۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۸:۵۹
کد خبر: 80870902
T T
۰ نفر
طرح آزمايشي سرشماري كشاورزي خراسان رضوي با موفقيت در حال انجام است

مشهد-مديركل آمار، اطلاعات و GIS استانداري خراسان رضوي گفت:طرح آزمايشي سرشماري استان با موفقيت در حال انجام است.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، مجيد نعيمي با بيان اينكه طرح آزمايشي سرشماري كشاورزي استان از 27 مهر ماه در دهستان سرجام شهرستان مشهد آغاز شده است، اظهار داشت: ساكنان اين منطقه با آمارگيران نهايت همكاري را داشته اند و طرح با موفقيت در حال اجرا است.

وي با اشاره به در پيش بودن اول آبان روز آمار و برنامه ريزي، گفت: پيچيدگي هاي قرن اخير در امر برنامه ريزي، شرايط تدوين صحيح برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت را دشوار كرده است.

او افزود: از جمله مواردي كه نقش اساسي در اين مقوله ايفا مي كند دسترسي به آمار و اطلاعات صحيح و به روز، در اختيار داشتن نرم افزارهاي مناسب آماري و توان علمي بكارگيري آن و استفاده از مدل هاي آماري و رياضي توسط كارشناسان مجرب حوزه آمار و برنامه ريزي در بخش هاي دولتي، خصوصي و دانشگاهي است.

وي در خصوص نامگذاري سال 2013 ميلادي به عنوان سال جهاني آمار اظهار داشت: اين نامگذاري در بردارنده پيامي به رهبران و سياست گذاران سطوح عالي كشورهاست مبني بر اين كه شكوفايي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و استمرار آن در كشورها، منوط به تدوين برنامه ها و اعمال مديريت صحيح و كارآمدي خواهد بود كه برگرفته از آمارهاي دقيق و به هنگام باشد.

وي از مهم ترين اهداف اين نامگذاري را افزايش آگاهي جامعه در رابطه با قدرت و ميزان نفوذ آمار در بخش هاي مختلف، آموزش و آگاه سازي جامعه در زمينه سواد آماري، ارتقاي خلاقيت و توسعه علوم آمار و مدل هاي پيش بيني روندها عنوان كرد.

نعيمي گفت:در اين راستا تغيير نگرشها از توليد آمارهاي غير ثبتي به ثبتي از طريق شبكه اي شدن ورود و خروج داده ها به ويژه داده هاي مالي، اقتصادي و جمعيتي، برقراري مديريت واحد بر آن، شناسايي نيازها و انتظارات صاحبان منفعت، خلق نياز براي مخاطبان و در نهايت اعمال مهندسي مجدد در مندرجات پرسشنامه ها و در راستاي تحقق اهداف چشم انداز توسعه كشور، ضروري است.

او با اشاره به جايگاه حوزه آمار و اطلاعات در اسناد بالادستي افزود: در اين اسناد بر بهره گيري از فناوريهاي نوين، مشاركت توانمند و علمي تمام اركان در مسير تامين نيازهاي آماري كشور با مد نظر قرار دادن نكاتي چون استفاده از شيوه هاي اطلاع رساني جامع و موثر به صورت سريع، آسان و رعايت محرمانه بودن اطلاعات فردي تاكيد شده است.

1922/659