۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۸
کد خبر: 80870340
T T
۰ نفر
تكمیل زیرساختهای برق رسانی در جنوب كرمان نیازمند اعتبار 18 میلیارد تومانی

تهران- مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق جنوب استان كرمان گفت:به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم امكان ارائه انشعاب برق به 16 هزار متقاضی در جنوب كرمان وجود ندارد و تكمیل این زیرساخت‌ها نیازمند 17 تا 18 میلیارد تومان اعتبار است.

'وحید مهدوی نیا' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در شرایطی كه توسعه شبكه برق بر مبنای قیمت های سال 1384 برنامه ریزی شده بود، اما كاهش ارزش ریال تا حدود یك سوم ارزش گذشته، شركت را با محدودیت اعتبار برای سرمایه گذاری، توسعه شبكه و پاسخگویی به نیازها روبرو كرد.

به گفته مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق جنوب استان كرمان تكمیل این زیرساخت ‌ها نیازمند 17 تا 18 میلیارد تومان اعتبار است.



** 19 هزار مشترك غیرمجاز

مهدوی نیا در خصوص استفاده غیر مجاز از شبكه برق در جنوب كرمان گفت: از سال 1384 تاكنون حدود 100 هزار مشترك غیرمجاز به انشعاب مجاز تبدیل شده اند.

به گفته وی حدود 19 هزار مشترك غیرمجاز دیگر در منطقه وجود دارد كه با همكاری نیروی انتظامی و از طریق پیمانكاران شركت نسبت به جمع آوری این انشعابات اقدام شده است.

مدیر عامل شركت توزیع برق جنوب كرمان یادآور شد: از جنبه فنی مقابله با استفاده غیرمجاز بر عهده شركت های توزیع است، اما از جنبه اجتماعی این پدیده ناشی از شرایط خاص ساكنان برخی مناطق جنوب استان، محدودیت های اقتصادی و معیشتی و در مواردی ضعف های فرهنگی بوده و رفع آن نیاز به همراهی سایر نهادهای مرتبط دارد.

وی بالا بودن قیمت برق مصرفی در مناطق جنوبی كرمان را از علل استفاده غیرمجاز از برق ذكر كرد و گفت: با پیگیری و تلاش نمایندگان این مناطق در مجلس شورای اسلامی، وضعیت این مناطق از گرمسیری درجه دو به گرمسیری درجه یك تبدیل و پایین ترین نرخ انرژی در تعرفه ها برای آنها اعمال شد كه تاثیر زیادی در كاهش این معضل داشت.

به گفته مهدوی نیا یكی دیگر از مسایل موثر در مساله انشعاب های غیرمجاز برق در این مناطق، هزینه انشعاب بود كه با وجود پایین بودن(850 هزار ریال در روستاها)، در بودجه گنجانده شد و برای خانوارهای تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی نیز اقدام به واگذاری انشعاب رایگان شد.

وی ابراز امیدواری كرد با بهبود شرایط و فرهنگ سازی، انشعابات غیرمجاز در جنوب كرمان در دو سال آینده ریشه كن شود.



** لزوم تفكیك سیم داری و بازرگانی در خصوصی سازی شركت های توزیع

مهدوی نیا با اشاره به خصوصی سازی شركت های توزیع برق گفت: در شرایط فعلی، اتخاذ تصمیم صحیح در خصوص چگونگی این واگذاری با در نظر گرفتن الزامات تجاری شركت ها از یكسو و ضرورت حمایت از مصرف كننده از سوی دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است و تبدیل برق از كالای خدماتی به كالای اقتصادی ضرورتی است كه باید به شیوه درست، برنامه ریزی و اجرا شود.

وی افزود: این طرح می تواند در دو یا چند فاز در قالب واگذاری بخش بازرگانی و در نهایت واگذاری بخش سیم داری و خصوصی سازی كامل اجرا شود كه واگذاری بخش بازرگانی را می توان به صورت پایلوت در چند شركت توزیع اجرا كرد تا نواقص و مشكلات آن برطرف شود.

وی تصریح كرد: در واگذاری كامل و تجاری سازی شركت ها هم باید تمهیداتی اندیشیده شود تا تبعات آن گریبانگیر مردم نشده و اختلالی در زندگی آنان پدید نیاید.

شركت توزیع نیروی برق جنوب استان كرمان در حال حاضر وظیفه برق رسانی به 450 هزار مشترك و جمعیتی در حدود یك میلیون و 400 هزار نفر را در 16 شهرستان جنوب كرمان و در وسعتی به میزان 95 هزار و 887 كیلومتر مربع بر عهده دارد. این در حالی است كه به گفته مدیر عامل شركت توزیع نیروی برق جنوب كرمان، عمده این شهرستان ها از جمله مناطق توسعه نیافته یا كمتر توسعه یافته كشور هستند كه علاوه بر برخوردارنبودن از امكانات و زیرساخت های لازم، شرایط لازم برای حضور و استقرار نیروی انسانی شركت‌های ارائه دهنده خدمات زیر بنایی را هم ندارند.

اقتصام(4)**2021**1594
۰ نفر