۴ آذر ۱۳۹۲، ۸:۵۷
کد خبر: 80920191
T T
۰ نفر
100 روزه عملكرد دولت یازدهم/ كاهش تورم نقطه به نقطه

تهران- ایرنا - دولت تدبیر و امید در زمان آغاز به كار، مهار تورم را از مهمترین برنامه هایش در حوزه اقتصاد كلان اعلام كرد و با ساماندهی امور، روند نزولی تورم نقطه‌ به نقطه را كلید زد و از ابتدای فعالیتش تاكنون آن را به 36.2 درصد كاهش داده است.

سیاست های دولت یازدهم نخستین نشانه های رونق را در اقتصاد بحران زده كشور آشكار كرد.

با وجود این كه در نیمه نخست سال جاری سطح قیمت ها در سبد كالای مصرفی خانوارهای شهری هر ماه با افزایش همراه بود، در مهرماه از شیب تند تورم كاسته شد و قیمت ها در بسیاری از گروه ها نسبت به مدت مشابه پارسال كاهش و نسبت به ماه قبل از آن از افزایش كمتری برخوردار شد.

شاخص تورم در شروع نیمه دوم سال 1392 بر خلاف زمان مشابه سال گذشته كه با روند صعودی آغاز شده بود، نشانه هایی از آرام شدن شیب تند دارد.

تورم 12 ماهه در سال جاری با افزایش بیش از شش درصدی از 29٫8 در فروردین به 36 درصد در شهریور رسید كه بطور متوسط در هر ماه حداقل یك درصد افزایش داشته است.

اما در فاصله شهریور و مهر با افزایش 0٫2 درصدی به 36٫2 رسید كه كمترین افزایش را نسبت به شش ماه قبل دارا بود.

در عین حال بسیاری از اقلام كالایی در سبد مصرفی خانوارها كه معمولا در هر ماه با افزایش قیمت همراه بود، در مهر ماه سال جاری رشد بطئی و گاهی كاهشی داشت.

همچنین تورم نقطه به نقطه یعنی تغییرات قیمتی نسبت به ماه مشابه سال 91 چند ماهی است كه در اغلب كالاها روند نزولی در پیش گرفته است. به گونه ای كه از 38٫7 در فروردین ماه امسال به 41٫2 در خرداد رسیده بود، در مهرماه به 32٫3 درصد كاهش یافت.

علاوه بر این در حالی كه در روزهای پایانی تابستان 92 رفته رفته قیمت مسكن، خودرو و طلا روند نزولی به خود گرفت، با تدابیر و سیاست دولت، قیمت ارز در بازار آزاد روندی ثابت و نوسان اندك را تجربه كرد كه این امر فضای مثبتی را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی كشور فراهم كرده است.



**شمار ممنوع‌الخروج‌ها كاهش یافت

كاهش شمار افراد ممنوع الخروج یكی دیگر از تدابیر دولت تدبیر و امید بود و وزارت امور اقتصادی و دارایی از ابتدای فعالیت دولت، مصمم بود با توجه به شرایط تحریم كه در كشور وجود دارد، تسهیلاتی را برای واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی فراهم كند.

بر همین اساس تدابیری در این راستا اجرا شد و در نهایت تعداد ممنوع الخروج های كشور كاهش یافت.



** پرداخت یارانه نقدی با وجود كسری بودجه

با وجودی كه دولت یازدهم با كسری ماهانه 10 هزار میلیارد ریالی برای پرداخت یارانه نقدی مواجه است، اما توانست سه دوره یارانه نقدی شهروندان را به حسابشان واریز كند.

بر همین اساس یارانه نقدی همانند ماه های گذشته به حساب سرپرستان خانوار با همان مبلغ 455 هزار ریال به ازای هر نفر واریز شد.

بدین ترتیب دولت تدبیر و امید ماهیانه مبلغ 35هزار میلیارد ریال صرف پرداخت یارانه های نقدی كرد.



**بازنگری در نحوه اجرای اصل 44

دولت یازدهم با بازنگری‌ لازم در سیاست‌گذاری های اصل 44 نحوه اجرای آن را با همكاری بخش‌های مختلف بررسی كرد.

بر همین اساس دولت تدبیر و امید یكی از اولویت‌های اصلی خود با همكاری وزارت امور اقتصادی و دارایی را ارزیابی طرح‌های سیاست‌های كلی اصل 44 دانست و این موضوع را در دستور كار خود قرار داد. در نهایت با هیات واگذاری برای عرضه شركت های دولتی تصمیم گیری كرد و قرار شد شركت پست در سال 93 واگذار شود.



**504 میلیارد ریال سهم دولتی در بازار سرمایه فروخته شد

در نیمه نخست آبان امسال 160 میلیون و 938 هزار سهم دولتی به ارزش 504 میلیارد و 493 میلیون ریال در بورس اوراق بهادار به بخش خصوصی واگذار شد.

از این میزان سهام 115 میلیون و 423 هزار سهم بانك تجارت به ارزش 343 میلیارد و 223 میلیون ریال و 2 میلیون و 500 هزار سهم ایران ترانسفو به ارزش 12 میلیارد و 554 میلیون ریال در مدت زمان یاد شده در بورس به فروش رسید.

همچنین در نیمه اول هشتمین ماه امسال، 32 میلیون و 848 هزار سهم بانك ملت به ارزش 87 میلیارد و 713 میلیون ریال و 3 میلیون سهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به ارزش 51 میلیارد و 375 میلیون ریال در بورس فروخته شد.

در این مدت همچنین 67 هزار سهم پالایش نفت تبریز به ارزش یك میلیارد و 876 میلیون ریال و 7 میلیون و 98 هزار سهم بانك صادرات به ارزش 7 میلیارد و 752 میلیون ریال روی میز بورس رفته است.



** بهبود فضای كسب و كار

از آنجایی كه لازمه ایجاد فضای كسب و كار مناسب در كشور ارسال علامت‌های مثبت به فعالان بخش خصوصی است، دفتری در معاونت اقتصادی وزارتخانه برای تحقق برنامه های بهبود فضای كسب و كار تشكیل شد. همچنین با مقررات زدایی و خصوصی سازی تلاش شده است فضای كسب و كار بهبود یابد.

گزارش از: مینا ساعتچی

اقتصام(5)** 9141 **1561