۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۹:۰۶
کد خبر: 80908029
T T
۰ نفر

اخبار برخي مراكز فرهنگي هنري پايتخت

۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۹:۰۶
کد خبر: 80908029
اخبار برخي مراكز فرهنگي هنري پايتخت

تهران بزرگ-ايرنا- سينماي ديني با حضور عبدالله اسفندياري پيشكسوت حوزه سينما و تئاتر روز سه‌شنبه( 28 آبان ماه) در دومين نشست 'سينما – انديشه' فرهنگسراي ارسباران تحليل و بررسي مي‌شود.

به گزارش ايرنا، در اين نشست مباحثي همچون تفاوت آثار ديني در سينماي ايران و جهان، تفكيك هنر براساس آثار ديني و غير ديني، تفاوت اديان و تاثير آنها بر سينما، تحليل برخي آثار ديني سينماي ايران و جهان، توجه به مفاهيم بنيادي و اخلاقي با نگاه اجتماعي در سينماي ديني، پيام و تركيب اين نوع سينما مطرح و بررسي مي‌شود.

مهرزاد دانش، كوروش جاهد، حسين آشتياني و محمدصادق كوشكي از صاحبنظران حوزه فيلم و سينما در اين نشست حضور دارند.

نشست بررسي و تحليل سينماي ديني روز سه‌شنبه(28 آبان ماه) ساعت 18 در فرهنگسراي ارسباران واقع در؛ سيدخندان، خيابان جلفا برگزار مي‌شود.



*بررسي نيمه پنهان دنياي فرزندان ما...

سلسله نشست‌هاي آشنايي با رسانه‌هاي نوظهور با عنوان 'نيمه پنهان دنياي فرزندان ما در رسانه‌هاي جديد'، با نگاهي به فيس بوك، اينترنت، ماهواره، توئيتر و...27 و 28 آبان از ساعت 10 تا 12 با حضور كارشناسان و استادان مجرب، مديران و مسوولان فرهنگي، والدين و نوجوانان و جوانان و همه علاقه‌مندان در فرهنگسراي آفتاب واقع در خيابان دكتر شريعتي، روبه روي خيابان دولت، كوچه امام زاده برگزار خواهد شد.

از جمله اهداف برگزاري سلسله نشست‌هاي فوق ارتقاي سطح آگاهي و آشنايي بيشتر خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان با استفاده بهينه و مفيد از رسانه‌هاي نوظهور و شناخت آسيب‌هاي ناشي از ارتباطات اينترنتي و ارائه راهكارهاي پيشگيري و مقابله با عوارض آنها است.

در پايان اين مراسم جلسه پرسش و پاسخ نيز برگزار مي‌شود و شركت براي عموم به صورت آزاد و رايگان است.



*برگزاري نشست رسانه و كاركردهاي آن در خانواده

هشتمين نشست از سلسله نشست‌هاي 'خانواده و رسانه' با موضوع 'رسانه و كاركردهاي آن در خانواده' روز دوشنبه (27 آبان ماه) ساعت 16 در فرهنگسراي فناوري اطلاعات واقع در؛ تقاطع خيابان جمهوري اسلامي و كارگر برگزار مي‌شود.

هدف از اجراي اين برنامه آسيب‌شناسي، آشنايي و استفاده صحيح خانواده‌ها از اينترنت، فضاي سايبري و شبكه‌هاي اجتماعي است.

در اين نشست حسن گوهرپور منتقد، نويسنده و روزنامه نگار، موضوع رسانه و كاركردهاي آن را در زمينه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، ورزشي و سياسي مورد نقد و بررسي قرار مي‌دهد.

نشست بعدي اين برنامه 11 آذرماه برگزار مي‌شود.



*برگزاري نشست كارگاهي عروسك و بهداشت رواني

با هدف تبيين نقش عروسك در تكوين شخصيت كودك و بررسي كاركردهاي عروسك درماني به عنوان يكي از موثرترين انواع بازي درماني، نشست كارگاهي عروسك و بهداشت رواني در فرهنگسراي تهران برگزار مي‌شود.

