۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۴۹
کد خبر: 80952402
T T
۰ نفر

نجفی: گردشگری فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد

۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۴۹
کد خبر: 80952402
نجفی: گردشگری فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد

تهران - ایرنا - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرداختن به تمام ابعاد گردشگری در كوتاه مدت میسر نیست، اما آنچه باید در اولویت قرار گیرد توجه به گردشگری فرهنگی است.

به گزارش روز یكشنبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدعلی نجفی در دیدار با محمدحسین صوفی معاون صدای سازمان صدا وسیما و مدیران رادیو، استفاده از امكانات رسانه به ویژه رادیو را برای حفظ میراث فرهنگی موثر دانست و افزود: زمینه همكاری‌های مشترك با سازمان صداو سیما فراهم است.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم مردم از یك هویت قوی فرهنگی برخوردار شوند و جوانان را در برابر هجوم فرهنگی واكسینه كنیم، تنها راه پرداختن به میراث فرهنگی و بازگشت به ریشه های فرهنگی است.

معاون رییس جمهوری تصریح كرد، میراث فرهنگی، مردم را با مبنای شكل گیری خصوصیات تمدنی و فرهنگی آشنا می كند، باید برای نهادینه كردن ژن فرهنگی به میراث فرهنگی رجوع كنیم.

نجفی، صنایع دستی را نماد هنر و فرهنگ ایران معرفی كرد و افزود: هنر و ذوق ایرانی‌ها با دقت و بررسی صنایع دستی شناسایی می شود، اینكه حس زیبایی شناسی چه جایگاهی در زندگی مردم داشته، در صنایع دستی ما نهفته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: آنچه به عنوان حس معنوی از صنایع دستی به انسان منتقل می شود در مصنوعات ماشینی وجود ندارد.

وی همچنین گردشگری را یك مواجهه فرهنگی دانست و افزود: اتفاقی كه در گردشگری رخ می‌دهد یك مواجهه فرهنگی است، مساله ای كه در سال‌های اخیر كمتر به آن توجه شده و جنبه تفریح و سرگرمی جای آن را گرفته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: اگر توجه فرهنگی در گردشگری ورود پیدا كند، گردشگر به این درك می رسد كه چه استفاده‌ای می تواند از محیط اطراف خود داشته باشد، پرداختن به تمام ابعاد گردشگری در كوتاه مدت میسر نبوده اما آنچه باید در اولویت قرار گیرد توجه به گردشگری فرهنگی است.

وی سازمان صدا وسیما را بخشی قوی و تاثیرگذار در توسعه سه حیطه فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و افزود: باید بستر لازم برای ایجاد عقبه اجتماعی در سه حوزه كاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد شود تا این عقبه از سه حوزه مورد نظر ما حفاظت و حراست كند.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اهمیت ایجاد عقبه اجتماعی برای حفاظت از میراث فرهنگی، یادآور شد: در بسیاری از موارد، آگاهی لازم برای حفاظت از آثار تاریخی جهانی نیز وجود ندارد، هرچند در چند سال گذشته گروه‌های مردمی و تشكل‌های مردم نهاد در این زمینه فعالیت‌هایی داشته اند اما این موارد اندك كفاف حجم عظیم آثار تاریخی را نمی‌دهد.

رییس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با امكاناتی كه رسانه‌ها و بویژه رادیو در اختیار دارد می توانیم این عقبه اجتماعی را به سرمایه اجتماعی تبدیل كنیم و مفاهیم درستی را به جامعه منتقل كنیم.

نجفی، عوامل بسیاری را در كاهش تولیدات صنایع دستی موثر برشمرد و گفت: بی توجهی مردم به صنایع دستی، یكی از عوامل كاهش این تولیدات است و فقدان خلاقیت، نوآوری و تولید بدون توجه به زندگی روزمره مردم و كاربرد این محصولات را می توان دیگر عامل مهم در این فرآیند دانست.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: بخش دیگری از قصور در بخش صنایع دستی متوجه مسئولان است، امروز بسیاری از بازارهای داخلی در تسلط صنایع دستی چین و هند است كه با كیفیت نامناسب و قیمت ارزان تر در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینكه در بخش صنایع دستی توجه جدی تری باید صورت گیرد، ادامه داد: در بخشی كه مربوط به سازمان میراث فرهنگی است، اقداماتی آغاز شده، كمیته هایی برای بررسی وضعیت موجود و برنامه ریزی برای آینده تشكیل شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: خلاقیت، ابتكار و نوآوری در تولید صنایع دستی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا خرید صنایع دستی برای برخی مردم به منظور رفع حس زیبایی شناسی است و بسیاری از خریداران با نگاه كاربردی این مصنوعات را به خانه می برند.

