۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۹:۱۵
کد خبر: 80858619
T T
۰ نفر
مطالعات آبخيزداري بستر مهمي براي اجراي طرح هاي عمراني مازندران است

ساري- مدير كل منابع طبيعي مازندران منطقه ساري بر لزوم انجام مطالعات آبخيزداري قبل از اجراي طرح هاي عمراني تاكيد كرد و گفت: به دليل شرايط حساس زيست محيطي آب و خاك ، مطالعات آبخيزداري بستر مهمي در پروژه هاي عمراني است.

' عباسعلي نوبخت ' روز يكشنبه در حاشيه بازديد استاندار مازندران از طرح هاي تعريض و چهار خطه كردن محور هراز به خبرنگاران افزود: تا كنون 900ميليارد ريال مطالعات آبخيزداري در استان انجام شده است.

وي افزود: براي تكميل مطالعات آبخيزداري در مناطق مختلف استان مازندران به 80 ميليارد ريال اعتبار نياز است.

وي با بيان اينكه شش طرح آبخيزداري ملي و استاني در مازندران در حال انجام است ، گفت: از اين شش طرح ، يك طرح آبخيزداري نيز محور هراز است.

نوبخت با اشاره به اينكه منابع طبيعي در اجراي طرح هاي توسعه اي مازندران همراه و مشاركت جدي دارد ، بيان داشت: رعايت حفظ اراضي منابع طبيعي به عنوان ثروت ملي ضروري است.

مدير كل منابع طبيعي مازندران منطقه ساري به اجراي طرح هاي تعريض و چهار خطه كردن هراز و ساخت سد مخرني و نيروگاه هراز اشاره كرد و گفت: از آنجاييكه مازندران خدمات ملي ارايه مي كند انتظار مي رود تا اراضي منابع طبيعي بر اساس قوانين صيانت شود.

نوبخت به تغيير مسير محور هراز در اثر اجراي پروژه ملي سد هراز اشاره كرد و بيان داشت: از آنجاييكه محور جايگزين تعيين شده ، از منابع طبيعي بكر و حفاظت شده جنگلي عبور مي كند ، طرح بايد به تاييد شوراي جنگل داري برسد.

' داريوش مقدس ' سرپرست اداره كل حفاظت محيط زيست مازندران نيز از مديران دستگاههاي اجرايي استان خواست تا مقولات زيست محيطي را در اجراي طرح هاي عمراني رعايت كنند .

وي با بيان اينكه طرح هاي تعريض ، چهار خطه كردن محور هراز ، ساخت سد مخزني و نيروگاه هراز و تغيير مسير اين محور د ركنار رودخانه حفاظت شده هراز و رشته كوه البرز در حال اجرا است ، بيان داشت: هر چند طرح هاي عمراين از ارزيابي زيست محيطي برخورداراست اما رعايت مقولات زيست محيطي در اجرا ضروري است.

وي ادامه داد: سازمان محيط زيست در تمامي مراحل از اجراي طرح هاي عمراني با هدف رعايت مسايل زيست محيطي نظارت دقيق دارد.

مقدس با اشاره به نخاله هايي كه پيمانكاران در حاشيه رودخانه هراز دپو كرده و در برخي مواقع به درون رودخانه حفاظت شده مي ريزند ، گفت: محيط زيست در اجراي طرح هاي عمراني و توسعه مازندران همراه است اما انتظار دارد تا قوانين به درستي اجرا شود.

محور 110 كيلومتري هراز از محورهاي ارتباطي پرتردد كشور است و هم اكنون 14پيمانكار با هدف تعريض و چهار خطه كردن 70 كيلومتر از اين محور مشغول فعاليت هستند.ك/3

2585/402