۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۵۸
کد خبر: 80823497
T T
۰ نفر
وزیر خارجه سابق فرانسه: دیداراولاند و روحانی استثنایی خواهد بود

پاریس - وزیر امور خارجه سابق فرانسه دیدار پیش روی ' حسن روحانی ' و با همتای فرانسوی خود در موضوع سوریه در حاشیه نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك را فرصتی استثنایی خواند.

' رولان دوما ' روز جمعه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا افزود: دیدار سران دو كشور می تواند از بسیاری جهات مهم و اثرگذار تلقی شود.

اولاند در سخنان اخیر از وجود زمینه ای برای امكان دیدار با روحانی رییس جمهور منتخب كشورمان در نیویورك خبر داده و اطرافیان رییس جمهوری فرانسه نیز این ابتكار عمل برای دیدار روسای جمهوری فرانسه و ایران را ظرف سالیان اخیر دریك چنین نشست بین المللی استثنایی عنوان كرده اند.

وزیر امور خارجه سابق فرانسه با بیان اینكه در شرایط حاضر تهدیدات و یا بحرانی جدی در روابط فی مابین دو كشور وجود ندارد، گفت: اتخاذ این رویكرد و رفتار از سوی ایرانیان اقدام خوبی است و من معتقدم كه فرانسه آنرا پیگیری خواهد كرد.

دوما همچنین به تغییر مواضع حزب راستگرای مخالف ' اوام پ ' پیرامون ' فرانسوا فیون ' نخست وزیر پیشین فرانسه در موضوع سوریه و روابط با ایران نیز گفت: همه موارد و شرایط جاری حاكی از فراهم شدن فضا لازم برای پیشرفت در این زمینه است.

وی ابراز امیدواری كرد كه دراولین گام برای امكان بهبود در روابط فیمابین فرانسه و ایران رفتار دو كشور نسبت به یكدیگر شاهد تحول و تغییرات محسوسی باشد.

وی از انجام برخی دیدارها میان مقامات كشورمان و فرانسه و همچنین انجام مذاكرات مداوم به عنوان گام مثبت و سازنده ای برای امكان شفاف سازی در روابط دو كشور یاد كرد.

*** طرفدار مذاكرات

وزیر امور خارجه اسبق فرانسه همچنین با اشاره به روابط دیرینه و منافع موجود دو كشور نیز گفت : من از طرفداران آغاز مذاكرات سازنده میان فرانسه و ایران هستم و باید بگویم كه عموما طرفدار و پایبند به مذاكرات برای حل و فصل اختلاف نظرها هستم تا تهدیدات عیله كشوری.

دوما خاطرنشان ساخت: خرسندم كه شاهد وجود اراده لازم میان دو كشور برای نزدیك سازی مواضع خود به یكدیگر و همچنین انجام مذاكرات هستم و بایستی در انتظار دیدار اول میان اولاند و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود و دید كه چه نتیجه ای از این دیدار عاید می شود.

وی بااشاره به اینكه در خصوص این دیدار و نتایج حاصله از آن خوشبین هستم افزود: درادامه این ملاقات نیز دیدار مقامات ایرانی از پاریس و بالعكس از تهران ضروری است.

*** تاثیر ایران در خاورمیانه و سوریه

وزیر امور خارجه اسبق فرانسه نفوذ و اثرگذاری كشورمان در خاورمیانه و بویژه سوریه را یادآور شد و گفت: من همواره طرفدار راه دادن ایران در موضوع سوریه بوده ام كه حضور ایران در كنفرانس ژنو- 2 در زمینه سوریه را ضروری ارزیابی كرده و بر این باور هستم كه می بایست تمامی طرف های دخیل در پرونده سوریه در دور میز مذاكرات برای یافتن راه حلی به بحران چند ساله جاری در این كشور گردهم آیند.

وی تاكید كرد: زمانی كه می گویم همه طرف ها منظورم این است كه ایران نیز می بایست در مذاكرات سوریه حضور قوی داشته باشد كه در مغایرت با ایده مخالفان حضور ایران در چنین نشستی در فرانسه است.

