۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۵۵
کد خبر: 80914890
T T
۰ نفر
نماینده مجلس: بازار سرمایه در ابتدای راه رسیدن به نقطه اوج است

كرمان- ایرنا- نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینكه در بازار سرمایه در سال های گذشته شاهد تحولات گسترده و اتفاقات مهمی بوده ایم، اما اكنون بازار سرمایه در اوایل راه برای رسیدن به آن نقطه اوج و هدفگذاری های بزرگ است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا پور ابراهیمی روز پنجشنبه در همایش بازار سرمایه در كرمان افزود: امروز وضعیت مناسبی در بازارهای مالی، ابزارها و موسسات و نهادهای مالی به عنوان سه ركن اصلی بازار وجود دارد و در آغاز فعالیت دولت یازدهم فضای مناسبی برای توسعه اقتصادی كشور بوجود آمده است.

وی ادامه داد: البته باید عملكرد سال های گذشته را بررسی و برای فرصت ها، تهدیدها و نقاط ضعف و قدرت برنامه ریزی كرد.

پورابراهیمی، تصریح كرد: تبیین تامین مالی در بازار سرمایه یكی از ماموریت های دولت یازدهم در این حوزه است و باید استراتژی مشخصی برای برنامه های آینده بازار سرمایه تدوین كنیم.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: به نظر می رسد كه نیازمند اقداماتی برای داشتن فضایی متفاوت هستیم كه خوشبختانه هم اكنون شاهد اتفاقات مناسبی در حوزه تعیین ابزارهای مالی جدید در بخش بازار سرمایه كشور است.

وی با اشاره به اینكه نیازمند نگاه جدید به توسعه ابزارهای مالی با درآمد ثابت با رویكرد اسلامی هستیم، گفت: به شكلی بتواند ذائقه بسیاری از سرمایه گذاران را در فعالیت های اقتصادی تامین كند .

وی ادامه داد: اگر این مسئله را به شكل دیگری تغییر دهیم و با یك نگاه جدیدی به آن بپردازیم به نظر می رسد كه بتواند تاثیر زیادی در ساختار نظام تامین مالی در اقتصادی كشور بگذارد.

پورابراهیمی، تصریح كرد: معتقدم كه اگر ابزارهایی با درآمد ثابت را با رویكرد اسلامی در نظر بگیریم به طور قطع و مسلم می توانیم نتایج مطلوب را بگیریم.

وی با اشاره به اینكه اخیرا در مجلس موضوع اصلاحیه بودجه سال 92 را پیگیری كردیم، گفت: یكی از مواردی كه دولت در صحن علنی مطرح كرد عدم امكان تامین مالی از محل واگذاری های دارایی های اصل 44 و و همچنین منابع ناشی از فروش و انتشار اوراق مشاركت بود.

وی اظهار كرد: در گذشته واگذاری های اصل 44 اعلام كرد كه امكان ندارد بتواند به میزانی كه ما در قانون بودجه دیده بودیم این كار را انجام دهد كه البته در مورد اوراق مشاركت نیز همینگونه است.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: البته اعتقاد من این است كه امروز در بازار سرمایه عطش برای سهام را به نحوی داریم كه بازار سرمایه، تشنه ورود شركت های جدید و پذیرش شركت های جدید و یا عرضه سهام شركت هایی كه قبلا پذیرفته شده اند و درصد كمی از آنها عرضه شده، است.

پورابراهیمی، بیان كرد: شاخص در طی روزهای گذشته به دلیل ماهیت تجدید ارزیابی دارایی ها نه بواسطه افزایش سودآوری رو به افزایش بوده و شرایط امروز شرایط عرضه است.

وی ادامه داد: ما 37 میلیارد تومان منابع برای دولت در نظر گرفته بودیم كه 25 میلیارد تومان آن تصویب شد.

پورابراهیمی، با اشاره به اینكه در حوزه اوراق مشاركت نكات قابل توجهی وجود دارد، گفت: استدلال دولت این بود كه در شرایط فعلی كشور با تورم 40 درصد در اقتصاد كشور، ما چگونه می توانیم اوراق مشاركت را با 20 درصد عرضه كنیم.

وی بیان كرد: البته اتفاق جالبی كه افتاده بود این است كه دولت در عرضه اوراق مشاركت اخیر قابل بازخرید بودن را حذف كرد و كاملا مشخص بود كه عرضه این اوراق ناموفق خواهد بود.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: جمع بندی ما در مورد نرخ ابزارهای با درآمدهای ثابت شبیه اوراق مشاركت این است كه ما باید قراردادهایی كه در قالب عقود اسلامی تعریف شده اجرا كنیم، یعنی در اوراق مشاركت حداقل را سود 20 درصد عنوان كرده ایم اما حداكثر آن را به اجرای طرح های انتفاعی منوط كرده ایم.

