۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۱
کد خبر: 80847519
T T
۰ نفر

جایگاه دامپزشكی در جامعه بخوبی دیده نمی شود

۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۱
کد خبر: 80847519
جایگاه دامپزشكی در جامعه بخوبی دیده نمی شود

بجنورد - مدیركل دامپزشكی خراسان شمالی گفت: جایگاه دامپزشكی در جامعه بخوبی دیده نمی شود.

به گزارش ایرنا دكتر 'علی اصغر شریفی' روز یكشنبه به مناسبت گرامی داشت 14 مهر روز دامپزشكی، گفت: دامپزشكی با وظایفی كه دارد جایگاه آن این نیست كه امروز در جامعه دیده می شود.

وی خواستار نگاه ویژه به وظیفه فعالان دامپزشكی در جامعه همچون سایر مشاغل شد.

مدیركل دامپزشكی خراسان شمالی از افزایش جمعیت دام سبك در این استان خبرداد و افزود: این افزایش به علت بالا رفتن قیمت گوشت قرمز است و از سال قبل رغبت دامداران استان را برای پرورش دام سبك بیشتر كرده است.

وی گفت: با توجه به این كه خراسان شمالی از ظرفیت ویژه در بخش دامپروری برخوردار است و این استقبال دامداران برای سرمایه گذاری در بخش پرواربندی گوسفند و بز، نوید خوبی را برای استان دارد.

وی جمعیت دام سبك در خراسان شمالی را حدود دو میلیون راس اعلام كرد و افزود: این آمار براساس اجرای طرح مایی كوبی دام سبك كه با مشاركت بخش خصوصی و دولتی در سطح استان اجرا می شود، به دست آمده است.

دكتر شریفی همچنین از حمل 98 هزار راس دام زنده به خارج از استان از ابتدای امسال خبرداد و گفت: اكنون استان های تهران، قم و خراسان رضوی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در واردات دام زنده از خراسان شمالی دارند.

وی گفت: حمل دام زنده از این استان در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل كمتر بوده است و علت آن اعمال سخت گیری برای واردات دام زنده در استان های مقصد است.

مدیركل دامپزشكی خراسان شمالی همچنین از حمل 125 تن گوشت سفید (مرغ) به استان های همجوار در سال جاری خبر داد و افزود: از ابتدای امسال 5/2 میلیون قطعه جوجه در مرغداری های استان پرورش داده شده است و 800 هزار قطعه آن به خارج از استان حمل شده است.

وی با اشاره به این كه به توسعه بخش بسته بندی فرآورده های خام دام در این استان باید نگاه ویژه صورت گیرد، افزود: امروز یكی از دلایل حمل دام زنده از این استان بخاطر توسعه نیافتن بخش بسته بندی فرآورده های خام دام است.

دكتر شریفی به بركت سفر رهبری اشاره كرد و گفت از محل اعتبارات سفر رهبری طرح های خوبی برای توسعه بخش بسته بندی فرآورده های خام دام در استان تعریف شده است و نمونه بارز آن می توان به اختصاص اعتبار ویژه برای ایجاد صنایع بسته بندی گوشت قرمز در حاشیه كشتارگاه صنعتی بجنورد اشاره كرد.

وی تكمیل ساخت و تجهیز آزمایشگاه تخصصی دامپزشكی در بجنورد و راه اندازی فوریت های اورژانس دامپزشكی استان را از طرح های مهم این اداره كل از محل اعتبارات سفر رهبری برشمرد و افزود: برای اجرای طرح های مزبور 20 میلیارد ریال اعتبار برای سال های 92 و 93 در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اجرای طرح ساخت و تجهیز ساختمان آزمایشگاه تخصصی دامپزشكی در مركز استان با زیربنای چهار هزار متر مربع، مصوبه دور دوم سفر هیات دولت به استان را دارد و تاكنون از محل اعتبارات استانی و ملی، 50 درصد پیشرفت داشته است.

دكتر شریفی به اهمیت اجرای طرح فوریت های اورژانس دامپزشكی در استان اشاره كرد و افزود: اجرای این طرح گام بسیار موثری برای پوشش و گسترش ارایه خدمات دامپزشكی در مناطق محروم و دورافتاده استان است.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشكی خراسان شمالی نیز با گرامی داشت 14 مهر روز دامپزشكی به تشریح خدمات این دفتر پرداخت و گفت: اكنون در نظارت بر كشتار دام و طیور در مراكز كشتارگاهی استان از ناظران شرعی استفاده می شود.

حجت الاسلام 'علیرضا دهقان' همچنین از تدوین اساسنامه برای ذابحین خبرداد و گفت: اجرای این طرح با دستور نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشكی در دست پیگیری است تا این قشر در استان های از جمله خراسان شمالی نیز دارای صنف شده و از خدمات حمایتی بهره مند شوند. ك/2

623