۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۳۵
کد خبر: 80883562
T T
۰ نفر
مانور نظامي چين و مالزي - آمريكا منافع خود را در جنوب شرق آسيا از دست مي دهد

كوالالامپور - نخستين نشانه هاي تاثير سفر دوره اي رييس جمهوري چين به جنوب شرق آسيا و سبقت اين كشور از آمريكا در توسعه مناسبات با كشورهاي اين منطقه، با اعلام برگزاري نخستين رزمايش مشترك نظامي تاريخ روابط مالزي و چين، ظهور و بروز يافت.

چين كه آشكارا نقش نظامي آمريكا در منطقه جنوب شرق آسيا را تهديدي براي امنيت خود قلمداد كرده و بارها در گفت و گوهاي ديپلماتيك، اعتراض خود را بيان كرده است، سفر ماه جاري رييس جمهوري چين به كشورهاي مالزي و اندونزي را فرصتي براي به حاشيه راندن آمريكا هم از منظر اقتصادي و هم از ديد نظامي ديد.

اجرايي شدن توافق نظامي سال 2005 ميلادي چين و مالزي در كمتر از يك ماه پس از سفر 'شي جين پينگ' رييس جمهوري چين به مالزي نشان مي دهد پكن تلاش گسترده اي را براي كاهش نفوذ نظامي آمريكا در منطقه جنوب شرق آسيا در دستور كار قرار داده است.

بر اساس يادداشت تفاهم همكاري نظامي ميان چين و مالزي كه در سال 2005 ميلادي به امضاي دو كشور رسيد، برگزاري رزمايش هاي نظامي دو كشور پيش بيني شده بود. اما اين يادداشت تفاهم تاكنون ماهيت اجرايي پيدا نكرده بود.

وزير دفاع مالزي كه خبر برگزاري رزمايش مشترك نظامي چين و مالزي را به خبرنگاران داد، گفت: اين مانور در سال آينده و براي نخستين بار در تاريخ روابط دو كشور برگزار مي شود.

'هشام الدين حسين' به زمان دقيق و مكان برگزاري اين رزمايش مشترك نظامي و همچنين يگان هاي شركت كننده در اين رزمايش اشاره اي نكرد.

مالزي به همراه كشورهاي برونئي، فيليپين، ويتنام و تايوان بر سر مالكيت در درياي چين جنوبي، با پكن اختلاف نظرهاي عميق دارند و برگزاري اين رزمايش مي تواند تغييري در بازيگران اصلي اختلاف در درياي چين جنوبي تلقي شود.

چنانچه برگزاري اين رزمايش در درياي چين جنوبي توافق شده باشد، با توجه به ادعاي مالكيت چين بر همه پهنه اين دريا و اينكه اين دريا همواره ظرفيت درگيري نظامي ميان كشورهاي منطقه را دارد، مي تواند آغازگر تحول ديگري در منطقه باشد.

پيش از اين تصور مي شد كه مالزي به همراه فيليپين، برونئي و ويتنام جبهه اي متحدي را عليه خواسته هاي چين تشكيل مي دهند.

ويتنام و فيليپين تمام قد عليه ادعاهاي چين در درياي چين جنوبي ايستادگي مي كنند و فيليپين نيز براي مقابله با ادعاهاي چين، از آمريكا درخواست كمك كرده است و در تلاش براي مدرنيزه كردن تجهيزات نظامي فرسوده خود است، اما مالزي همواره در مقابل چين سياست نرمش را در پيش گرفته است.

كارشناسان منطقه اي به اين باور هستند كه چين هرگز نسبت به مالكيت خود بر آبهاي درياي چين جنوبي كه منابع انرژي فراواني است، كوتاه نخواهد آمد.

چين در سال هاي اخير نخستين بازار صادرات به مالزي را در اختيار داشت و روابط دو جانبه تجاري ميان دو كشور همواره رو به گسترش بود.

برگزاري رزمايش نظامي چين و مالزي، احتمالا زنگ خطر را براي آمريكا به صدا در خواهد آورد و غيبت 'باراك اوباما' در سفر برنامه ريزي شده به منطقه جنوب شرق آسيا، آغازي بر پايان سلطه آمريكا در كشورهاي جنوب شرق آسيا و اوج گيري نقش چين در منطقه تلقي مي شود.

دستگاه تبليغاتي كاخ سفيد از ماه ها پيش تبليغات گسترده اي را براي سفر 'باراك اوباما' رييس جمهوري اين كشور به منطقه جنوب شرق آسيا در اوايل اكتبر امسال - مهر ماه - انجام داد. سفري كه در آخرين دقايق و در پي بحران تعطيلي دولت آمريكا در نتيجه بروز اختلاف ميان كاخ سفيد و جمهوريخواهان كنگره بر سر بودجه، لغو شد.

آساق**د.م**1545//1770