در اين نشست كه ميزبان مربيان مهد و پيش دبستان است ماندانا كريمي فارغ‌التحصيل تئاتر عروسكي از دانشگاه هنر، فوق ليسانس سينما از دانشگاه تهران و از فعالان تئاتر عروسكي، به بررسي نقش‌ها و كاركردهاي عروسك در بهداشت رواني كودكان مي‌پردازد.

ايجاد ارتباط عاطفي، افزايش اعتماد به نفس، شكل‌گيري گرايش‌هاي عاطفي كودك، افزايش قدرت تصميم گيري و پرورش حس سرپرستي و مراقبت از جمله كاركردهاي عروسك براي كودكان است كه در اين نشست كارگاهي بررسي مي‌شود.

نشست كارگاهي عروسك و بهداشت رواني روز پنجشنبه (30 آبان ماه) ساعت 9 صبح در فرهنگسراي تهران واقع در انتهاي بزرگراه حكيم غرب، سه راه دهكده المپيك، پشت دبيرستان پسرانه انديشه، بوستان باغ نو برگزار مي‌شود.



*مسابقه شور عشق

كتابخانه آيت الله طالقاني همزمان با آغاز هفته كتاب و كتابخواني و مصادف بودن آن با ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، مسابقه كتابخواني را با عنوان 'شور عشق' برگزار مي‌كند.

اين مسابقه با هدف پاسداشت ارزش‌هاي قيام عاشورا و نيز ترويج فرهنگ كتابخواني از كتاب 'رمز عاشورا' درس بندگي از سيرت حسيني (ع) تاليف سيدمحمد بني‌هاشمي برگزار مي‌شود.

علاقه‌مندان براي شركت در اين مسابقه مي‌توانند با مراجعه به نشاني اينترنتي www.ketabkhani.ir يك نسخه از كتاب مذكور را دريافت و پس از مطالعه به سوالات پاسخ دهند.

اين مسابقه از امروز 26 آبان ماه آغاز شده و تا 25 آذر ماه سال جاري ادامه دارد.

كتابخانه آيت‌الله طالقاني در خيابان انقلاب، پيچ شميران، خيابان نور محمدي، كوچه طالقاني واقع است.



*نقد فصل شيدايي ليلاها

در هشتاد و چهارمين نشست بلور قلم فرهنگسراي فردوس رمان 'فصل شيدايي ليلاها' نوشته سيدعلي شجاعي روز سه‌شنبه(28 آبان ماه) با حضور نويسنده اثر، قاسمعلي فراست و محمدرضا گودرزي منتقدان برنامه نقد و بررسي مي‌شود.

شجاعي در رمان فصل شيدايي ليلاها واقعه عاشورا را از زبان هفت تن از شاهدان اين ماجرا روايت كرده و از اين طريق به واكاوي اين حماسه پرداخته است.

داستان اين كتاب كه برگرفته از مستندات تاريخي است از 8 ذي‌الحجه آغاز مي‌شود و تا خروج امام از مكه نيز ادامه مي‌يابد.

از عنوان فصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به فصل آغاز، فصل مجنون، فصل ادب و فصل باران اشاره كرد.

در فصل شيدايي ليلاها مي‌خوانيم: هر چه بيشتر عطش بر جگر و زبانم چنگ مي‌زند، اميدم به سيراب شدن از تكرار يك نگاه، افزون مي‌شود. انگار آتش اين آفتاب، نويد باراني است كه در پي‌اش، رنگين‌كمان آن چشم، خواهد درخشيد و من خودم را رها كرده‌ام ميان سيل اين روزها؛ كه در كنار امام، زمان نمي‌گذرد و مي‌ايستد به ادب...

از سيدمهدي شجاعي كتابهايي همچون ستاره‌هايي كه خيلي دور نيستند، عاشقي به وقت كتيبه‌ها، اگر آدم‌برفي‌ها آب نشوند، فرشته‌ها قصه ندارند بانو و نيم‌من بوق منتشر شده است.

