۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴
کد خبر: 80924994
T T
۰ نفر
رییس جمهوری :امنیت افغانستان تنها به دست مردم آن كشور تامین شود

تهران- ایرنا- رییس جمهور با بیان این كه جمهوری اسلامی ایران با حضور نیروهای خارجی در افغانستان و منطقه مخالف است، تأكید كرد: امنیت افغانستان چه در مقابله با تهاجم خارجی و چه در برخورد با نیروهای تروریستی داخلی می‌بایست بدون حضور هیچ نیروی خارجی و صرفاً از سوی خود مردم آن تامین شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر « حسن روحانی» روز چهارشنبه در دیدار «ضرار احمد عثمانی» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان اظهارداشت: حضور نیروهای خارجی منجر به ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نخواهد شد و امنیت منطقه تنها با همكاری كشورهای منطقه تأمین می شود.

روحانی گفت: این خواست تمامی مردم منطقه است كه بیگانگان از سرزمین‌های اسلامی خارج شده و امور مردم را به دست خودشان بسپارند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به روابط مستحكم و تنگاتنگ تهران- كابل اشاره كرده و گفت: دولت و ملت ایران همواره به دیده احترام و تكریم به مردم افغانستان نگریسته‌اند، به طوری كه در 35 سال گذشته پذیرای میلیونها آواره افغان بوده و امكانات خود را در بخش‌های مختلف در اختیار آنها قرار داده است.

روحانی ضمن درخواست از دولت افغانستان برای اتخاذ روش‌ها و سیاست های موثر در مبارزه با كشت مواد مخدر و همكاری‌های مشترك در خصوص مسایل زیست محیطی ابراز امیدواری كرد: با كمك دو كشور مشكلات ناشی از خشكسالی مرتفع شود.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دستاورد ایران در توافق با كشورهای 1+5 درباره موضوع هسته ای، گزارشی از آخرین تحولات كشورش بویژه نشست لویی جرگه ارایه كرد.

«ضرار احمد عثمانی» ضمن ابراز قدردانی از اقدامات دولت و ملت ایران در پذیرایی از چند میلیون مهاجر افغان، عملكرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را ستود .

عثمانی گفت: مبارزه با كشت و قاچاق مواد مخدر نیازمند همكاری های بین المللی است و براساس آمار بین المللی، ایران در این موضوع پیشتاز بوده است.

وی در ادامه همچنین خواستار توسعه روابط تجاری دو كشور از طریق فعال شدن امكانات حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای دو كشور شد.

سیام**1478
۰ نفر