۶ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8096162
T T
۰ نفر

آینده گوردون براون در پرده ابهام

۶ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8096162
آینده گوردون براون در پرده ابهام ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/06 لندن - پس از شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات میان دوره ای مجلس عوام در شهر گلاسکو، آینده سیاسی گوردون براون به عنوان رهبر حزب کارگر و نخست وزیر انگلیس در پرده ابهام قرار گرفته است .
حزب کارگر تحت رهبری براون طی سه ماه اخیر در انتخابات شهرداری لندن و چند انتخابات میان دوره ای مجلس عوام ، شکست خورده و محبوبیت آن طی یک دهه گذشته به پایین ترین سطح خود تنزل کرده است .
به گزارش ایرنا، مقامات حزب کارگر و اعضای کابینه انگلیس که در ماههای گذشته موضوع کنار گذاشتن براون را به آرامی و در خلوت مطرح می کردند، پس از شکست دیروز حزب کارگر در انتخابات شرق گلاسکو، مخالفت های خود را علنی کرده اند.
کرسی پارلمانی حوزه انتخابیه شرق گلاسکو طی دهه های گذشته بصورت سنتی در اختیار حزب کارگر انگلیس بوده و شکست اخیر در این حوزه نشانگر ناکامی کامل این حزب در برنامه های خوداست .
رهبران حزب کارگر معتقدند اگر با رهبری فعلی به انتخابات عمومی پارلمانی در سال 2010 و یا هر انتخابات زودهنگامی پا بگذارند نتیجه ای جز شکست عایدشان نخواهد شد.
رهبران شورشی حزب کارگر تاکید می کنند علاوه بر مشکلات شدید اقتصادی که مردم را سرخورده کرده ، گوردون براون کاریزمای لازم را برای رهبری حزب کارگر و جلب حمایت عمومی حتی در میان طرفداران حزب ندارد.
روزنامه گاردین چاپ لندن روز شنبه در تحلیلی از نتایج انتخابات میان دوره ای اخیر نوشت : تعداد زیادی از اعضای کابینه و نمایندگان مجلس از وزیران ارشد کابینه خواسته اند که به گوردون براون بگویند که زمان رفتن فرا رسیده است .
این روزنامه افزود: مقامات ارشد حزب کارگر از جمله جک استراو و جف هون در حال حاضر بشدت از سوی اعضای ناراضی حزب تحت فشار هستند تا سریعتر تصمیمی اتخاذ کنند.
به نوشته گاردین ، با توجه به تعطیلی پارلمان ، روز گذشته تعدادی از اعضای کابینه و رهبران حزب کارگر تلفنی درباره آینده حزب و رهبر آن مذاکره کردند.
این روزنامه افزود: جک استراو وزیر دادگستری و عضو ارشد کابینه هرچند از نتایج ضعیف حزب در گلاسکو بشدت نگران شده ولی معتقد است که تغییر در رهبری حزب در شرایط فعلی به تضعیف بیشتر آن خواهد انجامید.
روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی نوشت : با توجه به رایزنی های وزیران کابینه در مورد وضعیت حزب کارگر، آینده گوردون براون متزلزل شده است .
این روزنامه افزود: وزیران کابینه در حال حاضر بصورت آشکار رهبری گوردون براون را زیر سوال می برند.
این روزنامه به نقل از یکی از وزیران کابینه که به نام وی اشاره نشده ، نوشت : حزب کارگر هیچ گزینه ای ندارد جز اینکه هرچه سریعتر فرد دیگری را به جای براون انتخاب کند و یا با شکست کامل در انتخابات عمومی آینده مواجه شود.
این وزیر کابینه انگلیس گفت : ما به پایین ترین سطح خود تنزل کرده ایم اگر تا قبل از انتخابات گلاسکو تغییر براون یک احتمال دور بود، امروز این تغییر یک امکان نزدیک است .
روزنامه انگلیسی تایمز نیز در شماره امروز خود نوشت : به گوردون براون دو ماه وقت داده شده است تا اگر می تواند وضعیت حزب را اصلاح کند و در غیر صورت باید برود.
این روزنامه افزود: این تصمیم در نشست غیررسمی شب گذشته اعضای کابینه و رهبران ارشد حزب کارگر اتخاذ شده است .
تایمز به نقل از گراهام استرینگر از نمایندگان حزب کارگر در مجلس عوام نوشت : کابینه باید یک گفت و گوی صادقانه و جدی با براون داشته باشد. ما به یک شروع تازه نیازداریم و این شروع تازه تنها با بحث درباره رهبری حزب تحقق خواهد یافت .
این روزنامه با اشاره به برگزاری اجلاس سالانه حزب کارگر در 20 سپتامبر (اوایل مهر) نوشت : برخی رهبران حزب کارگر انتظار دارند در این اجلاس انتخابات تازه ای برای رهبری حزب برگزار شود.