وی افزود: به دلیل مواجه شدن با یك شوك ارزی در اقتصاد و كاهش یك سوم ارزش پول، شرایط خاصی ایجاد شد و شرایط تورمی آن در سال 91 بر اقتصاد كشور ما نشست.

پورابراهیمی، گفت: به هر حال آثار تورمی به هر شكل باشد، اثر خود را در دارایی می گذارد و بنابراین طرح هایی كه ما از طریق اوراق مشاركت انجام می دهیم نتیجه انتفاع آنها فقط انتقاع ناشی از سودآوری نیست بلكه اثر ناشی از تغییرات دارایی نیز هست.

وی بیان كرد: اگر این اتفاق بیفتد میزان بازده نهایی در انتهای پروژه متناسب با اصل تورم نیز در نظر گرفته خواهد شد به دلیل اینكه ما بر اساس رویكرد اسلامی عمل نكردیم.

وی افزود: ما تقریبا سود علی الحساب را در اوراق مشاركت همیشه با سود قطعی تبدیل كردیم كه این مسئله هم از نظر شرعی دچار اشكال است و هم از نظر مكانیزم تامین مالی دچار این مشكل می شویم كه مقایسه بین سود علی الحساب و سود با نرخ تورم در اقتصاد كشور این شرایط را ایجاد می كند.

پورابراهیمی تاكید كرد: در عمل شرایط انتشار عقود مالی اسلامی در كشور ما دچار شرایط خاصی شده كه اخیرا دیدید كه دولت بعد از این همه تبلیغات میزان اوراق مشاركت را 58 میلیون تومان كل فروش از اوراق مشاركت بود كه این میزان حتی یك پنجم تبلیغات آن را نیز پوشش نداد.

وی اظهار كرد: متناسب با عقود اسلامی با ابزارهای مالی باید عمل كنیم.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: اوراق سفارش ساخت نیز در حال نهایی شدن است و چارچوب آن تدوین شده و بزودی عرضه می شوند و شكلی در تامین مالی در این خصوص هم خواهیم داشت كه بزودی این نوع تغییر مالی نیز به عنوان ابزار مالی جدید اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: صندوق زمین و ساختمان نیز به عنوان یكی از روش های تامین مالی در بازار سرمایه پس از مدت ها، در حال پیگیری است كه امیدواریم با جلسات متعدد كه بین سازمان بورس، شورای عالی بورس و وزارت راه و شهرسازی انجام می شود، پس از تایید نهایی با وزارتخانه مذكور بتوانیم در خصوص راه اندازی صندوق های زمین و ساختمان و اتفاقاتی كه می توان از محل تامین مالی از این رویكرد رقم بخورد، شاهد تحولاتی در حوزه مسكن در اقتصاد كشور باشیم.



***

دولت با اسناد خزانه اسلامی بدهی های خود را پرداخت می كند

پورابراهیمی، بیان كرد: بخش زیادی از منابع بانكی ما در چند سال گذشته به سمت مسكن مهر رفته و به دلایل مختلف دچار مشكلاتی شده است كه البته در رابطه با این موضوع راهكار پیشنهادی را به دولت مطرح می كنیم تا بتوانیم بخش زیادی از منابع ناشی از تسهیلاتی كه در بخش مسكن مهر رفته و به دلیل آن عدم تقاضا در مصارف بانكی ما ایجاد كرده، بتوانیم، تعریف كنیم.

وی اظهار كرد: اسناد خزانه اسلامی نیز به صورت نقد 42 قانون برنامه بودجه سال 92، مصوب كردیم كه دولت می تواند در حصول اسناد مربوط به خزانه اسلامی اقدام كند و الان این ظرفیت در اختیار دولت قرار گرفته و برای اولین بار در بازار سرمایه رقم می خورد.

وی بااشاره به اینكه دولت یازدهم یكی از اولویت های آن در بازار سرمایه می تواند استفاده از این ابزار به عنوان اسناد خزانه اسلامی باشد، گفت: كاربرد این اسناد این است كه دولت باید بدهی های خود را به پیمانكاران بپردازد، با توجه به این ظرفیت امكان انتشار اسناد خزانه اسلامی است كه پیمانكاران به جای پول اسناد را دریافت و در بازار سرمایه با نرخ های متناسب با وضعیت بازار آنها را عرضه می كنند و شرایط تامین مالی را برای آنها فراهم می كند.



