۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۷:۲۳
کد خبر: 80870777
T T
۰ نفر

ابراز نگرانی آخوندی از وضعیت راههای كشور

۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۷:۲۳
کد خبر: 80870777
ابراز نگرانی آخوندی از وضعیت راههای كشور

تهران - وزیر راه و شهرسازی با ابراز نگرانی از وضعیت شبكه راههای كشور گفت: برای برخورداری از یك سیستم راهداری در سطح متوسط ، سالانه به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اما آنچه سالانه در اختیار ما قرار می گیرد، حدود 600 میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، 'عباس آخوندی' عصر سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه رییسان سابق و جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور افزود: بین آنچه كه از راهداری مطلوب مورد انتظار است با آنچه در عمل انجام می گیرد، فاصله زیادی وجود دارد.

وی با بیان این كه، واقعا نگران وضعیت راههای ایران در چند سال آینده هستم، اضافه كرد: شبكه راههای كشور با توجه به حجم ترافیك و میزان تردد در آنها، نیازمند نگهداری و مراقبت مستمر است و همانند هر كالای دیگری باید سالانه مورد بازبینی، مرمت و بهسازی قرار گیرد.

آخوندی با تاكید بر این كه، متاسفانه عملكردها را عمدتا با میزان راهسازی می سنجند و بخش راهداری كمتر مورد توجه قرار می گیرد، گفت: از رییس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انتظار دارم كه بی پرده با مردم، دولت و مجلس صحبت كند و موانع استفاده بهینه از این حجم از سرمایه گذاری های به عمل آمده در شبكه راههای كشور را معرفی نماید.

وی با بیان این كه، عمده بودجه وزارت راه و شهرسازی نیز در حوزه راهسازی متمركز است، افزود: هم اكنون 120 هزار میلیارد تومان پروژه راهسازی در دست اجرا داریم، اما كمتر از 10 درصد بودجه ای كه وزارت راه و شهرسازی نیاز دارد به این وزارتخانه اختصاص می یابد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر توجه مستمر به امر راهداری در شبكه راههای كشور تاكید كرد و اظهار داشت: باید به یك توسعه پایدار در حوزه حمل و نقل و منابع پایدار در حوزه راهداری برسیم، به نحوی كه یك شبكه راه مطمئن، سریع و ایمن در اختیار مردم قرار گیرد.

آخوندی سپس با بیان این كه، شهروندان حق دارند كه یك راه ایمن و با كیفیت در اختیار داشته باشند، گفت: ایمنی راهها به حدی مهم و با اهمیت تلقی می شود كه هیچ گاه نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

وی بحث مدیریت هوشمند شبكه راههای ایران را از جمله مسایلی دانست كه باید به شكل جدی در دستور كار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گیرد و این كه ایمنی را تنها در حوادث دلخراش مورد توجه قرار دهیم به هیچ عنوان كفایت نمی كند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: هر چند اقدامات خوبی در بحث ایمنی راه ها صورت گرفته و با وجود توسعه راهها و میزان تردد، متوسط حوادث در جاده ها كاهش یافته است، اما هنوز با كشورهای پیشرفته بسیار فاصله داریم و انتظار مردم از وزارت راه و شهرسازی بیش از این است.

آخوندی تصریح كرد: با توجه به توسعه صنعت الكترونیك، باید هر چه سریعتر از موضوع راهداری الكترونیكی و دانش فناوری اطلاعات در مدیریت شبكه راههای كشور استفاده كنیم.

وی با بیان این كه، تردد عمده در 10 هزار كیلومتر از راههای اصلی و شریانی كشور صورت می گیرد، اظهار داشت: باید به گونه ای عمل كرد تا این میزان از راههای اصلی كشور به راهداری الكترونیكی و به صورت مدیریت هوشمند مجهز شوند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این كار به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد كه در حال حاضر چنین سرمایه ای در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست، بنا بر این بهتر است كه بحث راهداری الكترونیكی و مدیریت هوشمند جاده ها با همكاری بخش خصوصی انجام شود.

وی گفت: راههای اصلی كشور باید به چند پروژه تقسیم شود و بدون اعمال نظر برای اجرای در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا راهداری الكترونیكی را در شبكه راههای كشور فعال كنیم.

آخوندی به حوزه پایانه های مرزی اشاره كرد و گفت: در این حوزه باید هر چه سریعتر بخش خصوصی را در پایانه های مرزی فعال كرد، ضمن این كه، باید یك نگاه یكپارچه به توسعه شهر و رفاه مردم و مسكن داشته باشیم.

وی همچنین استفاده بهینه از كریدورهای شمال - جنوب و غرب - شرق را از جمله محورهای فعالیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دانست و گفت: لازمه استفاده از ظرفیت های ترانزیت و موقعیت های استراتژی ایران، ایجاد حمل و نقل مطمئن، سریع و ایمن در كشور است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این كه، متاسفانه در برخی مناطق مرزی پایانه های مناسبی نداریم، افزود: بخش خصوصی می تواند در حوزه پایانه های مرزی كمك قابل شایانی داشته باشد و از رییس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خواهش می كنم كه بحث پایانه های مرزی را به صورت جدی پیگیری كند و به رفع مشكلات فراروی این حوزه بپردازد.

مراسم تودیع و معارفه 'شهریار افندی زاده' و 'داود كشاورزیان' رییسان سابق و جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عصر سه شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد.

اقتصام (3) ** 1574/1594
۰ نفر