۱۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۳
کد خبر: 80843861
T T
۰ نفر
وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، هشدار جدی استفاده بهینه ازمنابع آبی است

شهركرد - مشاور رئیس سازمان محیط زیست كشور گفت: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، هشداری جدی برای همگان به ویژه مسئولان در حفاظت و استفاده صحیح از منابع آبی كشور است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل كهرم روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی جهانگردی با عنوان گردشگری و آب، حفاظت از آینده مشترك در سالن شهید جعفرزاده شهركرد، با تقدیر از حساسیت دولت تدبیر و امید به احیای دریاچه ارومیه افزود: استفاده نادرست از منابع بویژه در بخش منابع آبی و طبیعی، خشك شدن دریاچه‌ها و رودخانه های كشور را به همراه داشته است.

عضو موسسه مطالعات ایران شناسی گفت: بی‌توجهی برخی مسوولان در دولت های قبل به اظهارنظرهای كارشناسی، رعایت نشدن دقیق قانون بویژه در بخش استفاده از آب و رعایت نكردن قوانین سد سازی از مهمترین دلایل خشك شدن دریاچه ارومیه و دیگر دریاچه‌ها و رودخانه‌های كشور است.

كهرم با بیان اینكه منابع آبی كشور از طریق نزولات آسمانی و آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود، افزود: اگر از منابع آبی موجود در كشور به شیوه صحیح و اصولی استفاده می شد، تا این حد با مشكلات زیست محیطی مواجه نبودیم.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینكه بر اساس قانون، مسوولیت تنظیم و استفاده و برداشت از آب‌های كشور برعهده وزارت نیرو است، افزود: در اجرای هر طرح عمرانی كه در جریان طبیعی آب تغییر ایجاد می‌كند، باید توجیه فنی و اقتصادی لازم نیز پیش بینی شود، به بیان دیگر، وقتی قرار است در منطقه ای سدی ساخته شود، مزایا و معایب اجرای این طرح نیز باید در نظر گرفته شود.

استاد دانشگاه علم و فرهنگ تهران با بیان اینكه 40 سد بر روی 11 رودخانه دریاچه ارومیه ساخته شده است، افزود: ساخت این سدها و خشك شدن رودخانه ارومیه، صنعت گردشگری منطقه را با مشكل جدی مواجه كرده و باعث خشكی 750 هزار هكتار زمین كشاورزی نیز شده است.

كهرم در ادامه با تاكید بر لزوم اقدام دولت برای احیای این دریاچه، گفت: دریاچه وان در كشور تركیه در نزدیكی دریاچه ارومیه قرار دارد ولی دولت تركیه از این منبع خدادادی استفاده بهینه كرده است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از شیوه آبیاری مزارع كه آب زیادی مصرف می‌كند، تاكید كرد: باید كشاورزی را از سیستم آبیاری سنتی به مدرن تغییر دهیم تا از آب استفاده بهینه شود و مانع خشك شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی شویم.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی جهانگردی(UNWTO) همه ساله در راستای توسعه پایدار گردشگری، شعاری را بعنوان راهبرد اساسی خود و كشورهای عضو انتخاب می كند و امسال نیز شعار «گردشگری و آب، حفاظت از آینده مشترك» را برای روز جهانی جهانگردی برگزیده است.

۵۴۷/