۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۲
کد خبر: 80955838
T T
۰ نفر

ركورد يزد در كنكور 20ساله شد

۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۲
کد خبر: 80955838
ركورد يزد در كنكور 20ساله شد

يزد - ايرنا - كسب افتخار در هر بخشي شيريني خاصي دارد بويژه براي قشر نوجوان و آن هم در زماني كه قرار است كنكور سرنوشت و آينده آنها را تعيين كند و در اين ميان دارالعباده امسال نيز از قافله عقب نماند وتوانست به مدد نوجوان باهوش وپرتلاشش به بيستمين افتخار در اين رقابت كشوري دست يابد.

آموزش و پرورش از جمله بخش هاي مهم و اساسي جامعه است كه نقش مهمي در تعليم و تربيت بر عهده دارد و بخشي از اين وظيفه به كنكور و ورود دانش آموزان به جامعه اي بزرگتر يعني دانشگاه منجر و منتهي مي شود .

تحول يك جامعه پويا به توسعه آموزش و پرورش وابسته است و اين بخش مي تواند زيربناي فرهنگ يك جامعه پويا باشد و در حقيقت بزرگترين بايد گفت متولي بخش فرهنگ و تربيت يك جامعه و دستگاه انسان ساز هر اجتماعي آموزش و پرورش آن است .

دراين ميان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان پرورش دهندگان دانش آموزان و دانشجويان مي توانند بناي توسعه يا عدم توسعه را در جامعه باعث شوند .

همه تلاش معلمان، والدين، دانش آموزان و مجموعه بخش تعليم و تريبت نيز براي موفقيت اين اقشار در مراكز تعليم و تربيت است اما دو قشر نخست در واقع دو بازوي قشر سوم يعني دانش آموزان محسوب مي شوند تا اين نوجوانان بتوانند وظيفه آينده سازي را بخوبي انجام دهند .

در طول ساليان گذشته و امسال هماهنگي آموزش و پرورش و والدين مؤمن و متعهد و عالم يزدي نتايج بسيار جالبي داشته و آن كسب 20 سال متوالي رتبه برتر كنكور كشور براي دارلعباده بوده است .

دانش آموزان استان يزد در 20 سال گذشته موفق به كسب رتبه برتر در سطح كشور شده اند و اين نيست جز لطف خدا، تلاش دانش آموزان و والدين و پشتيباني و حمايت معلمان و فرهنگيان اين استان.

دانش آموزان استان يزد در دو دهه موفق به كسب رتبه هاي برتر كنكور سراسري شده اند و اين مي تواند افتخاري براي مردم دارالعباده استان يزد باشد .

و اين امر در حالي محقق شده كه استان يزد از كمبود معلم و نيروي خدماتي بويژه در مقطع ابتدايي بشدت رنج مي ببرد .

مدير كل آموزش و پرورش يزد در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: دانش آموزان يزدي براي بيستمين سال متوالي بيشترين درصد قبولي كنكور سراسري را كسب كردند .

محمد كاظم رحيمي نژاد افزود: دانش آموزان استان با قبولي 56 درصدي بيشترين درصد قبولي را در كنكورسراسري 92 كسب كرده اند و استان هاي مازندران با 5/52 و سمنان با 8/51 در رتبه هاي دوم و سوم اين رتبه بندي قرار دارند .

وي ادامه داد: 14 هزار و 931 داوطلب يزدي در كنكور سال 92 شركت داشته اند كه از اين تعداد هشت هزار 362 نفر در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور پذيرفته شده اند .

رحيمي نژاد درباره قبولي داوطلبان به تفكيك جنسيت نيز گفت: از هشت هزار و 362 نفر چهار هزار و 589 نفر (8/54 درصد) داوطلب زن و سه هزار 773 نفر(5/57 درصد) داوطلب مرد موفق به كسب كرسي هاي دانشگاهي شده اند .

