۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۳
کد خبر: 80941330
T T
۰ نفر
شمخانی:تحولات بین المللی موازنه راهبردی را به نفع كشورهای مستقل تغییر داده است

تهران- ایرنا - دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نقش وجایگاه تعیین كننده ایران و چین در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا، گفت: تحولات چشمگیر در معادلات منطقه ای و بین المللی كه از رهگذر اراده و مقاومت مردم ایران شكل گرفته، موازنه راهبردی را به نفع كشورهای مستقل تغییر داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، «علی شمخانی» در دیدار «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای ریاست جمهوری چین كه به تهران سفر كرده است، این مطلب را بیان كرد.

دو طرف در این دیدار بر ارتقاء سطح و گستره همكاری های راهبردی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی توافق كردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به دغدغه ها، فرصت ها و تهدیدات مشترك ایران و چین در بسیاری از حوزه های راهبردی اظهار داشت: الگوی همكاری های سازنده میان دو كشور كه علی رغم مخالفت قدرت های تمامیت خواه، رو به توسعه و بالندگی است، نمادی از همكاری آسیایی مبتنی بر اراده سیاسی مستقل است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی رفع برخی موانع موجود در مسیر سرعت بخشیدن به اجرای پروژه های مشترك اقتصادی را زمینه ساز تقویت ساختارهای همكاری در زمینه انرژی، صنعت و بازرگانی عنوان كرد و افزود: اصلاحات اقتصادی مورد نظر چین و تحول ناشی از رویكردهای سیاسی جدید ایران در عرصه بین المللی می تواند هم افزایی موثری را در ایجاد ظرفیت های همكاری دوجانبه فراهم كند.

وی با قدردانی از رویكرد همگرای چین در پرونده هسته ای ایران و مخالفت مستمر این كشور با تحریم های غیر قانونی یكجانبه، ضمن تاكید بر ضرورت افزایش نقش آفرینی چین در این پرونده افزود: تداوم گفت وگوها و همكاری دو كشور در این زمینه نقش موثری در متوازن سازی تعاملات چند جانبه در پرونده هسته ای ایران خواهد داشت.

یانگ جیه چی عضو ارشد شورای ریاست جمهوری در این دیدار با اشاره به شكل گیری تحولات جدی در عرصه بین الملل و اراده جهانی برای حاكم شدن روابط برابر مبتنی بر صلح و توسعه میان كشورها، دستاوردهای ایران در گفت و گو با 1+5 را در شكل گیری ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی بسیار تعیین كننده ارزیابی كرد و افزود: چین به عنوان شریك اول اقتصادی ایران، همكاری های دوطرف را دارای افقی راهبردی دانسته و از رویكرد اصولی ایران در نگاه به شرق استقبال می كند.

وی همكاری های امنیتی، فرهنگی، تكنولوژیك وضد تروریسم میان ایران و چین را مكمل تعاملات اقتصادی عنوان كرد و با تاكید بر توسعه رایزنی های مستمر مسوولین دوكشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی افزود: كمك به شكل گیری ثبات و آرامش در افغانستان و سوریه از جمله موضوعاتی مهمی است كه دوكشور می توانند در آن نقش موثری داشته باشند.

عضو ارشد شورای ریاست جمهوری چین با حمایت از برگزاری اجلاس ژنو2 برای دستیابی به راهكار سیاسی برای بحران سوریه، برضرورت حضور ایران در این اجلاس تاكید كرد و اظهار داشت: توجه به اراده وخواست مردم سوریه برای تعیین سرنوشت كشورشان باید از سوی مجموعه طرف های شركت كننده در این اجلاس به رسمیت شناخته شود.

یانگ جیه چی در پایان با انتقاد از استفاده از اهرم حقوق بشر برای مداخله در امور داخلی كشورها افزود: حق حاكمیت كشورها نباید به بهانه های واهی مورد چالش و تعرض قرار بگیرد.

سیام(1)**9129**1535