۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۳
کد خبر: 80940860
T T
۰ نفر
رشد 11 درصدي ترانزيت كالا از مرزهاي جاده‌اي كشور

تهران - ايرنا - رييس سازمان راهداري حمل و نقل جاده اي گفت: در هشت ماهه امسال بيش از 8 ميليون و 96 هزار تن كالا از كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزايش يافته است.

به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، داود كشاورزيان با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات انجام شده از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران، افزود: در مدت ياد شده افزون بر 7 ميليون و 756 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي معادل 96 درصد از طريق جاده و 339 هزار تن معادل 4 درصد از طريق راه‌آهن ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزيت جاده‌اي 11 درصد افزايش يافته است.

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: از مجموع كالاهاي ترانزيت شده 3 ميليون و 584 هزار تن را مواد نفتي و 4 ميليون و 510 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع پنبه، كالاهاي ساختماني، لوازم خانگي، وسايل نقليه باري و مسافري است.

كشاورزيان افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويزخان با 2 ‌ميليون و 633 هزار تن معادل 32.5 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود، پس از آن مرزهاي بندرعباس، بازرگان و باشماق در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي سپس با اشاره به ترانزيت خروج كالا از كشور اظهار داشت: در اين زمينه بندر امام با 2 ‌ميليون و 672 هزار تن معادل 33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس، باشماق و دوغارون در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي بيشترين حجم تردد كاميون ‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 357 هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، 198 هزار دستگاه معادل 56 درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي خاطر نشان كرد: اتخاذ تصميمات مؤثر و راهبردي به موازات تجهيز امكانات و زيرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌هاي مرتبط در حركتي هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهيل در امر ترانزيت توانسته است در بهره‌برداري از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد ترانزيت نقش قابل توجهي ايفا كند.

كشاورزيان سپس از رويكرد جديد و تلاش جدي وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي جهت بهره‌مندي از توانمندي بخش خصوصي و صاحبان شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي و تشكلهاي صنفي مربوطه كه در اين زمينه نقش‌آفريني بسيار مناسبي داشته‌اند و از عوامل مؤثر در رشد ترانزيت است در جهت افزايش هرچه بيشتر سهم ترانزيت در منطقه خبر داد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند قطب ترانزيت منطقه باشد لذا شناسايي ظرفيت‌هاي منطقه‌اي و برقراري روابط‌ ديپلماسي بين كشورهاي همسايه و منطقه آسيا در دستور كار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابليت‌هاي موجود و با مديريت صحيح روند ترانزيت روز به روز رشد داشته و رونق بيابد.

اقتصام (1) ** 1574 **1561
۰ نفر