ظریف با وزیران خارجه 10 كشور دیگر دیدار و گفت و گو كرد

تهران- دكتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه كه به منظور شركت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك بسر می‌برد، با وزرای امور خارجه رومانی، سوریه، تركمنستان، امارات، ارمنستان، آرژانتین، یمن، قرقیزستان، سریلانكا و نروژ دیدار و گفت و گو كرد.

در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رومانی كه روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مهم بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت، محمدجواد ظریف آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه روابط دوجانبه و كار با رومانی اعلام داشت.

وزیر امور خارجه رومانی نیز ضمن تبریك به مناسبت انتصاب دكتر ظریف بعنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ادامه رایزنی های سیاسی دو كشور، ارائه بورس های دانشجویی و همكاری ها و مبادلات فرهنگی را خاطر نشان ساخت.

وی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل تمجید كرد.

در این دیدار كه پیرامون مساله هسته‌ای، بحران سوریه و خاورمیانه رایزنی شد، طرفین دیدگاهها و مواضع خود را تشریح كردند.

ظریف با اشاره به مذاكرات خوب انجام شده میان ایران و 1+5 ابراز امیدواری كرد مذاكرات بخوبی پیش برود و در خصوص سوریه، موضوع جلوگیری از جنگ، خلع سلاح شیمیایی همه طرفها در سوریه و ضرورت تلاش برای به نتیجه رساندن راه حل سیاسی برای كمك به خاتمه بحران سوریه را یادآور شد.

وزیر امور خارجه رومانی نیز از آغاز مذاكرات ایران و 1+5 استقبال كرد و آن را مهم دانست.

در این دیدار، طرفین بر ادامه رایزنی های سیاسی منظم در سطوح مختلف مسولان وزارتخانه‌های امور خارجه دو كشور توافق كردند.



*** وزیر خارجه سوریه آخرین وضعیت بحران این كشور را تشریح كرد

ظریف و ولید معلم وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه نیز در دیداری جداگانه، آخرین تحولات جاری در سوریه و تلاشها در جهت خاتمه این بحران را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

ولید معلم در این دیدار آخرین وضعیت بحران سوریه و تلاش های جاری در محافل بین‌المللی برای خاتمه این بحران را تشریح كرد و طرفین پیرامون راههای كمك به خاتمه بحران از طریق گفت وگوهای سیاسی رایزنی كردند.

در این دیدار، همچنین مناسبات و همكاری های نزدیك و گسترده تهران – دمشق در تمام عرصه‌ها مرور و بر تقویت همكاری ها تاكید شد.



*** بررسی مساله افغانستان در دیدار وزرای امور خارجه ایران و تركمنستان

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تركمنستان نیز در یك دیدار جداگانه روابط دوجانبه و همكاری های چندجانبه بویژه همكاری در حوزه ترانزیت و حمل و نقل را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

طرفین همچنین پیرامون تحولات منطقه از جمله مساله افغانستان رایزنی كردند.

ظریف در این دیدار به اهمیت روابط تهران – عشق آباد اشاره كرد و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همكاری ها بویژه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت با توجه به ظرفیت های فراوان دو كشور تاكید كرد.

وزیر امور خارجه كشورمان همچنین سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به تركمنستان و مذاكرات اخیر وزیر نفت كشورمان و وزیر انرژی تركمنستان زمینه‌های دیگر همكاری را یادآور شد.

وی همچنین بر اهمیت كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور در تنظیم همكاری های فیمابین تاكید كرد.

وزیر امور خارجه تركمنستان نیز در این دیدار تصریح كرد: پس از استقلال تركمنستان، ایران از طریق شركت های مختلف ایرانی، اولین كشوری بود كه در طرحهای زیربنایی تركمنستان از جمله خط لوله گاز و نفت و احداث جاده و بزرگراه مشاركت كرد.

وی افزود: لازم است در جهت تسریع در اجرای توافقات دو كشور از جمله در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، جاده و راه آهن و منابع آب فعالانه تر عمل كرده و بر طراحی پروژه های جدید تمركز كنیم.

وزیر امور خارجه تركمنستان تاكید ‌كرد: امنیت تركمنستان، امنیت ایران و امنیت ایران امنیت تركمنستان است.

در این دیدار درباره برگزاری اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور تا پایان سال جاری میلادی و نیز ادامه رایزنی های كنسولی در جهت ایجاد تسهیلات لازم و رفع موانع توافق شد.



