۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۴۰
کد خبر: 80882472
T T
۰ نفر
پيشنهاد شركت هاي هندي براي مشاركت در توسعه بندر چابهار و اتصال ريلي آن به سرخس

كيش- رييس سازمان بنادر دريانوردي گفت: برخي شركت هاي هندي براي مشاركت در اجراي مرحله دوم توسعه بندر چابهار در سيستان وبلوچستان و اتصال ريلي اين بندر در درياي عمان به سرخس در خراسان رضوي در شمال شرق كشور، پيشنهادهايي ارائه كرده اند.

به گزارش ايرنا سيد عطاء الله صدر روز چهارشنبه در حاشيه دومين روز برگزاري پانزدهمين همايش صنايع دريايي در كيش افزود: شركت هاي هندي پيشنهادهايي دراين زمينه ارائه كرده اند و تيم هاي متخصص آنها به ايران آمده اند و ما هم براي مشاركت در فاز 2، بهره برداري از وضع موجود و تجهيزات اعلام آمادگي كرده ايم.

وي اظهار كرد: خط آهن چابهار- سرخس كه بيش از يك هزار كيلومتر طول خواهد داشت به صورت قرارداد BOT اجرا خواهد شد.

قراردادهاي بي او تي (BOT) از روش هاي پذيرفته شده در جهان براي مشاركت بخش خصوصي در توسعه پروژه هاي زيربنايي است، دولت ها از اين روش به عنوان شيوه مناسب براي سرمايه گذاري و ساخت سريع پروژه هاي زيربنايي كه جامعه به آن نياز زياد دارد، استفاده مي كنند.

رييس سازمان بنادر و دريانوردي گفت: مرحله نخست عمليات توسعه بندر چابهار درقالب سه پست اين اسكله تا دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد.

وي بيان كرد: تاكنون بيش از 342 ميليون دلار در اين زمينه سرمايه گذاري شده است.

صدر، ظرفيت پيش بيني شده براي بارگيري كالا در اين بندر را دو ميليون تن در سال بيان و اظهار كرد: اين ظرفيت مي تواند تا شش ميليون تن افزايش يابد.

اين مقام مسوول افزود:اجراي پروژه بندر چابهار به دليل برخي مسائل محيط زيستي با تاخير زماني مواجه شد كه همزمان با انتقال مرجان ها اين مسائل نيز حل و فصل شده است.

وي ادامه داد:هم اينك عمليات لايروبي اين بندر از سوي قرارگاه خاتم الانبيا در بندر چابهار با شتاب خوبي و روزانه به ميزان 35 هزار مترمكعب درحال انجام است.

پانزدهمين همايش صنايع دريايي ايران روز سه شنبه در مركز همايش هاي بين المللي كيش گشايش يافت.ك/2

2026/668