۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۸
کد خبر: 80919416
T T
۰ نفر
ژاپن 20 میلیون دلار به برنامه سواد آموزی در افغانستان كمك كرد

كابل- ایرنا - وزیر آموزش و پرورش افغانستان روز یكشنبه از كمك 20 میلیون دلاری ژاپن به برنامه سواد آموزی این كشور خبر داد و گفت: با این كمك چهارصد هزار نفر از نعمت سواد بهره مند خواهند شد.

به گزارش ایرنا، فاروق وردك وزیر آموزش و پرورش افغانستان به خبرنگاران گفت: دور سوم برنامه سواد آموزی بزرگسالان را آغاز كرده ایم و قرار است با كمك 20 میلیون دلاری ژاپن، چهارصد هزار دانش آموز افغان را تحت پوشش قرار دهیم.

وردك افزود: این برنامه كه بر اساس قرار داد سازمان یونسكو و سفارت ژاپن منعقد شده تا 9 ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان دو مرحله سواد آموزی قبل را در كشورش موفق ارزیابی كرد و گفت در دو مرحله گذشت ششصد هزار نفر آموزش دیده اند كه 60 درصد آنان را زنان تشكیل می دهند.

وردك كمك های ژاپن را برای آموزش و پرورش افغانستان مفید خواند و افزود: در دوره جدید در كنار سواد آموزی، آموزش حرفه و فنی نیز به علاقه مندان، آموزش داده می شود.

به گفته وردك، این برنامه در 18 استان افغانستان اجرا می شود و در 16 استان دیگر نیز آمریكا و دیگر كشورهای كمك كننده در این خصوص اقدام خواهند كرد.

سفیر ژاپن نیز در این مراسم ارتقا سطح سواد در خانواده های افغان را عاملی برای افزایش توان اقتصادی خانواده ها دانست و گفت: تاكنون 50 میلیون دلار را در 18 استان افغانستان برای ارتقا سطح سواد افغان ها هزینه كرده ایم.

هیرو تكاهاشی خاطر نشان كرد كه با تكمیل این برنامه یك میلیون نفر از محل كمكهای ژاپن، با سواد خواهد شد.

آساق/پ/**ع.ن**1501