*** دعوت ظریف و شیخ بن زاید از یكدیگر برای سفر به تهران و شارجه

ظریف و شیخ عبدا... بن زاید آل نهیان وزرای امور خارجه ایران و امارات نیز در دیداری جداگانه روابط دوجانبه و همكاریهای منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزیر امور خارجه در این دیدار به سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اهمیت به روابط با همسایگان، تقویت همكاری بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك و حسن همجواری، روابط تاریخی ایران و امارات بر اساس علقه‌های فرهنگی، دینی و همسایگی را خاطر نشان ساخت.

وی ضرورت همواره كردن بستر لازم برای تقویت همكاریهای فیمابین از جمله همكاریهای اقتصادی را یادآور شد و آن را در جهت منافع دو كشور ارزیابی كرد.

وزیر امور خارجه امارات نیز در این دیدار ضمن تبریك مجدد بمناسبت انتصاب دكتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه، به اهمیت روابط دو كشور اشاره كرد و افزود: برای ما ایران با ثبات، پیشرفته و شكوفا بسیار مهم است.

وی گفت: باید با ایجاد زمینه‌های لازم بتوانیم سطح و روابط تجاری دو كشور را افزایش دهیم.

در این دیدار كه مسائل مربوط به ایرانیان مقیم امارات مطرح شد، طرفین توافق كردند كه مسائل مربوطه در كمیته كنسولی مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد.

در این دیدار، وزرای امور خارجه دو كشور متقابلا از یكدیگر برای سفر به كشورهای متبوع خود دعوت كردند.



*** استقبال وزیر خارجه ارمنستان از مذاكرات ایران و 1+5

ظریف همچنین در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه ارمنستان، مناسبات تهران – ایروان را به لحاظ رابطه تاریخی ایران و ارامنه مهم خواند.

وی گفت: ما مصمم به حفظ، توسعه و تقویت مناسبات دوجانبه و چندجانبه با ارمنستان هستیم.

وزیر امور خارجه همچنین به همكاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، گردشگری و پروژه‌های مشترك دو كشور اشاره كرد.

وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این دیدار با تاكید بر اینكه روابط دوجانبه در سطح بسیار بالایی قرار داشته و مبادله هیات ها در بالاترین سطوح ادامه دارد، به اهمیت پروژه‌های مشترك اقتصادی دو كشور از جمله در زمینه های برق، راه آهن و امور عمرانی كه اهمیت دوجانبه و منطقه ای دارد، اشاره كرد.

وی از همكاری های فرهنگی و پارلمانی دو كشور ابراز خرسندی كرد.

در این دیدار كه مساله هسته‌ای و بحران سوریه نیز مورد بررسی قرار گرفت، وزیر امور خارجه ارمنستان با تاكید بر ضرورت حل مساله هسته‌ای، از آغاز مذاكرات ایران و 1+5 استقبال كرد.

در این ملاقات طرفین بر ادامه تماس ها و رایزنی ها تاكید كردند.



*** ادامه مذاكرات ایران و آرژانتین در نیمه اول نوامبر

ظریف و هكتور ماركوس تیمرمن وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین نیز طی دیداری پیرامون نحوه اجرای یادداشت تفاهم منعقده میان دو كشور گفت وگو و تبادل نظر و توافق كردند، ادامه مذاكرات دو كشور در نیمه اول نوامبر در ژنو ادامه پیدا كند.



***

وزیران امور خارجه ایران همچنین در دیدار همتای یمنی خود پیرامون آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن مذاكره شد و وزیر امور خارجه كشورمان به مسوولیت دولت یمن اشاره كرد و خواستار تسریع در اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای یافتن ، آزادی و بازگشت سالم وی شد.

وزیر امور خارجه یمن نیز با تشریح تلاش های دولت یمن در این ارتباط قول داد كه در جهت آزادی سریعتر دیپلمات ایرانی حداكثر تلاش خود را انجام دهند.

مخاطرات افراط گرایی و اختلافات فرقه ای در منطقه و تسری آن به فراتر از مرزهای كشورها و ضرورت همكاری جمعی برای مهار آن از محورهای مذاكرات این دو مقام بود.

همچنین ضرورت بهبود و ارتقاء روابط ایران و یمن بعنوان دو كشور با سابقه تمدنی قدیمی كه همواره دو ملت آن از روابط تاریخی خوبی برخوردار بوده اند، احیای كمیسیون مشترك اقتصادی، تبادل هیات های متقابل و حفظ تماس های فی مابین از دیگر مسائل مطروحه در این دیدار بود.



