۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۳
کد خبر: 80858133
T T
۰ نفر
كريستين ساينس مانيتور:اردن در مواجهه با سيل مهاجران سوري

تهران - كريستين ساينس مانيتور نوشت: سيل مهاجران جنگي سوريه در اردن از سويي كارآفريني و اشتغال زايي را براي اين كشور به نسبت محروم از منابع طبيعي به ارمغان آورده است اما از سويي نيز منابع محدود طبيعي اين كشور كوچك را تهديد مي كند.

روزنامه آمريكايي كريستين ساينس مانيتور از وضعيت پناهندگان سوري در اردن گزارش داد:ظرف دو سال گذشته قريب به يك ميليون شهروند سوري از جنگ گريخته به اردن كشور كوچك همسايه مهاجرت كرده اند .

حدود نيمي از سوري هاي مهاجر در شهر 'زعتر ' چهارمين شهر بزرگ اردن و اردوگاه ويران اين شهر اسكان يافته اند و روز به روز بر جمعيت آنها افزوده مي شود .

يكي از آخرين واردات دمشق به اردن رستورانهاي فست فود است و رستورانهاي زنجيره اي 'شاورما' يكي از پر رونق ترين اين تفرجگاههاي براي شهروندان اردني است كه مهاجران سوري آن را در شهرهاي مختلف اردن داير كرده اند.

كار فروش اين رستورانها بي نهايت پر رونق است و موجي از كار آفريني و اشتغال زايي را نويد داده اما درعين حال اين رونق تهديدي است براي تغيير صورت ظاهري اردن.

بر پايه اين گزارش ، در گذشته اين مهاجران فلسطيني بودند كه گروه گروه از زمان اشغال فلسطين و تاسيس رژيم جعلي اسرائيل و در برهه هاي مختلف زماني به اردن مهاجرت كرده اند. به دنبال آنها عراقي ها بعد از حمله نظامي آمريكا به كشورشان راهي اردن شدند و اينك نوبت به سوري ها رسيده است .

'ماديان الجزيره' يكي از مهاجران فلسطيني صاحب كسب و تجارت در شهر امان پايتخت اردن ضمن گلايه از بدرفتاري مردم اردن با آنها مي گويد:' اردني ها امروز همين بدرفتاري را با مهاجران سوري دارند'.

اين شهروند فلسطيني ساكن اردن پيش از اين در كويت زندگي مي كرد و به دنبال اشغال كويت بدست عراق درسال 1991 راهي اردن شد.

از زمان اشغال فلسطين در سال 1948 كشور اردن بار سنگين بزرگترين بحران پناهندگان منطقه را به دوش كشيده است.

دولت اردن هشدار داده است كه جمعيت 6 ميليوني اين كشور ديگر توان اسكان دادن به جمعيت رو به رشد پناهندگان سوري را ندارد و اين سيل جمعيت منابع كشور را بلعيده است.

دولت اردن سوبسيدهاي دولتي را از كالاهاي اساسي قطع كرده است و همين تصميم گيري گراني قيمت اقلام و مايحتاج عمومي را موجب شده است اقلامي مانند حامل هاي انرژي، آب و برق و كالاهاي مصرفي .

اينك مردم اردن كه بار سنگين اين گراني ها را بر دوش مي كشند با هجوم سيل جميت پناهندگان سوري هم مواجه شده اند و مي گويند كه اين جمعيت مهاجر اشتغال شهروندان اردني را در خطر تهديد قرار داده اند و بر گراني ها هم دامن زده اند.

با آغاز جنگ عراق در سال 2003 بسياري از عراقي ها راهي سوريه شدند. اين عراقيها با ورود به سوريه تصميم گرفتند كه سطح تحصيلات و سطح درآمد و ثروت خود را ارتقاء دهند. آنها سوريه را تنها كشور مناسب براي زندگي كردن يافتند و در اين كشور اقدام به خريد مالكيت شركتهاي معظم كردند و در رونق اشتغال زايي هم منشاء خدمات بودند.

اما در مقام مقايسه، سوري هايي كه به اردن مهاجرت كرده اند از جنسي متفاوت اند. آنها در اردن تجارتهاي خرد راه انداخته اند مانند مغازه داري، رستوران داري و كار در پروژه هاي ساختماني .

عراقي هايي كه به سوريه مهاجرت كردند، صاحب سرمايه بودند اما سوري هاي مهاجر به اردن بي پول اند اما در عوض تبحري در صنعت و پيشه دارند. آنها از يك اقتصاد سوسياليستي در كشوري بزرگ و متنوع به اردن آمده اند. آنها در اقتصاد بسته سوريه ناگزير به كسب مهارتهاي ذي قميت شده اند .

اردن كشوري است محصور شده در ميان كشورهاي عراق، سوريه، عربستان، فلسطين اشغالي و سرزمينهاي فلسطينيان و از حيث منابع آبي و طبيعي چندان غني نيست. اما اين كشور به يمن رابطه حسنه سنتي اش با امريكا و موقعيت سياسي اش به عنوان يك ميانجي بين اسرائيل وجهان عرب و به عنوان ميزبان اصلي پناهندگان منبع اصلي درآمدش كمكهاي خارجي است.

اكثر كالاهايي كه در اردن به فروش مي رسد از پوشاك و خوراك گرفته تا لوازم چوبي منبت كاري شده و شيشه هاي ميناكاري شده از سوريه وارد شده است .

تا دهه 1990 كه ورود خودرو به سوريه ممنوع بود خيابانهاي دمشق پر بود از خوردوهاي مدل دهه هاي 1950 و 1960 كه به زور قادر به حركت بودند.

يك شهروند اردني به نام 'منصور' در اين خصوص توضيح مي دهد: ' ما اردني ها اصالتا' قبائل كوچ نشين بوده ايم در حاليكه سوري ها مردمي تجارت پيشه اند'.

منصور مدعاي دولت اردن را كه مي گويد پناهندگان سوري منابع محدود كشور را خشكانده اند و آن را به مرز خطرناك رسانده اند قبول ندارد و مي گويد كه اين مهاجران يا در چادر زندگي مي كنند و يا در يدك كش ها و آب و برقي كه مصرف مي كنند بسيار كمتر از مصرف اردني هاست.

وي توضيح مي دهد:' اين پناهندگان هستند كه پولهايشان را به نقاط محروم اردن تزريق مي كنند و اگر اين پولها نبود رشد بطئي اقتصادي اردن كه حدود 2 تا 3 درصد است بسيار نازلتر از اين بود'.

اكثر سوري ها در بخش خصوصي اردن اشتغال دارند .

بسياري از صاحبان كسب و تجارت در اردن، اتباع سوري را واجد مهارتهاي درخشاني مي شناسند كه اردني ها فاقد آنند. كارگران سوري همانند كارگران مصري از تقبل مشاغلي كه اردني ها آن را آبرومندانه نمي دانند ابايي ندارند.

دمشق يكي از قديمي ترين شهرهاي پرجمعيت جهان با جمعيت رو به رشد است . اين شهر در دوران باستان در مسير 'جاده ابريشم' قرار داشت و زماني پايتخت امپراطوري قدرتمند اسلامي بوده است. فرهنگ و سنن و حتي آشپزي نوين دمشق تا حد زيادي الهام گرفته از ميراث باستان دوراني است كه اين شهر در قيموميت فرانسوي ها قرار داشت.

http://www.csmonitor.com/World/2013/1012/Will-Syrian-refugees-transform-or-threaten-Jordan-s-economy

مترجمام**1591**1446