۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۵
کد خبر: 80881965
T T
۰ نفر
لو فیگارو: سلاح های سازمان سیا در اختیار عوامل مسلح ضدسوری

تهران – روزنامه فرانسوی 'لو فیگارو' نوشت: از ماه ها پیش آمریكا از طریق' سازمان اطلاعات مركزی' (سیا) به مخالفان سوریه سلاح می رساند.

'ژرژ مالبرونو' خبرنگار لوفیگارو در گزارشی با موضوع تامین كننده های غربی و عربی سلاح سبك معارضان سوری، نوشت: از ماهها پیش می دانیم كه بر پایه توافقی كه ماه مارس 2013 به امضای 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا رسید، واشنگتن از طریق سیا به تحویل سلاح سبك به شورشیان 'ارتش آزاد' و پوشش این عملیات اقدام می كند.

بر پایه این گزارش، این اقدام از طریق نقطه ای در مرز مشترك اردن، سوریه و عراق صورت می گیرد. در این منطقه بیابانی ، سلاح تامین شده از منابع غربی، سلاح سبك، كلاشینكف، پرتابگر راكت و تعدادی موشك ضد هوایی در خودروهای بیایان پیما قرار گرفته و راه مواضع ارتش آزاد سوریه را در پیش می گیرند.

این محموله ها توسط تجهیزات ارتباطاتی كه سیا در اختیار آنان گذاشته است تا رسیدن به مقصد پشتیبانی می شوند.

دستگاه های 'جی. پی. اس' در سراسر مسیر، حركت خودروها را ثبت كرده و اطلاعات تصویری آن را برای مدیریت عملیات كه اتاق فرمانی در پایتخت اردن است، ارسال می كنند.

بر پایه این گزارش، علاوه بر آمریكا سایر كشورهای غربی از جمله فرانسه و انگلیس در این عملیات مشاركت دارند. عربستان سعودی نیز تامین مالی سلاحی را كه از بازار سیاه اوكراین و بلغارستان خریداری می شود، برعهده دارد.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، از بهار امسال تا كنون 600 تن سلاح، تحویل معارضان سوری شده است.

نویسنده گزارش با اشاره به كند شدن آهنگ انتقال اسلحه به داخل سوریه با وجود دورنمای برگزاری كنفرانس صلح 'ژنو 2'، افزود: به نظر می رسد كه كشورهای غربی ازبیم آن كه سلاح های ارسالی به دست گروه های تندرو بیفتد، محتاط تر اقدام می كنند.

مترجمام ** 9053** 1583 **1515