۱۸ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8092231
T T
۰ نفر

بوش 8 هزار سربازش را از عراق به افغانستان می فرستد

۱۸ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8092231
بوش 8 هزار سربازش را از عراق به افغانستان می فرستد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/18 سیاسی.عراق .آمریکا.افغانستان نیویورک - هفته نامه آمریکایی تایم در گزارشی نوشته است که جرج بوش رییس جمهوری آمریکا به دنبال پیشنهاد وزارت دفاع ، روز سه شنبه اعلام می کند که 8 هزار سرباز آمریکایی را تا 20 ژانویه که رییس جمهوری بعدی آمریکا سوگند یاد خواهدکرد ؟ از عراق خارج کرده و به افغانستان اعزام کند.
تایم نوشت :ژنرال دیوید پتریوس تحت فشار رابرت گیتس وزیر دفاع و مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با این کاهش نیرو موافقت کرد چرا که هم گیتس و هم مولن می خواهند این نیروهای خارج شده از عراق را به افغانستان بفرستند.
این هفته نامه افزوده است عراق همزمان درخواست خرید 4 میلیارددلار تجهیزات نظامی از آمریکا از جمله 36 فروند جنگنده اف 16 را داده است .
به نوشته تایم ، مقامات آمریکایی در داخل و خارج از پنتاگون فورا اعلام کردند عراق به چنین تسلیحات قدرتمندی نیاز دارد و صنعت دفاعی آمریکا هم بسیار خرسند است که نیاز آنان را تامین کند.
به گفته یکی از مقامات ارشد پنتاگون ، ما گاهی وقتی برخی وزرای دفاع کشورهای خارجی به اینجا می آیند و می خواهند هواپیماهای جنگنده و سایر تسلیحات پیشرفته را خریداری کنند چشمان خود را برای آنان نازک می کنیم ولی باتوجه به تاریخ و همسایگی عراق چنین احساسی نسبت به آنها نداریم ، آنها به یک نیروی هوایی توانا نیاز دارند.
تایم افزوده است :عراق هنوز به خرید این هواپیماهای جنگنده متعهد نشده است و اگر هم متعهد شود چندین سال به طول خواهد انجامید تا آنها عملیاتی شوند هرچند که تلاش برای تهیه آنها قطعا نشانگر این مساله است که آنها می خواهند به این توانایی دست یابند تا بدون حضور مستقیم آمریکا از خود دفاع کنند.
به نوشته تایم ، عراق از سال 1990 که به کویت حمله کرد نتوانسته است سلاح خریداری کند و حمله آمریکا در سال 2003 هم تقریبا هر آنچه از تجهیزات سخت افزاری ارتش صدام را که باقی مانده بود نابود کرد و به همین علت عراق در بازسازی ارتش خود از صفر شروع خواهد کرد.
جف مورل سخنگوی پنتاگون گفته است ارتش عراق هم اکنون قدرت و توانایی خود را به سرعت افزایش می دهد و آنها در حال تبدیل شدن به یک نیروی قدرتمند هستند که نه تنها قادر به برخورد با تهدیدات داخلی خواهند بود، بلکه آنها خواهند توانست با تهدیدات خارجی نیز مقابله کنند.
تایم نوشته است :چنین قراردادی نیازمند موافقت پنتاگون ، وزارت امور خارجه و کنگره خواهد بود اما این قرارداد احتمالا مورد توافق قرار خواهد گرفت زیرا باعث کاهش درخواست ها برای استفاده از هواپیماهای جنگنده و نیروهای نظامی آمریکا در عراق و همچنین افزایش اشتغال زایی در صنعت دفاعی آمریکا خواهد شد.
این هفته نامه در ادامه گزارش خود افزوده است :تلاش آمریکا برای تجدید سلاح عراق حاکی از آن است که دولت عراق علاقمند است بدون کمک آمریکا مبارزات خود را انجام دهد.
به نوشته تایم ،بالگردهای جنگی پیش از این در فهرست خرید قرار گرفته اند و بغداد هم اکنون در حال بررسی خرید 400 نفربر زرهی و شش هواپیمای باربری سی - 130 از آمریکا است .
اروپام 2252 / 360 شماره 003 ساعت 00:07 تمام
۰ نفر