۳ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8086911
T T
۰ نفر

تحلیل کریسشن ساینس مانیتور:

۳ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8086911
تحلیل کریسشن ساینس مانیتور: اولین دست آورد آتش بس،به رسمیت شناخته شدن غیررسمی حماس توسط اسرائیل ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/03 سیاسی.حماس.آتش بس.رژیم صهیونیستی تهران - یک روزنامه آمریکایی در شماره روز دوشنبه خود به بررسی نتایج برقراری آتش بس میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) و رژیم صهیونیستی پرداخته است.
به گزارش گروه صوتی و تصویری ایرنا، روزنامه آمریکایی کریسشن ساینس مانیتور در تحلیلی به از سرگیری ارسال مواد غذایی و دارو به غزه اشاره کرده و نوشته است: با ادامه آتش بس در غزه، اسراییل مجبور به کاستن از دامنه فشار تحریمهای خود بر مردم غزه شده است.
این روزنامه افزود: با گذشت چند روز از آغاز آتش بس که طی آن حتی یک گلوله که به نقض آتش بس بینجامد، شلیک نشد، اسرائیل از شدت تحریمها بر غزه کاسته و اجازه داده است، غذا و دارو به این منطقه وارد شود.
کریسشن ساینس مانیتور تصریح کرد: اما، نکته اصلی درباره آتش بس، این است که به گفته برخی تحلیلگران، توانایی حماس برای عملی کردن آتش بسی که با میاجی گری مصر حاصل شد، می تواند به تایید بین المللی این جنبش منجر شود.
روزنامه آمریکایی ادامه داد: به رغم پیش بینی ها مبنی بر نقض آنی آتش بس از سوی طرفهای متخاصم، تداوم آن را می توان نقطه عطفی در بایکوت طولانی حماس از سوی رژیم صهیونیستی تلقی کرد، زیرا با کم کردن فشارهای تحریم بر غزه، در واقع رژیم صهیونیستی حکومت حماس بر غزه را به رسمیت شناخته است.
به نوشته کریسشن ساینس مانیتور، تحلیلگران بر این عقیده اند که این امر در واقع می تواند به افزایش مقبولیت بین المللی حماس منجر شده، آن را تشویق کند که سررشته این معامله را همچنان در دستان خود نگه دارد.
روزنامه همچنین به نقل از یک تحلیلگر سیاسی صهیونیست نوشت: با این کار اسراییل نشان داده که حماس قدرتی است که باید با آن کنار آمد. هر چند این کار به معنای به رسمیت شناختن کامل سیاسی نیست، اما به هر حال اکنون اسراییل حماس را به عنوان یک نیروی مهم بخصوص در برخی موارد که اجتناب ناپذیر هستند، به رسمیت شناخته است.
وی همچنین به کریسشن ساینس مانیتور گفت: اسراییل با این کار نشان داد که خودداری از مذاکره با سازمانهایی که آنها را تروریست قلمداد می کند، همیشه کارآیی ندارد. اکنون فهمیده است، گفت و گو با دشمنانش از نظر نظامی ، اقتصادی و سیاست های طولانی مدت کوتاهترین و کم هزینه ترین راه است.
وی متذکر شد: هر چند اسرائیل در بیانیه های رسمی خود اعلام کرده است، هنوز هم حماس را یک سازمان تروریستی، تلقی و آتش بس را صرفا به خاطر میانجی گری مصر قبول کرده است اما ورای اعتبار جدیدی که حماس به عنوان یکی از شرکای مذاکرات به دست آورده، اکنون در موقعیتی قرار گرفته که می تواند به اسراییل، به جهان عرب و جامعه بین المللی نشان دهد، توانایی و اراده عملی کردن یک آتش بس- به رغم مخالفتهای برخی گروههای مسلح- در غزه را دارد.
تحلیلگر صهیونیست گوشزد کرد: این، نشانه ای از یکپارچگی است که بشدت با ناتوانی محمود عباس رییس حکومت خودگردان فلسطین که نتوانست گروههای مسلح را تحت کنترل خود درآورد، در تناقض است.
وی افزود: اجرای آتش بس، به جز کاستن از تحریمها علیه اهالی غزه، تبادل و آزادسازی زندانیان را نیز در برخواهد داشت که همه اینها به گفته غسان خطیب، عضو سابق کابینه حکومت خودگردان فلسطین، باعث ارتقای چهره حماس نزد افکار عمومی فلسطین و جهان عرب شده، محمود عباس را به حاشیه خواهد راند.
او همچنین به کریسشن ساینس مانیتور گفت: اکنون جامعه جهانی درک خواهد کرد که حماس نیرویی است که می تواند هم آتش کند و هم آتش بس اعلام کند و بنابراین اسراییل نیز باید حماس را در جایگاهی متفاوت قرار دهد.
بر پایه این تحلیل، یک استاد دانشگاه القدس در بیت المقدس نیز معتقد است، آتش بس کنونی در نهایت به گفت و گوهای صلح با محوریت حماس منجر خواهد شد صویر ** **1424 1549 شماره 108 ساعت 12:46 تمام
۰ نفر