وي آمار داوطلبان گروه رياضي استان را سه هزار و 27 نفر ذكر كرد كه يك هزار و 38 نفر زن و يك هزار و 989 نفر مرد بوده اند كه از شركت كننده ، تعداد 785 نفر (6/75 درصد) از شركت كنندگان دختر و يك هزار و 454نفر از پسران(1/73درصد) اين رشته به دانشگاه راه يافته اند .

رحيمي نژاد افزود: دانش آموزان يزدي در رشته رياضي با قبولي 74 درصدي رتبه اول كشور را كسب كردند و استانهاي مازندران با 9/72 درصد و خراسان جنوبي با 1/72 در رتبه هاي بعدي جاي گرفتند .

اين مسئول آمار شركت كنندگان رشته علوم تجربي را پنج هزار و 303 ذكر كرد كه سه هزار و 187 نفر زن و دو هزار 116 نفر مرد بوده اند كه از اين تعداد يك هزار 774 نفر از دختران(7/55 درصد) و يك هزار و 139 نفر از پسران (8/53 درصد) اين گروه آزمايشي در دانشگاهها پذيرفته شده اند .

وي تصريح كرد: در اين رشته نيز استان يزد با 9/54 درصد مقام نخست كشور را كسب و استان هاي خراسان جنوبي با 8/47 درصد و مازندران با 6/44 درصد در رتبه هاي بعدي جاي گرفتند .

مديركل آموزش و پرورش استان يزد ، درباره وضعيت قبولي داوطلبان استان در رشته علوم انساني نيز اظهار داشت: در اين گروه آزمايشي نيز چهار هزار و 54 داوطلب شامل دو هزار و 484زن (2/70 درصد) و يك هزار و 570 مرد(7/68 درصد) شركت داشته اند كه يك هزار و 743 زن و يك هزار و 79 مرد در دانشگاهها پذيرفته شده اند و در مجموع 6/69 درصد قبولي و رتبه نخست به يزد رسيده و اصفهاني ها با 63 درصد و سمنان با 2/62 درصد در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند .

رحيمي نژاد افزود: داوطلبان استان در رشته هنر با كسب 2/23 درصد قبولي پس از اصفهان كه 4/23 درصد قبولي را كسب كرده در جاي دوم قرار گرفته اند .

وي كاهش درصد قبولي استان نسبت به سال گذشته را ناشي از كم شدن پذيرش دانشجو در دوره كارشناسي وا ضافه شدن اين ظرفيت به دوره كارشناسي ارشد دانست و ادامه داد: قبولي استان در سال گذشته 71 درصد بود كه اين كاهش ناشي از كاهش 20 درصدي ظرفيت دوره كارشناسي دانشگاهها در قبولي هاي كل كشور مشهود است .

اين مقام مسئول با تبريك اين موفقيت به دانش آموزان ، خانواده ها ، فرهنگيان و تمامي دست اندركاران نظام تعليم وتربيت استان گفت :با توجه به تغييراتي كه قرار است در نحوه پذيرش كنكور سراسري اعمال شود و برگزاري كنكور عملا براي بخشي از ظرفيت دانشگاهها برگزار شود شايد اين آخرين سالي باشد كه رتبه بندي استان ها بدين شكل توسط سازمان سنجش انجام مي گيرد .

رحيمي نژاد در ادامه از برگزاري مراسم جشن 'افتخار بيستم' در روز سوم بهمن ماه در استان خبر داد و افزود: در اين همايش از 100 نفر از دانش آموزان برتر كنكور92 تجليل مي شود .

مديركل آموزش و پرورش استان ادامه داد: تجليل از سه رتبه تك رقمي كشور ، 23 رتبه دو رقمي كشور و تك رقمي مناطق 2و 3 ، 65 نفر رتبه دو رقمي مناطق 2و 3 ،‌بهترين رتبه شاهد ، بهترين رتبه دانش آموزان استثنايي ، بهترين رتبه هاي آزمون كارداني و 9 نفر برگزيدگان المپياد علمي و جشنواره جوان خوارزمي از ديگر برنامه هاي جشن افتخار بيستم است. ك/4

7546/1968

سرخط اخبار استان‌ها