۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹
کد خبر: 80941197
T T
۰ نفر
دو تن برنج مشكوك به آلودگي از بازار خراسان شمالي جمع آوري شد

بجنورد - ايرنا - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي گفت: گروه هاي بهداشت محيط دو تن برنج داخلي و خارجي مشكوك به آلودگي به سم را از بازار شهرستان هاي اين استان جمع آوري كردند.

دكتر 'نادر نيك پرست' روز يكشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار كرد: طبق شيوه نامه وزارت بهداشت و درمان، برنجهاي خارجي با نشان 'بابانور، زيتون و ستايش' به دليل آلودگي به سرب از بازارهاي اين استان جمع آوري شد.

وي همچنين چهار نوع برنج داخلي مشكوك به آلودگي به افلاتوكسين 'بي.يك' و آرسنيك را از ديگر اقلام برنج عنوان كرد كه از بازار خراسان شمالي جمع آوري شده است.

نيك پرست افزود: نمونه برنج هاي ايراني مشكوك به آلودگي، براي اطمينان از ميزان آلودگي، به آزمايشگاه ارسال شده كه در صورت مثبت بودن آلودگي به سم معدوم و در صورت منفي بودن مسموميت، به بنكداران باز گردانده خواهد شد.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي نداشتن نشان اختصاصي براي برنج هاي داخلي را مهمترين مشكل براي شناسايي آنها بويژه در موارد مشكوك به آلودگي اعلام كرد.

نيك پرست افزود: اطلاعيه وزارت بهداشت از چهار گونه برنج ايراني آلوده نام برده كه ما نشان هاي زيادي مشابه آن در بازار داريم كه مربوط به استان هاي شمالي كشور است و اين شناسايي ارقام اعلام شده را براي مراكز بهداشتي سخت كرده است.

وي اضافه كرد: از ديگر سو اطلاع رساني ناقص موجب بي اعتمادي مصرف كنندگان به تمام ارقام برنج ايراني مي شود كه اين كار بازار برنج داخلي را تحت الشعاع قرار مي دهد.

وي از مصرف كنندگان خواست در صورت مشاهده برنج مشكوك در بازارهاي استان بخصوص انواع هندي و پاكستاني آن را به مراكز بهداشتي و يا ساير مراكز نظارتي اطلاع دهند.

در استان خراسان شمالي سالانه حدود 20 هزار تن برنج مصرف مي شود كه دو درصد آن در شاليزارهاي اين استان توليد و مابقي از برنج هاي داخلي و وارداتي تامين مي شود.

بيشترين نوع برنج مصرفي كه از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در قالب نيمه دولتي توزيع مي شود، برنج خارجي با نشان هاي هندي و پاكستاني، تايلندي، آرژانتيني و اروگوئه اي است.

در نيمه نخست سال جاري با افزايش بي رويه قيمت برنج، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالي حدود سه هزار تن برنج وارداتي را در بازار اين استان توزيع كرد.

استان خراسان شمالي 867 هزار نفر جمعيت دارد كه 52 درصد در مناطق شهري و مابقي در بيش از 800 روستا سكونت دارند. ك/3

2712/626