تایمز از مقاماتی چون دیوید میلیبند وزیرخارجه ، آلن جانسون وزیر بهداشت و سلامت و شخصیت های دیگری چون جیمز پورنل و جان کروداس به عنوان جانشینان احتمالی براون یاد کرده است .
ایندیپندنت دیگر روزنامه چاپ لندن روز شنبه نوشت : این روزها تفاوت بزرگی میان نحوه رفتار رهبران حزب کارگر در انظار عمومی و نشست های خصوصی وجود دارد.
این روزنامه افزود: رهبران حزب کارگر و از جمله نخست وزیر براون که لبخندهای اجباری در مقابل افکار عمومی دارند در نشست های خصوصی دچار چالش های جدی هستند.
ایندیپندنت شکست حزب کارگر در انتخابات شرق گلاسکو را فاجعه بار خواند و نوشت : موقعیت گوردون براون در داخل حزب و بیرون حزب روز به روز ضعیف تر می شود.
این روزنامه نیز به نقل از یکی از وزیران بی نام کابینه نوشت : این کاملا روشن شده که هیچ کس نمی توانست بدتر از آن چیزی که براون انجام داده ، انجام دهد.
وی گفت : وقتی این نتایج ضعیف در انتخابات اسکاتلند که جزو پایگاههای سنتی حزب کارگر بوده اتفاق می افتد، ما در انتخابات لندن و مناطق دیگر انگلیس چه خواهیم کرد؟ این وزیر کابینه افزود: آلن جانسون وزیر بهداشت و سلامت و دیوید میلیبند وزیر خارجه فعلی ، بیشترین شانس را برای جانشینی گوردون براون دارند.
ایندیپندنت در مطلب دیگری درباره وضعیت حزب کارگر نوشت : نخستین شکاف های جدی و آشکار در زمینه حمایت از گوردون براون در داخل کابینه پدیدار شده است .
به نوشته این روزنامه ، وزیران کابینه از مقامات ارشد حزب خواسته اند به گوردون براون اعلام کنند که پس از شکست تحقیرآمیز در انتخابات گلاسکو باید از رهبری حزب کناره گیری کند.
افزایش فشارها بر گوردون براون از سوی احزاب مخالف نیز افزایش یافته است .
دیوید کامرون رهبر حزب محافظه کار انگلیس ، اصلی ترین حزب مخالف دولت کارگری پس از مشخص شدن شکست حزب کارگر در انتخابات میان دوره ای گلاسکو خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.
وی گفت : پس از شکست حزب حاکم کارگر در چند انتخابات میان دوره ای در ماههای اخیر، نخست وزیر انگلیس باید بپذیرد که مردم با سیاست های وی همراه نیستند و باید انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام کند.
جام میسون نامزد حزب ملی گرای اسکاتلند پس از پیروزی در انتخابات میان دوره ای ، در جمع خبرنگاران گفت : رای مردم گلاسکو پیام روشنی برای نخست وزیر انگلیس بود که امیدوارم بخوبی دریافت شود.
وی نتیجه این انتخابات را یک زلزله سیاسی با ریشتر بالا رای داونینگ استریت (محل نخست وزیری انگلیس ) توصیف کرد.
اکثر کارشناسان پیش از برگزاری انتخابات گلاسکو اعلام کرده بودند که نتیجه رای گیری در گلاسکو برای حزب کارگر و بویژه شخص براون حکم مرگ و زندگی را خواهد داشت .
گوردون براون روز گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات گلاسکو همچنان بر ادامه کار خود به عنوان رهبر حزب کارگر و نخست وزیر تاکید کرد.
وی ناکامی های اخیر خود را گردن افزایش قیمت نفت و بحران کمبود مواد غذایی در جهان انداخت .
نخست وزیر انگلیس که در نشست سیاستگذاری ملی حزب کارگر در دانشگاه وریک شهر کاونتری سخن می گفت ، با ابراز تاسف از شکست این حزب در انتخابات میان دوره ای در شهر گلاسکو، گفت : ما نگرانی های مردم را درک می کنیم .
نخست وزیر انگلیس به اعضای حزب کارگر که در این نشست حضور داشتند گفت : من نگرانی های مردم را درک می کنم ولی این وضعیت به دلیل شرایط جهانی است نه سیاست های حزب کارگر.
وی افزود: به دلیل افزایش قیمت نفت و بحران مواد غذایی در جهان مردم انگلیس نیز طی ماههای اخیر با افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی و انرژی مواجه شده اند و از این موضوع نگرانند.
همزمان با سخنرانی نخست وزیر انگلیس در این نشست تعدادی از فعالان حزب کارگر در بیرون سالن با حمل پلاکاردهایی خواستار کناره گیری گوردون براون از رهبری حزب و اصلاح سیاست های دولت کارگری شدند.
اروپام **ع 1275 345** شماره 022 ساعت 09:47 تمام
۰ نفر