۳ مهر ۱۳۹۲، ۲۱:۲۵
کد خبر: 80832547
T T
۰ نفر
رويترز:درگيري نيروهاي امنيتي سودان با معترضان 6 كشته برجاي گذاشت

تهران - رويترز اعلام كرد : 6 تن از تظاهر كنندگان معترض به تصميم اخير دولت سودان در باره كاهش يارانه مواد سوختي، در جريان درگيري با نيروهاي امنيتي در خارطوم پايتخت اين كشور كشته شدند.

به گزارش ايرنا، رويترز دقايقي پيس در خبري فوري به نقل از نيروهاي امداد و نزديكان برخي قربانيان نوشت: با وجود فرارسيدن شب، درگيري ها در خارطوم پايتخت و اطراف آن همچنان ادامه دارد.

شبكه خبري الميادين نيز دقايقي پيش اعلام كرد كه بر اثر اين درگيري ها 10 نفر كشته شده اند.

اين در حالي است كه كنشگران سوداني گفته اند كه با گسترش نارضايتي از لغو پرداخت يارانه سوخت در اين كشور، ماموران پليس روز چهارشنبه به سوي تظاهركنندگان ضد دولتي در خارطوم پايتخت گاز اشك آور شليك كردند.

اين شاهدان افزودند: تظاهركنندگان يك ساختمان دانشگاه و چند جايگاه پخش بنزين را به آتش كشيدند و جاده اصلي منتهي به فرودگاه را در حوالي هتل مجلل روتانا مسدود كردند.

وزارت آموزش سودان در پي ناآرامي هاي چند روز گذشته و به منظور حفظ امنيت دانش آموزان، مدارس خارطوم را تا پايان ماه جاري ميلادي (30 سپتامبر، هشتم مهر) تعطيل اعلام كرد.

همچنين منابع خبري از قطع كامل شبكه اينترنت در خارطوم خبر دادند.

يك گزارشگر رويترز شاهد بوده است كه ماموران پليس كپسول هاي گاز اشك آور به سوي جمعيت شليك كردند و صدها افسر و مامور امنيتي لباس شخصي مسلح به تفنگ و باتون به سرعت به سوي مركز شهر شتافتند.

شماري از ماموران نيز بر روي پشت بام ساختمان هاي دولتي مستقر شده بودند.

به گفته يك شاهد عيني، ماموران حدود 20 تظاهركننده را بازداشت و با خودروهاي ويژه از صحنه درگيري به بازداشتگاه انتقال دادند.

دولت سودان به منظور مهار كسري بودجه در حال افزايش خود، روز دوشنبه پرداخت يارانه براي مواد سوختي را قطع كرد كه به زيان فقيران است و احتمالا موجب تشديد تورم خواهد شد.

سودان در پي جدايي و استقلال كشور سودان جنوبي در سال 2011، سه چهارم ذخاير نفتي خود را ازدست داد كه منبع اصلي درآمد و تامين دلار براي واردات مواد غذايي براي جمعيت 32 ميليون نفري اين كشور بود.

دولت سودان در ژوييه 2012 نيز بخشي از يارانه هاي سوخت را كاهش داد كه موجب به راه افتادن اعتراض هاي ملايم به مدت چند هفته و سركوب ناآرامي توسط نيروهاي امنيتي شده بود.

اين در حاليست كه احزاب مخالف در سودان، دچار اختلاف نظر و داراي جاذبه اندكي براي جواناني هستند كه خواستار دگرگوني هاي دمكراتيك موثر هستند.

دولت اعلام كرده است كه تورم سالانه از 37.1 درصد در مه به 23.8 درصد در ژوييه كاهش يافته است، اما تحليلگران مستقل، ميزان واقعي تورم را 50 درصد يا حتي بالاتر مي دانند.

**مترجمام**1480** 1917
۰ نفر