۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۵
کد خبر: 80859406
T T
۰ نفر
یارانه سه دهك پس از شناسایی حذف می شود

تهران- معاون اول رییس جمهوری با اشاره به آسیب شناسی كه در موضوع هدفمند كردن یارانه ها صورت گرفته است گفت: دولت در نظر دارد با شناسایی كامل سه دهك كه نیازی به یارانه ها ندارند، یارانه آنها را حذف كند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'اسحاق جهانگیری' روز دوشنبه در مراسم روز جهانی استاندارد در مركز همایش های بین المللی صداوسیما افزود: دولت در نظر دارد در موضوع هدفمند كردن یارانه ها و پرداخت یارانه ها به خانوارها با بررسی و آسیب شناسی دقیق، یارانه ها را برای آن دسته از افرادی كه نیازمند به آن هستند، پرداخت كنند.

جهانگیری ادامه داد: البته بحث آسیب شناسی در زمینه قانون هدفمند كردن یارانه ها هم اكنون ادامه دارد و از طرفی در نظر داریم تا در شناسایی این دهك ها دقت و تدابیر ویژه ای را اتخاذ كنیم.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه با اشاره به وضعیت اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها كه اكنون در پایان مرحله نخست آن قرار داریم، گفت: متاسفانه در حالی وارد اجرای مرحله دوم این قانون می شویم كه در تعادل منابع و مصارف در یك وضعیت بسیار نگران كننده قرار داریم .

جهانگیری توضیح داد: در شرایطی كه بودجه كشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد، دولت ماهانه سه هزار 500 میلیارد تومان بین خانوارهای توزیع می كند و در صورتی كه مردم تصور می كنند این مبلغ به قیمت حامل های انرژی اضافه می شود.

معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: این در حالی است كه قانونگذار تعیین كرده بود كه 50 درصد از حامل های انرژی به صورت نقدی بین خانوار ها توزیع شود.

جهانگیری افزود: از سوی دیگر می بایست 20 درصد از این 50 درصد جزو خرج های دولت و 30درصد آن نیز برای كمك به بخش تولید لحاظ شود در حالی كه از سه هزار و 500 میلیارد تومانی كه بین خانوارها توزیع می شود، در خوشبینانه ترین حالت هزار و 800 میلیارد تومان تا دو هزار میلیارد تومان وصولی از محل افزایش قیمت ها حاصل می شود.

وی اضافه كرد: این بدان معنی است كه 100 درصد وصولی دولت از محل افزایش قیمت ها و ماكسیمم هزار و 800 میلیارد تومان است و این در حالی است كه هم اكنون در بودجه كشور ماهی 930 میلیارد تومان بودجه وجود دارد كه به صورت 100درصد تخصیص داده و توزیع می كنیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در حالی كه در بودجه عمرانی كشور موضوع اشتغال و آبادانی كمتر از 10درصد تخصیص داده شده است و كسری آن باید در پایان هر ماه پرداخت شود، ما مجبوریم برای پرداخت این كسری ها به دستگاه های اقتصادی و به روشی دیگر فشار آوریم و امروز قرار بود یارانه ماه سوم پرداخت شود كه با چند روز تاخیر پرداخت خواهد شد.



** تشكیل چهار كمیته برای بررسی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تشكیل ستاد هدفمندی یارانه در دولت گفت:

این ستاد از چهار كمیته از جمله كمیته های انرژی و حمایت از خانوار تشكیل شده است.

جهانگیری با بیان این كه ریاست كمیته انرژی بر عهده وزیر نفت است، افزود: واگذاری ریاست این كمیته به وزیر نفت با هدف شناسایی مشكلات داخل بنگاه‌های تولید انرژی، بررسی قیمت‌های جهانی و تعادل انرژی است.

وی افزود: كمیته حمایت از خانوار نیز بر عهده وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی است كه در آن به بررسی خانوارهای مستعد دریافت یارانه و حذف یارانه سه دهك پرداخته می شود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تشكیل كمیته اقتصاد كلان نیز گفت: این كمیته با هدف كنترل شاخص‌های اقتصاد در سطح كلان تشكیل شده و در آن به بررسی راه های اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها پرداخته می شود.



** اشاره جهانگیری به مسایل مربوط به بودجه

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره مسائل اقتصادی به بودجه كشور اشاره كرد و گفت: در زمینه بودجه، وضعیت نگران‌ كننده‌تر است به طوری كه از كسری بودجه 70 هزار میلیارد تومان سخن گفته می شود.