***توافق برای تولید روزانه پنج هزار بشكه نفت در بورس انرژی نهایی شده است

وی در رابطه با صنایع نفتی افزود: اكنون فضای مناسبی است كه ما بتوانیم به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم، منابع مالی را كه در حوزه نفت وجود دارد بكار بگیریم كه اگر به این كار عمل نكنیم معلوم نیست كه بتوانیم وضعیت تولید را با وضعیت موجود ادامه دهیم.

پورابراهیمی، تصریح كرد: وزیر نفت افزایش تولید نفت به چهار هزار بشكه در روز را در بازار بورس در دستور كار قرار دارد و در امور نفتی ما به شدت نیازمند تامین مالی هستیم و اوراق سبد نفتی می تواند راهكار مناسبی برای تامین مالی در بخش زیرساخت های نفتی در اقتصاد كشور باشد.

وی ادامه داد: انتفاع آن نیز به حدی مناسب است كه شرایطی فراهم می شود كه مردم بشدت از این اوراق استقبال می كنند.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه نفت خام در بورس كالا و یا در بورس انرژی در بازار سرمایه را با وزارت نفت مورد بحث قرار می دهیم و در آخرین جلسه ای كه با وزیر نفت داشتم وی اعلام آمادگی كامل كرد.

وی اظهار كرد: خوشبختانه توافقنامه بین بورس انرژی و وزارت نفت در مورد عرضه 5 هزار بشكه در روز نهایی شده و حداكثر تا نیمه نخست آذر سال جاری نسبت به عرضه نفت خام در بورس انرژی در كشور اقدام خواهد شد كه برای مصرف در پالایشگاههای كوچك است.

پورابراهیمی، تصریح كرد: امیدواریم این اقدام بتواند گام بلندی برای ورود بخش خصوصی برای خرید نفت خام و صادرات آن باشد.

وی افزود: نگاه تخصصی دولت جدید به موضوعات و با رویكرد تعامل بیشتر، فضای جدیدی را رقم زده كه آینده بازار سرمایه كشور را خوب می بینیم كه امیدواریم بتوانیم با این نگاه در حوزه وزارت نفت، اقتصاد، راه و شهرسازی بابت موارد مختلف در بازار سرمایه تحولات بزرگی را رقم بزنیم.



***طرح آزادسازی سهام عدالت در دستور كار مجلس قرار دارد

پورابراهیمی، افزود: موضوع مهم دیگری را به عنوان طراح این مسئله در مجلس در دستور كار قرار داده ایم كه طرح آزادسازی سهام عدالت است زیرا ما دچار مشكلات جدی در این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی سهام عدالت اینگونه است كه هم اكنون حدود 42 میلیون نفر دارنده سهام عدالت در كشور هستند، دارندگان یك ورق كاغذ دریافت كرده اند كه نه از آن مالكیت و نه سود و سهمی برخوردارند و در واقع این برگه نه بو و نه خاصیت دارد اما نامش سهام عدالت است.

پورابراهیمی، تصریح كرد: ارزش واگذاری ها برای این افراد حدود 44 هزار میلیارد تومان بوده است، 62 شركت واگذار شده اند و در سبد سهام عدالت قرار دارند و عمدتا شركت های بزرگ و سودآور و مطرح كشور هستند كه به عنوان مثال 40 درصد شركت ملی مس متعلق به سهام عدالت است.

وی افزود: میزان سود پرداخت شده توسط این شركت ها به دولت و میزان تخفیفی كه دولت به دهك های كم درامد داده است، در مجموع تخفیف های دولت و سود دریافتی در طول این دوره حدود 10 هزار میلیارد تومان است كه اگر این مبلغ را از 44 هزار میلیارد تومان كسر كنیم، مبلغ خالص مطالبات دولت از سهام عدالت خود را نشان می دهد كه حدود 34 هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح كرد: وضعیت پورفو سهام عدالت با توجه به تغییراتی شاخص و افزایش قیمت ها با توجه به تجدید ارزیابی انجام شده، بیش از 90 هزار میلیارد تومان به قیمت امروز سهام عدالت عرضه شده است كه ما باید برای این مبلغ برنامه ریزی كنیم.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به مشكلات مشكلات فعلی سهام عدالت اشاره كرد و گفت: عدم تعیین تكلیف مطالبات بلند مدت دولت از سهام عدالت است یعنی اینكه دولت هر سال حدود سه هزار میلیارد سود می گیرد و تا صبر كند آخرین منابع را كه گرفت، سهام را آزاد كند و با این كار منابع خوردی می آید كه اثر آن برای دولت از بین رفته است.

