۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۸
کد خبر: 80919130
T T
۰ نفر
كرزی آمریكا را به رفتار صادقانه با افغانستان فراخواند

كابل - ایرنا - رییس جمهور افغانستان در نشست اختتامیه لویه جرگه مشورتی این كشور با تاكید به لزوم صداقت آمریكا در قبال كشورش گفت: در مراسم افتتاحیه لویه جرگه گفتم در صورت توافق لویه جرگه مشورتی با پیمان امنیتی كابل - واشنگتن این پیمان باید به تصویت مجلس نیز برسد و با برقراری صلح و امنیت و انتخابات شفاف ریاست جمهوری، پیمان امضا خواهد شد.

به گزارش ایرنا حامد كرزی برقراری امنیت در حال حاضر را برای افغانستان ضروری دانست و با تاكید به اینكه از لحاظ عاطفی و علقی دادن پایگاه به كشورهای خارجی كار بسیار سختی است و غیرت ما قبول نمی كند، گفت: از امروز امنیت شرط اول ماست به این معنا كه آمریكا از این لحظه به بعد نمی تواند عملیاتی در خانه های ما چه شب و چه روز انجام دهد اگر یك بار دیگر به خانه های مردم افغانستان حمله كند، این پیمان اجرا نخواهد شد.

كرزی خطاب به سفیر آمریكا كه در نشست لویه جرگه حضور داشت گفت: از این پس شاهد عملیات نظامی آمریكا و بازرسی خانه ها و ورود به منازل افغان ها، مسدود شدن خیابانها توسط آمریكاییها، نخواهیم بود.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به سالها ناامنی در كشورش گفت:یك ماه قبل از برگزاری لویه جرگه افغانستان سراسر كشور ما خون بود، صدها جوان، نیروهای امنیتی، نظامی و مردم افغانستان و همچنین صدها نفر به نام طالب كشته می شدند، اما روزی كه وعده برگزاری لویه جرگه را برای بررسی پیمان امنیتی، به آمریكا دادیم بر اساس گزارشهای دریافتی در 14 روز گذشته تلفات مردمی، امنیتی، پلیس و نیروهای نظامی ما به شدت كاهش یافته است.

كرزی با تاكید به اینكه ما می خواهیم بعد از امضای این قرارداد، امنیت ما همین طور باشد و خراب نشود، گفت: صلح افغانستان در قدم اول به دست آمریكا و در قدم دوم به دست پاكستان است و این برای من به طور مطلق ثابت شده است زیرا دلایل و اسناد بسیاری برای اثبات دارم.

رییس جمهور افغانستان گفت: آمریكاییها تضمینی به خط رییس جمهور این كشور در باره افتتاح دفتر طالبان دادند كه این دفتر به عنوان سفارت و دولت دیگر افغانستان، در قطر نباشد اما با افتتاح این دفتر پرچم امارت اسلامی افغانستان برافراشته شد و تابلوی امارت اسلامی نصب گردید كه اگر دست خط را نداشتیم باخته بودیم.

كرزی افزود: بارها از طرف خارجی ها مستقیم و غیر مستقیم به ما پییشنهاد شد گوشه ای از افغانستان را به طالبان بسپارید ما گفتیم ابدا، بیایند كل افغانستان را بگیرند ما گوشه ای از افغانستان را هر گز نمی دهیم ، طالبان هم اعلامیه داد كه ما فریب نمی خوریم و افغانستان واحد را می خواهیم.

رییس جمهور افغانستان بار دیگر با تاكید به لزوم برقرای صلح و شرط اصلی افغانستان در قرارداد با آمریكا گفت: من می دانم اگر اینها (آمریكاییها) صادقانه رفتار كنند صلح برقرار خواهد شد.

لویه جرگه مشورتی افغانستان امروز (یكشنبه) در نشست اختتامیه خود ضمن حمایت از سخنان حامد كرزی در قطعنامه ای 31 ماده ای با تغییر، حذف و اضافه كردن موادی به پیمان امنیتی كابل واشنگتن، كلیات این پیمان امنیتی را پذیرفت.

2هزار و 500 تن از اعضای لویه جرگه از سراسر افغانستان روز پنجشنبه گذشته نشست مشورتی خود را برای اظهار نظر در باره پیمان امنیتی كابل واشنگتن آغاز كردند.

كرزی روز پنجشنبه در مراسم گشایش نشست لویه جرگه اعلام كرد كه در صورت موافقت مجلس بزرگان و ریش سفیدان همچنین مجلس نمایندگان افغانستان، این پیمان بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فروردین سال آینده امضا خواهد شد.

آمریكا در واكنش به این شرط كرزی تاكید كرده است، باید این پیمان حداكثر تا شش هفته دیگر امضا شود. در غیر این صورت كاخ سفید تمام نظامیان آمریكایی را از افغانستان خارج و كمك های مالی واشنگتن به كابل را نیز قطع می كند.

'ایمل فیضی' سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز روز شنبه ضمن رد ضرب الاجل آمریكا برای امضای پیمان امنیتی دو كشور طی شش هفته آینده، با تاكید بر اینكه افغانستان عجله ای در این خصوص ندارد، گفت: همان طور كه رییس جمهوری در مراسم افتتاح لویه جرگه اعلام كرد در صورت موافقت لویه جرگه و مجلس افغانستان، پیمان امنیتی كابل – واشنگتن بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در فروردین سال 93 امضا خواهد شد.

آساق**ع.ن**1501