۱۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۱۳
کد خبر: 80938319
T T
۰ نفر
رایزن فرهنگی ایران در پرتوریا: جمهوری اسلامی از نخستین حامیان مبارزات ماندلا بود

تهران – ایرنا – رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در پرتوریا درباره روابط نزدیك 'نلسون ماندلا' رهبر مبارزات ضد نژاد پرستانه آفریقای جنوبی گفت:ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی جزء اولین كشورهایی بود كه از مبارزات ماندلا حمایت كرد.

'مصطفی ملكی' در گفت و گو با ایرنا در باره ماندلا كه روز جمعه پس از چند ماه بیماری درگذشت ، افزود: ایران پس از پیروزی انقلاب و در جریان مبارزات ضد نژادپرستی، منزل سابق رضاخان را كه در هنگام تبعید به آفریقای جنوبی در آن اقامت داشت، در اختیار اعضای اصلی كنگره ملی آفریقا 'ای ان سی' قرار داده بود، زیرا بخشی از خاك ایران به شمار می رفت و ماموران دولت آپارتاید حق تعرض به آنجا را نداشتند.

وی افزود: همه رهبران نسل اول 'ای ان سی ' نظرات بسیار خوب و دوستانه ای نسبت به ایران دارند.

ملكی به نقل از دوستان نزدیك وی كه از رهبران و مقام های نسل اول كنگره ملی آفریقا هستند، گفت: آقای ماندلا در بحبوحه مبارزات حزب ای ان اس به همراه رهبران این حزب برای ملاقات با حضرت امام خمینی (ره) رهسپار ایران شد. زیرا به به حضرت امام بسیار علاقه مند بودند.

وی به نقل از دوستان نزدیك ماندلا افزود: اما چون خط مستقیم میان دو كشور وجود نداشت و باید از طریق كشور ثالثی مانند عربستان سعودی می آمدند، 'ملك فهد' پادشاه عربستان سعودی به آنها پیام داد كه اول از این كشور دیدار كنید و بعد به ایران بروید.

ملكی به نقل از دوستان ماندلاگفت ، هنگامی آنان از دفتر امام پرسیدند، حضرت امام فرمودند كه اول به عربستان بروید و بعد به ایران بیایید و ماندلا از موضعگیری امام كه هدف از آن اتحاد جهان اسلام بود، بسیار خوشنود شد.

وی به نقل از یاران ماندلا افزود: ماندلا در این دیدار گزارشی از مبارزات ضد تبعیض نژادی و آخرین وضعیت ای ان سی را خدمت امام ارایه دادند و امام نیز مبلغی پول برای ادامه فعالیت در كشورشان به ایشان هدیه دادند.

به گفته اطرافیان ماندلا، حضرت امام اشراف زیادی به وضعیت آفریقای جنوبی داشت و حتی از وضع شخصی ماندلا به عنوان رهبر مبارزان آزادیخواه و روابط خانوادگی اش پرسید و به ایشان توصیه كرد كه ابتدا مشكلاتت را با خانواده ات حل كن و بعد به سیاست بپرداز. چون سیاست از خانواده شروع و به جامعه تعمیم داده می شود كه نشانه دوراندیشی حضرت امام بود.

آقای ملكی در باره تاثیر درگذشت ماندلا بر روابط ایران و آفریقای جنوبی گفت: به نظر نمی رسد تغییر جدی پس از درگذشت ماندلا در روابط دو كشور اتفاق بیفتد، زیرا عصاره و شكل گیری حزب ای ان سی به نام ماندلا است و روح ماندلا بر ای ان سی حاكم است.

به گفته وی، 'جاكوب زوما' رییس جمهوری آفریقای جنوبی نیز در پیامی كه به مناسبت درگذشت وی داد، گفت: ملت آفریقای جنوبی پدر و فرزند بزرگ خود را ازدست داده است و امیدواریم كه مسیر ایشان ادامه یابد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی تاكید كرد: تمام رهبران نسل اول و كنونی و اعضای ان ای اسی از كمك های جمهوری اسلامی و روابط با ایران كه بنایش به دست ماندلا گذاشته شد به نیكی یاد می كنند، زیرا اولین كشوری بود كه به مبارزات این كشور كمك كرد.

وی افزود: در هنگام دیدار 'بیل كلینتون' رییس جمهوری وقت آمریكا از آفریقای جنوبی، ماندلا كه در آن هنگام رییس جمهوری این كشور بود، در میهمانی كه به مناسبت كلینتون از 'كیپ تاون' پایتخت برگزار شده بود، گفت: ما خواهان توسعه و تحكیم روابط با جمهوری اسلامی هستیم، ولو این كه كشورهای همكار و دوست ما ناراحت باشند.

مترجمام**1486** 1917
۰ نفر