فرهنگسراي فردوس در فلكه دوم صادقيه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات واقع است.



*برگزاري نشست فانوس خيال

شب شعر فانوس خيال همزمان با ماه محرم و براي همدلي و همنشيني شاعران پيشكسوت و جوان انقلاب در فضاي عاشورايي روز سه‌شنبه (28 آبان ماه) با حضور شاعران به‌نامي همچون محمدعلي بهمني، سعيد ذهني، امير مرزبان، امير پير نهان، صابر قديمي، ترانه مكرم، عليرضا بديع و سامي تحصيلداري در مجتمع فرهنگي هنري نور برگزار مي‌شود.

اجراي برنامه توسط افشين سياه پوش خواننده به همراه نوازندگي نيما نور محمدي با محوريت محرم از جمله برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي اجرا در شب شعر فانوس خيال است.

اين نشست روز سه‌شنبه(28 آبان ماه) ساعت 16 در مجتمع فرهنگي هنري نور واقع در فلكه دوم صادقيه، بلوار آيت الله كاشاني، بعد از پل ستاري، جنب شهر كتاب برگزار مي‌شود.



*برگزاري كارگاه آموزشي سلامت جسم و جان

فرهنگسراي ابن سينا سلسله كارگاه‌هاي آموزشي سلامت جسم و روان را روز دوشنبه 27 آبان ماه برگزار مي‌كند.

امينيان به عنوان كارشناس برنامه درباره مسائلي همچون چگونگي ارتقاء سلامت جسم و روان شهروندان، كاهش عوامل تهديدكننده سلامت شهري نظير بيماري‌هاي واگيردار و غيرواگير، علل شيوع افسردگي و راهكارهاي درمان آن، نقش مذهب در سلامتي رواني جامعه به صورت پرسش و پاسخ صحبت خواهند كرد.

علاقه‌مندان براي شركت در اين كارگاه‌ها مي‌توانند روز دوشنبه (27 آبان ماه) ساعت 14:30 به فرهنگسراي ابن سينا واقع در؛ شهرك قدس، فاز يك، خيابان ايران زمين شمالي مراجعه كنند.



*برپايي نمايشگاه نقاشي

تعداد 30 اثر سيما زهدي صفا با سبك رئال از امروز (26 آبان ماه) در نگارخانه فرهنگسراي گلستان برپا است.

در هنر نقاشي، رئاليسم به معناي نمايش اشيا و موضوعات به صورت طبيعي است، به گونه‌اي كه نقاش تخيل و ابتكار عمل خود را در نحوه پياده كردن آن موضوع دخالت ندهد و هر موضوع به همان گونه كه در دنياي خارج ديده مي‌شود در نقاشي به نمايش درمي‌آيد.

علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 7 آذرماه، ساعت 9 تا 18 به فرهنگسراي گلستان واقع در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه كنند.



*برپايي نمايشگاه فصل مهرباني

فرهنگسراي معرفت نمايشگاه خوشنويسي 'فصل مهرباني' با 25 اثر از آثار خط نستعليق و شكسته اعظم عليزاده‌نيك از هنرمندان رشته خوشنويسي را برپا كرده است.

از جمله فعاليت‌هاي اعظم عليزاده‌نيك در زمينه خوشنويسي مي‌توان به شاگردي محضر اساتيدي همچون فرداد، استاد زنده دل، خانم قاجار، استاد مهدي حسين پور، استاد محمدعلي قرباني در خط نستعليق تا دوره ممتاز، كسب مدرك ممتاز خط نسخ در سال 89، كسب مدرك ممتاز نستعليق در سال 90، سابقه تدريس خوشنويسي در مراكز آموزشي و فرهنگي اشاره كرد.

اين نمايشگاه خوشنويسي تا بيست و نهم آبان ماه از ساعت 9 تا 19 در فرهنگسراي معرفت واقع در بلوار آيت الله كاشاني، ميدان شهر زيبا، بلوار شهران، بعد از زيرگذر همت پذيراي بازديدكنندگان و علاقه‌مندان است.

تهرام/7245/
۰ نفر