دوما تصریح كرد : این حماقت خواهد بود چنین تلقی كنیم كه ایران تاثیرات شگرفی در منطقه دارد، ولی در عین حال نیز بخواهیم این كشور را از مذاكرات مربوط به سوریه دور نگه داریم.

وی همچنین گفت: برای امكان دستیابی به راه حل صلح و آشتی از طریق برگزاری كنفرانس ژنو دو حضور ایران ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

*** خرسندی از جهت گیری رییس جمهو و وزیر خارجه كشورمان

وزیر امور خارجه اسبق فرانسه همچنین جهت گیریهای رییس جمهوری منتخب و همچنین رییس دستگاه دیپلماسی خارجی كشورمان را در راستای تعامل با كشورهای جهان در موضوع ایران و سوریه را ستود و افزود: جهت گیریها و سیاست های روحانی و ظریف وزیر امور خارجه ایران مایه خرسندی است .

وی ابراز امیدواری كرد كه این رویكرد جدید در سیاست خارجی ایران در تعامل با جهان هرچه سریعتر منجر به نتایج شود.

وی در عین حال نیز گفت كه تجارب من نشان می دهد كه ایرانیان در انجام تمامی مذاكرات سخت و از ظرافت خاصی برخوردار هستند كه با لحاظ كردن آن می توان گفت كه مذاكرات سخت و در عین حال حساسی در انتظار خواهد بود.

وزیر امور خارجه اسبق فرانسه همچنین هشدار داد كه لازم است مذاكرات برای منجر شدن به نتایج مورد انتظار با ایرانیان می بایست با رعایت جوانب احتیاط و همچنین جدی صورت پذیرد.

*** جنگ درسوریه كافی است

رییس دستگاه دیپلماسی خارجی اسبق فرانسه با اشاره به كشته شدن هزاران نفر و بی خانمانی میلیونها انسان بی گناه در سوریه گفت: دیگر كشتار و ادامه جنگ وحشتناك در سوریه كافی است و می بایست هرچه سریعتر جلو فاجعه كشتار انسانهای بی گناه در جریان درگیریها در این كشور گرفته شود.

وی گفت: ضروری است كه كشورهای ذینفوذ از جمله آمریكا و روسیه در زمینه سوریه با اتخاذ رویكرد منطقی و عاقلانه هرچه سریعتر برای حل و فصل بحران سوریه دور میز مذاكرات گردهم آیند.

وی بااشاره به سخنان اخیر اولاند دایر بر قصد كشور متبوعش برای ارسال سلاح جنگی به شورشیان سوری نیز گفت : فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در یك موضع متفاوتی قرار دارد، چرا كه وی كمتر در جریان مذاكرات مربوط به سوریه است.

وی مواضع چند ماه اخیر ' لوران فابیوس' وزیر امور خارجه فرانسه را در موضوع سوریه مورد اشاره قرار داد و گفت : جای تاسف است كه فرانسه چنانچه نخواهد هرچه بیشتر در مسیر انجام مذاكرات و سازندگی در زمینه سوریه گام بردارد.

وی با اخطار در این زمینه كه راه حل موضوع سوریه تهدید و ارعاب از سوی فرانسه و كشورها نیست، افزود: راه برون رفت از بحران جاری در سوریه از طرفی سیاسی و از سویی نیز در یافتن یك راه حل منطقی نهفته است.

دوما منطق روس ها در زمینه سوریه را پسندید و گفت: بیانیه های اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه كه در آن تاكید شده است كه سلاح شیمیایی در اختیار دمشق برای ایجاد توازن با سلاح اتمی در اختیار رژیم اسرائیل است، منطقی می باشد .

وی تاكید كرد: این همان تزی است كه من از 20 سال پیش از آن دفاع می كنم و من زمانی كه وزیر امور خارجه فرانسه بودم بارها با مقامات سوری دیدار و گفتگو داشتم كه همه آنها نیز همین مسئله را مطرح می كردند.

وی اظهارداشت: این حرف پوتین منطقی است و می بایست آنرا مورد دقت و ملاحظه قرار داد و به جای ناسزا گویی به مذاكرات پرداخت .

اروپام**1495