۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۷
کد خبر: 80919275
T T
۰ نفر
مشكلی در صادرات محصولات پتروشیمی نداشتیم

تهران - ایرنا - دبیر انجمن صنفی كارفرمایان پتروشیمی، تحریم صادرات محصولات پتروشیمی را تحریمی بی تاثیر عنوان كرد و گفت: ما هیچ گاه مشكلی در صادرات محصولات پتروشیمی نداشتیم و بنا بر این، لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی نقشی در صادرات این محصولات نخواهد داشت.

'احمد مهدوی ابهری' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، صادرات محصولات پتروشیمی به كشورهای اروپایی تا قبل از اعمال تحریم ها را در مجموع 10 درصد ذكر كرد و گفت: بعد از تحریم ها، بازارهای جایگزین به سرعت جای بازار اروپا را پر كردند.

به گفته دبیر انجمن صنفی كارفرمایان پتروشیمی، گروه 1+5 به این دلیل موضوع لغو تحریم محصولات پتروشیمی را مطرح كرد كه این تحریم ها به دلیل بازارهای جایگزین نتوانست آنچنان كه در صادرات نفت مشكل ایجاد كرد، مشكل آفرین باشد.

وی به طور كلی دستاوردهای توافق های میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ١+٥ را مثبت ارزیابی كرد و افزود: پیش از این به تیم مذاكره كننده اعلام كرده بودیم كه ما هیچ مشكلی در صادرات محصولات پتروشیمی نداریم و مشكل ما در صنعت پتروشیمی، حمل و نقل، بیمه و مبادلات ارزی است.

دبیر انجمن صنفی كارفرمایان پتروشیمی، مشكل عمده صنعت پتروشیمی در بخش مبادلات تجاری را واردات كاتالایست ها، قطعات و تكنولوژی ها ذكر كرد و گفت: امیدواریم تحریم های صنعت پتروشیمی در حوزه تامین كاتالیست ها، قطعات و تكنولوژی ها برداشته شود.

وی تصریح كرد: لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی به نوعی عنوان می شود كه گویی كالاهای ما در انبار مانده بوده و یا كشتی روی آب داشتیم؛ در حالی كه به هیچ وجه مشكلی در ارتباط با صادرات محصولات پتروشیمی وجود نداشت.

مهدوی ابهری، كل تولید محصولات پتروشیمی كشور را سالانه 42 میلیون تن عنوان كرد كه حدود 22 میلیون تن از این تولیدات به خارج از كشور صادر می شود و مابقی در داخل كشور به صنایع تكمیلی(پایین دستی) عرضه می شود.

وی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته را 11.5 میلیارد دلار عنوان كرد و گفت: با توجه به صادرات هشت ماه نخست، صادرات سال جاری نیز تا پایان سال به همان میزان می رسد.

به گفته دبیر انجمن صنفی كارفرمایان پتروشیمی، محصولات پتروشیمی عمدتا راهی بازارهای هند، چین، جنوب شرقی آسیا، تركیه و آسیای میانه می شود.

وی با اشاره به محدودیت های صادراتی ایجاد شده در خصوص محصولات پتروشیمی، گفت: در حال حاضر صادرات محصولات پتروشیمی با اخذ مجوز امكانپذیر است و اجازه نمی دهیم كه هر چه تولید می شود به بازارهای خارج از كشور عرضه شود و معتقدیم ابتدا باید نیاز داخل تامین و سپس صادرات داشته باشیم.

یادآور می شود؛ بر اساس سند توافق مذاكرات هسته ای ایران و گروه ١+٥ در ژنو، تحریم فروش محصولات پتروشیمی لغو شد كه این امر از نظر دبیر انجمن صنفی كارفرمایان پتروشیمی مربوط به تحریم واردات قطعات، تكنولوژی ها و كاتالیست ها می شود.

اقتصام(4)**9189**1594