۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۵۴
کد خبر: 80934282
T T
۰ نفر
پرونده چوگان با اصلاحات موردنظر ايران به تصويب رسيد

باكو - ايرنا - درخواست ارايه شده از سوي جمهوري آذربايجان براي ثبت ورزش چوگان به نام اين كشور در هشتمين اجلاس كميته ميراث فرهنگي ناملموس يونسكو در شهر باكو مطرح شد و پس از انجام اصلاحات موردنظر جمهوري اسلامي ايران به تصويب رسيد.

«محمدرضا مجيدي» سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو و رييس هيات ايراني هشتمين نشست كميته ميراث فرهنگي ناملموس يونسكو روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در پي تلاش هاي به عمل آمده از سوي هيات جمهوري اسلامي ايران و همچنين مكاتبات و مذاكرات قبلي و گفت و گوهاي فشرده چند روز اخير در مقر يونسكو و در شهر باكو كه به صورت دو جانبه با مقامات جمهوري آذربايجان و همچنين جلسه مشترك نمايندگان دو كشور با حضور مقامات يونسكو در مورد اين پرونده برگزار شد، همه اصلاحات موردنظر جمهوري اسلامي ايران مورد موافقت و تصويب كميته مربوطه قرار گرفت.

وي افزود: در اين نشست ها با اشاره به جايگاه والا و ارزشمند تاريخي ورزش چوگان در ايران و تاكيد بر ضرورت ثبت مشترك و چند مليتي مواريث فرهنگي مشترك كه با روح كنوانسيون هاي فرهنگي مانند كنوانسيون 2003 ميراث فرهنگي ناملموس هم خواني بيشتري دارد، مقرر شد در سند مربوط به اين پرونده اصلاحاتي در عنوان و اسناد پيوست به ويژه فيلم ويديويي مربوطه صورت گيرد و اصطلاحات و عناوين مجعول كه با حاكميت ملي و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران در تعارض است، حذف شود.

سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو ادامه داد: كميته ضمن تصويب موارد درخواستي كشورمان مقرر كرد در جلسات آينده، درخواست همه كشورهاي علاقه مند به الحاق به پرونده چوگان به عنوان يك پرونده چند مليتي مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.

وي افزود: در ملاقات هاي مختلف و گفت و گوهايي كه با مقامات جمهوري آذربايجان و يونسكو داشتيم، حساسيت هاي ملي گوشزد و تاكيد شد همانگونه كه در چهار سال پيش پرونده عيد نوروز به عنوان اولين پرونده چند مليتي به تصويت كميته ميراث معنوي رسيد، اينگونه پرونده ها نيز با مشاركت همه كشورهاي علاقه مند كه به اين مواريث تعلق خاطر دارند، ارايه و ثبت شود.

مجيدي يادآور شد، فلسفه اينگونه كنوانسيون ها و اساسا روح كار فرهنگي در يونسكو تقارب و پيوند فرهنگ ها و ملت ها است و از هر آنچه موجب واگرايي و اختلاف مي شود بايد پرهيز كرد.

نماينده ايران در يونسكو با اشاره به فرآيند ثبت پرونده ها در كميته ميراث معنوي يونسكو تصريح كرد: پرونده ارايه شده از سوي جمهوري آذربايجان در فهرست معرّف يونسكو قرار نمي گيرد، بلكه اين پرونده در فهرست اضطراري و نيازمند حمايت قرار گرفت. استدلال جمهوري آذربايجان آن است كه ورزش چوگان با اسب قره باغ كه در حال اضمحلال و نابودي است، انجام مي شود و اين ثبت به احيا و حفظ آن كمك خواهد كرد.

وي اضافه كرد: ارايه طرح چند مليتي ورزش چوگان در جلسات آينده كميته جهاني، اين اثر را به صورت مشترك و چند مليتي در فهرست اصلي كه همان فهرست معرّف باشد، قرار خواهد داد.

خاورم. ** 1206 ** 1589