معاون رییس جمهوری، ایجاد عقبه اجتماعی در بحث گردشگری را مهم خواند و گفت: افزایش نرخ ارز، لطماتی برای كشور داشته اما جنبه های مثبتی هم در این میان به وجود آمده و آن كاهش سفرهای خارجی بوده است.

وی بازشدن فضا برای صادرات و كاهش واردات كالاهای بی‌كیفیت را از دیگر مزایای افزایش نرخ ارز در كشورعنوان كرد.

نجفی ادامه داد: مایه تاسف است افرادی كه به سفرهای خارجی می روند از اماكنی دیدن می كنند كه از لحاظ عظمت، شكوه و قدمت تاریخی در مقابل میراث فرهنگی ایران حرفی برای گفتن ندارند.

رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینكه مسئولیت سنگینی در ارتباط با گردشگری متوجه این دو سازمان است، افزود: سازمان صدا وسیما می تواند در برگزاری مسابقه سفرنامه نویسی كه در سنت ما هم سابقه طولانی دارد به رونق گردشگری كمك كند.

معاون رییس جمهوری زمینه های همكاری دو سازمان صدا وسیما و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را متنوع دانست و ادامه داد: در مسابقاتی كه رادیو و تلویزیون برگزار می كند، بهتر است بخشی از پرسش ها به میراث فرهنگی اختصاص یابد تا زمینه آشنایی مردم با داشته های بی‌نظیر كشور فراهم شود.

وی ادامه داد: صنایع دستی نفیس و ملی می تواند جای بسیاری از جوایزی كه سازمان صداوسیما به برندگان مسابقات اهدا می كند را بگیرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، ایجاد زمینه ارتباط مستمر بین دو سازمان را برای پیشبرد اهداف مشترك موثر دانست و گفت: این جلسه حركت و جنبشی در فضای ارتباط مشترك ایجاد كرد و همكاری ها با جلسات تخصصی كه هر یك از مدیران رادیو با نمایندگان سازمان میراث فرهنگی خواهند داشت ادامه می یابد.

معاون رییس جمهوری همچنین از تشكیل كمیته ای در ارتباط با گردشگری سلامت خبر داد و افزود: امكانات و متخصصان پزشكی در كشور ما قابل مقایسه با بسیاری از كشورهای همسایه نیست، اما فقدان بازاریابی و عدم معرفی مناسب، موجب شده گردشگری سلامت در كشور به حد مطلوب نرسد.

رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینكه ایجاد نظام یكپارچه خدمات پزشكی در جذب توریست موثر است ، ادامه داد: معرفی داشته های ما در این زمینه با مشاركت رسانه ها میسر می شود.

وی از گردشگری به عنوان موضوعی فرابخشی یاد كرد و گفت: یك سازمان به تنهایی نمی تواند عهده دار رفع مشكلات باشد، مساله ای كه گریبانگیر مدیریت قبلی حوزه گردشگری بود تكروی‌هایی بود كه در این حوزه انجام می شد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینكه تشكیل كمیته های مشترك در حوزه گردشگری از ملزومات است، تصریح كرد، گردشگری زیارت بخش عمده ای از گردشگری كشور را شامل می شود، كمیته مشترك با سازمان حج و زیارت با هدف جذب سه میلیون گردشگر مذهبی تشكیل شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: دیدگاه بسیاری از مسئولان در ارتباط با گردشگران خارجی تغییر یافته و زمینه لازم برای حضور توریست های خارجی فراهم شده است.

وی ادامه داد: گردشگران خارجی كه می خواهند به ایران بیایند، گردشگران فرهنگی هستند كه تمایلی به فساد و لهو و لعب ندارند، هر گردشگر خارجی كه به ایران می آید می تواند سفیر كشور ما برای جذب گردشگران بیشتر باشد.

معاون رییس جمهوری، اساس و شاكله اصلی دو سازمان میراث فرهنگی و صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران را ماموریت فرهنگی دانست و گفت: این جلسه می تواند مسیر ارتباط و همكاری های مشترك را باز كند.

در این جلسه، مدیران رادیو گفت وگو، جوان، ایران، تهران، پیام، آوا، ورزش، اقتصاد، كتاب، نمایش، سلامت، فرهنگ، معاون برنامه‌ریزی و طرح‌های معاونت صدای سازمان صدا وسیما، به ارائه پیشنهادات و برنامه‌های خود پرداختند و برای مشاركت در ساخت برنامه‌هایی با موضوعات سه گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام آمادگی كردند.

فراهنگ (1)** 1418 ** 1071**1601**