وی ادامه داد: تصدی گیری دولت در اقتصاد یكی دیگر از این مشكلات است كه دولت آمده از طریق سازمان خصوصی سازی وكالت بلاعزل از تعاونی های سهام عدالت گرفته كه اینها را مدیریت كند.

وی افزود: خروجی این كار این شده كه نه دولت و نه بخش خصوصی و نه مجمع بر كار آنها نظارت نمی كنند.

پورابراهیمی، تاكید كرد: تصدی گیری دولت بدترین آسیب ها را به اقتصاد كشور وارد كرده كه یكی از موضوعات مهم آسیب شناسی اجرای اصل 44 در كشور است.

وی با تاكید بر اینكه ماهیت سهام عدالت خوب بود، افزود: اما امروز به دلیل اجرای نارست آن و اشتباه ناصحیح موجب عدم كارایی در اقتصاد كشور شده است و تصدی گری دولت در اقتصاد كشور دقیقا نقطه مخالف با روح حاكم بر اجرای اصل 44 است.

وی مشكل سوم در این رابطه را وجود شركت های سوری با عنوان شركت های تعاونی سهام عدالت عنوان كرد و گفت: 342 شركت سوری در استان های كشور داریم كه مدیرعامل، رییس هیات مدیره و اعضای هیات مدیره دارند و حقوق و پاداش دریافت می كنند در حالی كه هیچ كاری را انجام نمی دهند و نمی دانم فلسفه تشكیل آنها چیست.

پورابراهیمی، بیان كرد: اینها بابت مدیریت نگاه به شركت های بزرگ حقوق و مزایا دریافت می كنند كه مدل جدیدی به نام تعاونی های نگاه كردن دارند كه اینها عامل فساد در اقتصاد كشور است.

وی اظهار كرد: ما قصد داریم این مسائل را در صحن مجلس مطرح كنیم كه داد عده ای در می آید و این افراد همان هایی هستند كه از این شركت ها سود می برند.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: مشكل چهارم عدم نقدشوندگی اوراقی است كه به عنوان سهام عدالت به مردم داده ایم، كه باید به اوراق بهادار تبدیل شود.

وی ادامه داد: ارزش فعلی حق مردم بابت 42 میلیون نفر 56 هزار میلیارد تومان می شود كه ما آن را محاسبه كردیم كه برای هر نفر یك میلیون و 300 هزار تومان تا یك میلیون و 400 هزار تومان است.

پورابراهیمی، بیان كرد: باید به مردم بگوییم كه این سهم را نفروشند و به ماهیت تفكر سهامداری كمك كنند.

وی اظهار كرد: در مجموع یك خانواده پنج نفره می تواند هفت میلیون تومان به عنوان ثروت جدید در سبد دارای هایش به آن نگاه كند كه ما تاكید بر حفظ آن داریم اما اگر كسی خواست اقدام دیگری انجام دهد باید این امكان برای آن مشخص شود.

وی افزود: با این كار 34 هزار میلیارد تومان به عنوان منابع جدید برای دولت تعریف می شود و می تواند طرح های نیمه تمام را تامین كند كه این منابع از بازار سرمایه می آید.



***تجاری سازی در علم مهمترین مشكل اقتصاد كشور است

وی ادامه داد: در حوزه بازار سرمایه نیازمند تحولات دیگری هستیم كه آن در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و سهم آن در بازار سرمایه است.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: امروز كشور ما رتبه اول تولید علم در منطقه را دارست و باید گام بعدی كشور استفاده از علم در خلق ثروت باشد.

وی افزود: پیشرفت‌ های علمی اگر منجر به خلق ثروت نشود، علم نافع نیست و تنها پایان‌ نامه در كتابخانه‌ هاست.

پورابراهیمی گفت: موضوع اصلی و حلقه مفقوده خلق ثروت، تجاری‌ سازی علم است كه در حال حاضر مهمترین مشكل اقتصاد كشور است.

وی ادامه داد: البته تجاری سازی در علوم مربوط به دارو و تولیدات نظامی آغاز شده اما راه برای این كار بسیار وجود دارد.

پورابراهیمی، اظهار كرد: كشور هندوستان در 10 سال گذشته با تولید نرم افزارهای مختلف هم اكنون با فروش آنها بیش از درامد فروش نفت ما، درآمد دارد.

وی اذعان داشت: باید بورس ایده را در كشور راه ‌اندازی كنیم و نیازمند تحولات بزرگ در حوزه تجاری‌ سازی علم هستیم.ك/2

7443/2624