وی ادامه داد: دولت بر این اساس در این باره لایحه‌ای برای مجلس شورای اسلامی ارسال كرد كه متاسفانه روند آن در مجلس طولانی شد و البته اصرار دولت هم بر این است كه هر كاری كه می‌خواهد انجام دهد حتما قانونی باشد.

معاون اول رییس جمهوری اظهار امیدواری كرد كه لایحه اصلاح بودجه 92 كل كشور هرچه زودتر در اختیار دولت قرار بگیرد.



** آمار و ارقام كشور در عرصه اقتصادی در یكسال گذشته

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط موجود كشور در زمانی كه دولت تدبیر و امید كار خود را آغاز كرد، گفت: دولت در حالی كار خود را آغاز كرد كه چشم‌انداز 20 ساله‌ در نیمه راه است و نیمی از برنامه پنج ‌ساله پنجم نیز گذشته است و ارزیابی‌های اولیه ما از اهدافی كه در سند چشم‌انداز تدوین شده با عملكردها فاصله بسیار زیادی دارد.

وی با بیان این كه دولت در ارزیابی خود برای تولید ناخالص ملی، یك رشد 8 درصدی و تورم را نیز تك‌رقمی پیش‌بینی كرده بود، افزود: این در حالی است كه رقم های دیگر جایگزین این درصد شده كه نگران كننده است.

معاون اول رئیس‌ جمهوری در ادامه به دیگر چالش های موجود در كشور بویژه در بخش اقتصادی اشاره كرد و گفت: شرایط ركود تورمی، افزایش بیكاری در نسل جوان تحصیل كرده، نرخ پایین سرمایه‌گذاری خارجی، نامناسب بودن فضای كسب و كار، وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ملت كه در این سال به تصویب رسید ، كشور را با یك وضعیت نگران كننده ای روبرو ساخت.

جهانگیری همچنین به آمار و ارقام در بخش های مختلف اشاره كرد و گفت: رشد اقتصادی كشور در سال 91 منهای 5.8 درصد، رشد تشكیل سرمایه ثابت ناخالص منهای 21.9 درصد، رشد تشكیل سرمایه در بخش ساختمان منهای 32 درصد، رشد مصرف بخش خصوصی منهای 1.9 درصد و تورم در پایان سال 91، 30.5 درصد بوده است.

وی ادامه داد: در یكسال گذشته 1./40 درصد تورم داشتیم كه این موضوع باعث رشد پایه پولی و نقدینگی در كشور شد كه جای نگرانی است و شاخص فساد در رتبه بسیارنگران‌كننده‌ای قرار دارد و این موارد نشان می دهد كه عملكردها مناسب نبوده است.



** ما را وارد حاشیه نكنند

معاون اول رئیس‌ جمهوری با بیان این كه اگر بخواهیم به برخی بخش‌هایی كه در دولت گذشته در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وجود داشت اشاره كنیم، موضوعی نگران ‌كننده است، تصریح كرد: دوستانی كه این عملكرد را داشتند و دوستان دیگری كه مدافع اجرای چنین عملكردی بوده اند ما را وارد حاشیه‌ها نكنند و اجازه دهند با عقل و تدبیر به مسائل اصلی كشور بپردازیم.

جهانگیری خاطرنشان كرد: با توجه به این كه جمهوری اسلامی ایران از یك پشتوانه قوی به نام ملت برخوردار است و شهیدانی را نیز در راه حفظ این نظام هدیه كرده، باید از فرصت ها به درستی استفاده كرده و تلاش كند كه از تنگناها عبور كنیم.



**دولت به دنبال تقویت بخش خصوصی است

معاون اول رییس جمهوری با تصریح بر این كه دولت باید دو سیاست كوتاه‌ مدت و بلندمدت را به صورت هماهنگ دنبال كند، گفت: باید تلاش كنیم مانع شتاب بیشتر در روندهای منفی شویم و برای مشكل تورم و بیكاری در كشور راه حل های مناسب ارایه كنیم

جهانگیری در ادامه بخش خصوصی را موتور اصلی پیشرفت كشور دانست و خاطرنشان كرد: دولت تدبیر و امید به دنبال تقویت این بخش در كشور است.

وی اظهارداشت: دولت برای بخش خصوصی فضای لازم را بوجود خواهد آورد و به طور جدی نیز موانع پیش روی تولید را برطرف می‌كند.

جهانگیری همچنین خاطرنشان كرد: دولت روی مصوبات جدی است و هر مدیری كه می‌خواهد كار كند باید به تصمیمات دولت پایبند باشند و دولت هم در این زمینه با مسوولین نشست هایی را برگزار خواهد كرد.



