۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 80961055
T T
۰ نفر

ركورد داری كنكوری های یزد 20 ساله شد

۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 80961055
ركورد داری كنكوری های یزد 20 ساله شد

یزد - ایرنا - كسب افتخار در هر بخشی شیرینی خاصی دارد بویژه برای قشر جوان آن هم در زمانی كه قرار است كنكور سرنوشت و آینده آنها را تعیین كند.

در این میان، استان یزد امسال نیز مانند سال های گذشته توانست به مدد جوانان باهوش و پرتلاش خود همچنان روی نوار موفقیت كشوری خود یكه تازی كند و به بیستمین افتخار خود در این زمینه دست یابد.

آموزش و پرورش از بخش های اساسی جامعه است كه نقش مهمی در نظام تعلیم و تربیت دارد و بخشی از این وظیفه به موضوع كنكور و ورود دانش آموزان به جامعه ای بزرگتر یعنی دانشگاه منتهی می شود.

تحول یك جامعه پویا به توسعه آموزش و پرورش وابسته است و این بخش می تواند زیربنای فرهنگ یك جامعه پویا باشد و در حقیقت متولی بخش فرهنگ و تربیت و دستگاه انسانساز هر جامعه ای، آموزش و پرورش آن است.

در این میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بعنوان پرورش دهندگان دانش آموزان و دانشجویان می توانند سبب توسعه یا عدم توسعه جامعه شوند.

همه تلاش معلمان، والدین، دانش آموزان و مجموعه بخش تعلیم و تریبت برای موفقیت این اقشار در مراكز تعلیم و تربیت است اما دو قشر نخست در واقع دو بازوی قشر سوم یعنی دانش آموزان محسوب می شوند تا اینان بتوانند وظیفه آینده سازی خود را بخوبی انجام دهند.

در طول سالیان گذشته و امسال هماهنگی آموزش و پرورش و والدین مؤمن و عالم یزدی نتایج بسیار جالبی داشته و آن كسب 20 سال متوالی رتبه برتر كنكور كشور برای این استان بوده است.

دانش آموزان استان یزد در 20 سال گذشته موفق به كسب رتبه برتر در سطح كشور شده اند و این منزلت تحصیل نشده است جز با لطف خدا، تلاش دانش آموزان و والدین و پشتیبانی معلمان و فرهنگیان این استان.

دانش آموزان یزد در دو گذشته موفق به كسب رتبه های برتر كنكور سراسری شده اند و این می تواند افتخاری برای مردم این استان باشد.

البته این موفقیت در حالی محقق شده است كه استان یزد از كمبود معلم و نیروی خدماتی بویژه در مقطع ابتدایی بشدت رنج می ببرد.

مدیركل آموزش و پرورش یزد به خبرنگار ایرنا گفت: دانش آموزان یزدی امسال برای بیستمین سال متوالی بیشترین درصد قبولی كنكور سراسری را كسب كرده اند.

'محمد كاظم رحیمی نژاد' افزود: دانش آموزان این استان با قبولی 56 درصدی، بیشترین درصد قبولی را در كنكور سراسری سال 92 كسب كرده اند و استانهای مازندران با 5/52 و سمنان با 8/51 در رتبه های دوم و سوم این رتبه بندی قرار دارند.

وی ادامه داد: 14 هزار و 931 داوطلب یزدی در كنكور سال 92 شركت داشتند كه از این تعداد هشت هزار و 362 نفر در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور پذیرفته شده اند.

رحیمی نژاد در باره قبولی داوطلبان به تفكیك جنسیت نیز گفت: از هشت هزار و 362 نفر فرد پذیرفته شده چهار هزار و 589 نفر(8/54 درصد)داوطلب دختر و سه هزار و 773 نفر(5/57 درصد) داوطلب پسر موفق به كسب كرسی های دانشگاهی شده اند.

