۲۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8084075
T T
۰ نفر
تحلیل لومونددیپلماتیک از سراسیمگی وآسیبهای سیاست آمریکاگرایی سارکوزی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/25 سیاسی.لوموند دیپلماتیک .ایران .فرانسه پاریس - ماهنامه لوموند دیپلماتیک در شماره جدید خود به نقد سیاست یک سال اخیر دولت سارکوزی در نزدیک شدن به آمریکا و آسیبهای آن برای فرانسوی ها پرداخته است.
این نشریه در مقاله ای به قلم ژان فرانسوا بایار پژوهشگر مرکز ملی پژوهش علمی فرانسه (سی .ان . ار.اس .) نوشت که نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه در مقابل ایران خود را آمریکایی تر از آمریکایی ها نشان می دهد.
این مقاله با اشاره به چرخش کامل سارکوزی در سیاست خارجی دولتهای قبلی فرانسه در مورد خاورمیانه و روابط با آمریکا، به سیاست ژاک شیراک در برابر آمریکا پرداخته و افزوده است: شیراک نه در تراژدی عراق و نه در بن بست افغانستان به دام نیفتاد، وی در مورد افغانستان در فردای روز 11 سپتامبر با اظهار همبستگی با ایالات متحده تنها به حداقل ممکن یعنی فرستادن چند هواپیما به آسیای میانه و نیروهای ویژه در محل، اکتفا کرد.
به نوشته این نشریه، سارکوزی برای نزدیکی به سوریه دست به تلاشی زد که خیلی زود به دلیل ناشی کاری در انجام آن نافرجام ماند.
مقاله نویس لوموند دیپلماتیک احتمال درگیر شدن فرانسه در ورطه ای را که آمریکا برای آن ساخته است، مطرح می کند و می نویسد: ممکن است در صورتیکه جرج بوش همانگونه که وارد تاریخ شد با جنگی بزرگ از آن خارج شود، آمریکایی ها در واقع فرانسه را در ورطه هولناکی وارد کنند.
این نشریه اضافه می افزاید: اعزام نیرو توسط سارکوزی به افغانستان برای کمک به ناتو در وضعیتی است که این سازمان نظامی دچار دردسر شده است.
;160# لوموند دیپلماتیک این موضوع را که سارکوزی تصمیم به اعزام نیرو به افغانستان را نخستین بار به جای مجلس فرانسه در لندن اعلام کرد نشان از بی میلی او به گشایش بحثی عمومی در این مورد دانسته است .
نویسنده در بخش دیگری از مقاله خود با طرح این سوال که آیا بازگشت فرانسه به خانه (اشاره به تغییر رویکردهای خاص سارکوزی و برگشت به تعادل قبلی ) چیزی را عوض خواهد کرد؟، می نویسد: آیا به نفع فرانسه است که مسوولیت ماموریت جدید سازمان ناتو یعنی مبارزه برضد تروریسم را بپذیرد ؟ نویسنده می افزاید: مگر سارکوزی چه بهره ای بیشتر از شیراک که در سال 1995 به فکر نزدیکی با ناتو افتاده بود، خواهد برد؟ لوموند دیپلماتیک در ادامه نوشته است: بهایی که برای هدفی چنان پرمخاطره باید پرداخت، از جمله شکستی نظامی که در واقعیت امر از هم اکنون آشکار است، انسان را به فکر فرو می برد.
این نشریه در پایان می افزاید: در سال 2001، آمریکایی ها بن لادن را به بهانه صدام رها کردند و القاعده نیز خود را دوباره سازمان داده و در پاکستان توسعه می یابد. طالبان افغان هم حداقل پایگاه اجتماعی خود را در جنوب افغانستان یعنی همانجایی که ضربه های مهلکی به نیروهای غربی وارد می کنند، حفظ کرده اند.
لوموند دیپلماتیک افزود: همان کشت خشخاشی که طالبان از آن ممانعت می کردند، از نو شکوفا می شود. سازمان دهی دولت افغانستان در رشوه خواری ناپدید شده است و ما داریم کار کردن با ایران را بر خود ممنوع می کنیم، همان ایرانی که کم و بیش موفق به ثبات دادن غرب افغانستان شده است و فرانسه با سر افکندگی به قماری از پیش باخته وارد می شود.
اروپام .1388**1275**1740** شماره 121 ساعت 13:45 تمام
۰ نفر