۲۰ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8092452
T T
۰ نفر

در دیدار رهبران ژاپن و کانادا:

۲۰ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8092452
در دیدار رهبران ژاپن و کانادا: توکیو و اوتاوا راههای توسعه همکاری های اقتصادی را بررسی کردند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/20 سیاسی.فوکودا.کانادا.ژاپن توکیو - نخست وزیران ژاپن و کانادا روز پنجشنبه در دیدار با یکدیگر در توکیو راههای ارتقای سطح همکاریهای مشترک در زمینه های مختلف ازجمله اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری کیودو ، فوکودا و هارپر در این دیدار که در ادامه سفر رسمی نخست وزیر کانادا به ژاپن و پس از اجلاس سران گروه 8 برگزار شد ، دو طرف همچنین در زمینه گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی که محورهای اصلی مورد بررسی در اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی در هکایدو واقع در شمال ژاپن بود ، تبادلات نیروی انسانی میان دو کشور و نیز راههای پیشگیری از بلایای طبیعی گفت و گو و تبادل نظر کردند.
به گزارش ایرنا به نقل از کیودو ، دو طرف درخصوص تغییرات آب و هوایی تایید کردند که بدنبال اجلاس سران گروه 8 در هفته جاری ، تلاشهای کشورهای در حال توسعه بسیار مهم خواهد بود.
این گزارش می افزاید : سران هشت کشور عضو گروه 8 و دیگر کشورهای بزرگ انتشاردهنده گازهای گلخانه ای در نشست مشترک با یکدیگر به این جمع بندی مشترک رسیدند که نیاز به کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه ای در جهان وجود دارد.
16 کشور بزرگ انتشاردهنده گازهای گلخانه ای در جهان برغم آن که از کشورهای جهان خواستند تا در زمینه طرح کاهش انتشار 50 درصدی گازهای گلخانه ای تا سال 2050 میلادی نسبت به سطح کنونی، با یکدیگر تبادل نظر کنند، با این وجود آنها نتوانستند به یک موافقتنامه بخصوص در زمینه اهداف عددی برای کاهش این گازها دست یابند.
به گفته دانشمندان ، انتشار گازهای گلخانه ای از جمله گاز مخرب دی اکسید کربن از جمله عوامل اصلی گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی در جهان است و 16 کشور شامل هشت کشور بزرگ صنعتی عضو گروه 8 شامل آمریکا، روسیه، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، انگلیس ، کانادا و آلمان و هشت کشور توسعه یافته چین، برزیل، هند، مکزیک، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، اندونزی و استرالیا در مجموع انتشار 80 درصد از گازهای گلخانه ای در جهان را بر عهده دارند.
فوکودا در این دیدار گفت: کشورهای پیشرفته صنعتی لازم است که در جریان نشست کپنهاک در سال 2009میلادی به کشورهای توسعه یافته ای که اقتصاد آنها رو به رشد است، فشار وارد کنند تا بتوان چارچوبی را برای جایگزین کردن پروتکل زیست محیطی که مهلت اجرای آن در سال 2012 میلادی به اتمام می رسد، ایجاد کنند.
هارپر در مورد موضوعات اقتصادی ، تمایل کشورش را به تقویت همکاریها در زمینه خواربار و تنامین انرژای ابراز کرد و گفت: روابط اقتصادی کانادا و ژاپن برای هر دو کشور سودمند است و درهای توسعه آن نیز باز می باشد.
فوکودا در این زمینه گفت: ژاپن خواستار روابط نزدیک با کانادا به ویژه در زمینه منابع انرژی است.
دو طرف همچنین با فراهم کردن زمینه سفر آکی هیتو امپراتور ژاپن و همسرش به کانادا موافقت کردند که در صورت تحقق آن برای نخستین بار در طی 55 سال گذشته خواهد بود که امپراتور این کشور از کانادا دیدن خواهد کرد.
آساق 1543**1789**280** شماره 164 ساعت 19:46 تمام
۰ نفر