وی آمار داوطلبان گروه ریاضی استان را سه هزار و 27 نفر ذكر كرد كه یكهزار و 38 نفرشان دختر و یكهزار و 989 نفر پسرند كه از تعداد داوطلبان 785 نفر(6/75 درصد) دختر و یكهزار و 454 نفر پسر(1/73درصد) این رشته به دانشگاه راه یافته اند.

رحیمی نژاد افزود: دانش آموزان یزدی در رشته ریاضی با قبولی 74 درصدی، رتبه اول كشور را كسب كردند و استانهای مازندران با 9/72 درصد و خراسان جنوبی با 1/72 در رتبه های بعدی جای گرفتند.

این مسوول، آمار شركت كنندگان یزدی در رشته علوم تجربی را پنج هزار و 303 نفر اعم از سه هزار و 187 نفر دختر و دوهزار 116 نفر پسر اعلام كرد كه از این تعداد یكهزار 774 نفر دختر(7/55 درصد) و یكهزار و 139 نفر پسر(8/53 درصد) این گروه در دانشگاه ها پذیرفته شده اند.

وی تصریح كرد: در این رشته نیز استان یزد با 9/54 درصد مقام نخست كشور را كسب كرد و استانهای خراسان جنوبی با 8/47 درصد و مازندران با 6/44 درصد در رتبه های بعدی جای گرفتند.

مدیركل آموزش و پرورش استان یزد در باره وضعیت قبولی داوطلبان این استان در رشته علوم انسانی نیز اظهار داشت:دراین گروه آزمایشی نیز چهارهزارو 54 داوطلب شامل دوهزار و 484 دختر(2/70 درصد) و یكهزار و 570 پسر(7/68 درصد) شركت داشتند كه یكهزار و 743 نفر دختر و یكهزار و 79 نفر پسر در دانشگاه ها پذیرفته شده اند كه در مجموع 6/69 درصد قبولی و رتبه نخست این گروه به یزدیها رسید و اصفهانی ها با 63 درصد و سمنانی ها با 2/62 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

رحیمی نژاد افزود: داوطلبان استان در رشته هنر با كسب 2/23 درصد قبولی پس از اصفهان كه 4/23 درصد قبولی را كسب كرده است، در جای دوم قرار دارند.

وی در عین حال كاهش درصد قبولی استان یزد نسبت به سال گذشته را ناشی از كم شدن پذیرش دانشجو در دوره كارشناسی و اضافه شدن این ظرفیت به دوره كارشناسی ارشد دانست و گفت: قبولی استان در سال گذشته 71 درصد بود كه این كاهش ناشی از كاهش 20 درصدی ظرفیت دوره كارشناسی دانشگاه ها در قبولی های كل كشور مشهود است.

این مقام مسوول گفت: با توجه به تغییراتی كه قرار است در نحوه پذیرش كنكور سراسری اعمال و برگزاری كنكور تنها برای بخشی از ظرفیت دانشگاه ها برگزار شود، شاید این آخرین سالی باشد كه رتبه بندی استانها بدین شكل توسط سازمان سنجش انجام گرفته است.

رحیمی نژاد در ادامه از برگزاری آیین جشن 'افتخار بیستم' در روز سوم بهمن ماه در استان خبر داد و افزود: در این همایش از یكصد نفر از دانش آموزان برتر یزدی در كنكور سال 92 تجلیل می شود.

مدیركل آموزش و پرورش استان یزد، تجلیل از سه رتبه تك رقمی كشور، 23 رتبه دو رقمی كشور و تك رقمی مناطق 2 و 3 ، 65 نفر رتبه دو رقمی مناطق 2 و 3، ‌بهترین رتبه شاهد، بهترین رتبه دانش آموزان استثنایی، بهترین رتبه های آزمون كاردانی و 9 نفر از برگزیدگان المپیاد علمی و جشنواره جوان خوارزمی را از دیگر برنامه های جشن افتخار بیستم اعلام كرد. ك/4

7546/1968
۰ نفر