** تورم تا پایان سال جاری در وضعیت مطلوب قرار می گیرد

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به اولویت دولت تدبیر و امید در متوقف كردن تورم اشاره كرد و گفت: با توجه به تورم بالا در كشور و فشاری كه بر مردم تحمیل شده، دولت كاهش و پس از آن متوقف كردن تورم را در ستور كار جدی خود قرار داده است.

جهانگیری با یادآوری این كه برای مهار تورم باید عرضه كالا در كشور افزایش و موانع تولید برطرف شود، خاطرنشان كرد: دولت یازدهم معتقد است كه با مهار و كاهش تورم در كشور نقدینگی كاهش یافته و تورم نیز روند نزولی پیدا می كند.



** تصویب 35 مصوبه برای مهار تورم

جهانگیری با بیان این كه 35 مصوبه اولیه دولت نیز درراستای مهار تورم به تصویب رسیده است، افزود: همچنان به دنبال مصوبات دیگری در راستای مهار تورم و رفع موانع تولید در كشوردر دستور كار است.

به گفته جهانگیری دولت به دنبال آن است كه در سال 93 از ركود و تورم خارج شود و با تامین منابع مورد نیاز كشور نقدینگی بخش صنعت مرتفع شود و از طرفی نیز یك ثبات و انضباط مالی در بودجه كشور ایجاد شود.



**رییس جمهوری بزودی بخشنامه بودجه 93 را به دستگاه‌ها ابلاغ می كند

معاون اول رییس جمهوری اعلام كرد كه دولت شب گذشته(یكشنبه شب) در جلسه‌ هیأت دولت درباره بودجه سال 93 مباحثی را مطرح كرد و قرار است كه بزودی بخشنامه آن را به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

جهانگیری درباره طلب پیمانكاران از دولت نیز گفت: امیدواریم در سال 93 بخش قابل توجهی از بدهی دولت به پیمانكاران پرداخت شود چرا كه این پیمانكاران نقش مهمی را در عرصه اقتصادی برعهده دارند.



**هدف دولت ایجاد دیپلماسی كارآمد

معاون اول رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود درباره حمایت از صادرات كالا و خدمات در خارج از كشور در عرصه صنعت، گفت: هدف دیگر دولت تدبیر و امید در سیاست ،اتخاذ یك دیپلماسی كارآمد است كه آثار آن در كشور دیده شود.

جهانگیری تصریح كرد: باید شرایطی فراهم شود كه كشورهای همسایه به سمت پذیرش كالاهای ایرانی و سرمایه‌گذاری در كشورمان روی آورند.

وی با ذكر مثالی گفت: امروز كه روابط ایران و عراق بسیار صمیمانه است و با توجه به اشتراكات میان این دوكشور می توان در عرصه اقتصادی اقدامات مناسبی را انجام داد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه تصریح كرد كه دولت با عزمی راسخ به دنبال صنعتی كردن كشور است و در این مسیر با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها و با تكیه بر توانمندی نخبگان علمی كشور موانع پیش روی صنعتی شدن كشور را برطرف خواهد كرد.

جهانگیری اظهارداشت: دولت تدبیر و امید در این راستا دست نیاز خود را به سمت همه صاحب‌نظران دراز می‌كند.



**ایجاد سامانه ای در دولت

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینكه دولت برای تغییر بهبود وضعیت كشور نیاز به توانمندی متخصصان و نخبگان دارد، خبر از ایجاد سامانه‌ای برای در دسترس قرار دادن مصوبات دولت در اختیار این صاحبنظران داد.

جهانگیری گفت: به همین منظور به دنبال تعریف چنین سامانه ای در دولت هستیم.



**كالاهای نامرغوب نباید وارد كشور شود

معاون اول رییس ‌جمهوری در مراسم روز جهانی استاندارد و در جمع مدیران موسسه استاندارد ایران گفت: خوشبختانه موضوع استاندارد ملی كشور در سطح استاندارهای جهانی است و موسسه استاندارد باید این موضوع را به طور جدی دنبال كند.

جهانگیری افزود: بر این اساس در راستای اهمیت تولید و سلامت مردم كشورمان كه این موسسه نقش مهمی در كیفیت كالاها دارد نباید اجازه دهیم كالاهای نامرغوب كشورهای دیگر با هر كیفیتی وارد بازار ایران شود.

وی یادآور شد: با یك برنامه‌ریزی جامع و درست و با حمایت ملت می توان مشكلات موجود را برطرف كرد.

با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت و معدن و تجارت در مراسم روز جهانی استاندارد در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما از واحدهای برتر تولید كشور با اهدا لوح و هدایایی تقدیر شد.

سیام**9250**9121**1478