***برقراری خط هوایی تهران- بیشكك « سازنده» است

ظریف در دیدار دیگری با وزیر امور خارجه قرقیزستان ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط، همكاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت را موجب ارتقاء‌ همكاری های اقتصادی، همگرایی و شكوفایی كشورهای منطقه خواند و برقراری خط هوایی مستقیم میان دو كشور را برای ارتقاء‌ ارتباطات مردمی و تسهیل امور تجاری سازنده توصیف كرد.

ظریف با یادآوری توانمندی های ایران در حوزه های صنعتی، عمرانی و خدمات فنی و مهندسی، آمادگی كشورمان را برای مشاركت در طرحهای توسعه ای قرقیزستان اعلام كرد.

وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز سفر اخیر دكتر روحانی به بیشكك برای شركت در اجلاس شانگهای را مهم خواند و با اشاره به فضای جدید بین المللی در خصوص ایران گفت: هرگونه شرایط خوب برای ایران برای ما نیز خوب است.

وی با اشاره به تبادل هیات های مختلف دو كشور در سالهای اخیر از پیشرفت مناسبات در عرصه های سیاسی، تجاری و اقتصادی ابراز رضایت كرد و افزود: با توجه به ظرفیت های فراوان، سطح روابط تجاری در سطحی كه ما را راضی كند، نیست.

وزیر خارجه قرقیزستان خواستار برقراری خط هوایی مستقیم میان ایران و قرقیزستان شد و اراده رییس جمهوری این كشور برای گسترش همه جانبه مناسبات تهران – بیشكك را خاطر نشان ساخت.

وی همچنین خواستار مشاركت بیشتر شركت های ایرانی در طرحهای عمرانی و سرمایه گذاری های مشترك دو كشور شد.



*** مخالفت وزرای امور خارجه ایران و سریلانكا با اقدامات یك جانبه قدرت های غربی

ظریف در دیدار وزیر امور خارجه سریلانكا نیز آمادگی كشورمان را برای همكاری نزدیك بین تهران و كلمبو اعلام كرد.

وزیر امور خارجه سریلانكا نیز با تاكید بر روابط نزدیك ایران و سریلانكا برگزاری دهمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور و بررسی راههای توسعه همكاری های تجاری فیمابین در حوزه انرژی را خاطر نشان ساخت.

در این دیدار، وزیر امور خارجه سریلانكا آخرین تحولات سیاسی كشورش را تشریح كرد و طرفین مخالفت خود را با اقدامات یك جانبه قدرتهای غربی علیه كشورها با اقراض سیاسی اعلام كردند.



*** وزیر خارجه نروژ مذاكرات اخیر با 1+5 را آغازی خوب دانست

در دیدار وزاری امورخارجه ایران و نروژ روابط دوجانبه و رایزنی های تهران – اسلو و تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف ضمن اعلام آمادگی برای همكاری با نروژ در ابعاد دو جانبه و چند جانبه، از استمرار گفت وگوهای سیاسی منظم میان دو كشور استقبال كرد.

وزیر امور خارجه نروژ نیز با استقبال از فضای جدید به وجود آمده، نسبت به گفت وگوهای سیاسی، منظم میان مسوولین وزارت خانه های خارجه دوكشور ابراز رضایت كرد و رایزنی پیرامون موضوعاتی مانند افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مساله آوارگان را سازنده خواند.

ظریف در ارتباط با بحران سوریه، به جلوگیری از جنگ بعنوان یك تراژدی، خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه و ضرورت جلوگیری از دستیابی گروههای افراطی به سلاح شیمیایی و فضای ایجاد شده برای گفت و گوهای سیاسی جهت حل بحران سوریه اشاره كرد.

وی در خصوص مساله هسته ای، مذاكرات اخیر ایران و 1+5 را آغاز خوبی توصیف و ابراز امیدواری كرد كه ادامه مذاكرات با موفقیت توام باشد.

دكتر ظریف همچنین با اشاره به اینكه تحریم ها صرفا مردم را هدف قرار داده است، حضور 73 درصدی مردم ایران در پای صندوقهای رای را دارای پیامی مهم برای جهان دانست.

وزیر امور خارجه نروژ نیز ایران را یك كشور و شریك طبیعی دارای نفوذ در منطقه توصیف كرد و افزود: همواره گفته ایم كه ایران باید در روندهای حل و فصل بحران هایی مانند افغانستان و سوریه حضور داشته باشد.

وی گفت: همواره تاكید كرده ایم كه در ایران پویایی سیاسی، روندهای دمكراتیك و حكومت مقتدر وجود داشته است.

در این دیدار پیرامون افغانستان بویژه در ارتباط با تحولات مهم سال 2014 این كشور رایزنی و تبادل نظر شد.

سیام(1)**9129**1572
۰ نفر