۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۹
کد خبر: 80831666
T T
۰ نفر

بازرسان سازمان ملل وارد دمشق شدند

۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۹
کد خبر: 80831666
بازرسان سازمان ملل وارد دمشق شدند

تهران - بازرسان سازمان ملل به منظور پيگيري روند تحقيقات خود درباره كاربرد سلاح هاي شيميايي در سوريه روز چهارشنبه از طريق بيروت وارد دمشق شدند.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين گروه با مسئوليت 'اكه سلستروم' بايد درباره بيش از 12مورد از اتهام هاي وارده در خصوص حملات شيميايي سوريه درمدت 30ماه درگيري در اين كشور تحقيق كنند.

با اين حال بازرسان هنوز دستوري براي شناسايي عوامل و مسوولان اين حملات ندارند.

در گزارشي كه 16سپتامبر ارايه شد كاربرد سلاح هاي شيميايي در يك سطح وسيع در سوريه مورد تاييد قرار گرفت.

طبق اين گزارش، نشانه اي از كاربرد گاز سارين در حملات 21اوت در منطقه غوطه شرقي در حومه دمشق مشاهده شده است.

سلستروم تاكيد كرده كه اين گزارش تنها يك گزارش كار بوده است.

براساس اظهارات اخير وي، اتهام هاي ديگري عليه دو طرف (دولت سوريه و مخالفان) به شوراي امنيت سازمان ملل ارايه شده كه در حدود 13 يا 14مورد را شامل مي شود.

گروه بازرسان سازمان ملل اميدوار است كه بتواند گزارشي با دربرگيرندگي تمام موارد مورد اتهام در اين زمينه را تا پايان ماه اكتبر ارايه كند.

غربي ها دولت بشار اسد را متهم به حملات 21 اوت امسال مي كنند و دمشق نيز از سوي واشنگتن براي اعمال يك اقدام نظامي تهديد شده است.

دولت سوريه كاربرد سلاح هاي شيميايي عليه مردم را منكر و طبق توافق اخير روسيه و آمريكا در ژنو متعهد شده تا اواسط سال 2014 نسبت به برچيدن سلاح هاي شيميايي خود اقدام كند.

دراين توافق سوريه تهديد به اقدام نظامي شده اما روسيه به عنوان همپيمان دمشق در زمينه توسل به زور درچارچوب قطعنامه اي از سوي سازمان ملل عليه دمشق مخالفت خود را با آمريكا، فرانسه و انگليس اعلام كرده است.

اروپام**645 **‌1064