكور از جمله نخبگان، حقوقدانان و فقها هستند؛ بنابراين نياز است كه ضمن مفهوم سازي اين قطعنامه، از استعدادهاي جامعه نيز استفاده كنيم.

اين استاد حقوق دانشگاه با بيان اين كه اگر به قطعنامه درست نگاه كنيم همه مفاهيم آن به نفع كشور ماست، گفت: در قاموس جنگ هم حمله به بيمارستان ها، مراكز آموزشي و مراكز مقدس حرام است، در حالي كه شاهد حمله مسلمان عليه مسلمان ديگر و تخريب اماكن مذهبي و مقدس هستيم و اين موضوع باعث سرافكندگي در سطح بين الملل است.

اكبري با يادآوري اين كه حداقل در 6 بند از قطعنامه به دين و مذاهب تاكيد جدي شده است، افزود: متاسفانه حضور بين المللي كشور ما در سطح منطقه كمتر بوده و اين قطعنامه فرصت مغتنمي براي حضور در اين عرصه است.

اجتمام(3)7299**1478
۰ نفر