۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۱۸
کد خبر: 80821575
T T
۰ نفر

مشهد - مدير گروه نجوم و جغرافياي ممالك اسلامي بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي 63 عنوان كتاب با موضوع نجوم و جغرافيا چاپ و منتشر كرده است.

'نسرين احمديان شالچي' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: افزون بر كتاب با تحقيقات و پژوهشهايي كه تاكنون توسط اين گروه انجام شده مقالات زيادي طي 30 سال فعاليت خود در بنياد پژوهشهاي اسلامي در نشريات مختلف منتشر كرده است.

وي بيان كرد: گروه جغرافياي ممالك اسلامي و نجوم در راستاي اهداف بنياد پژوهشهاي اسلامي، تمركز طرحهاي خود را به بررسي جغرافياي سرزمينهاي اسلامي، شناخت اقليتهاي مسلمان سراسر دنيا، پديده‌ هاي اسلامي در سرزمين پهناور ايران، مطالعه و بررسي موضوعات و مباحث نجوم اسلامي و شناخت پديده‌ هاي جغرافيايي ايران اختصاص داده است.

او با اشاره به همكاري گروه نجوم و جغرافياي بنياد پژوهشهاي اسلامي با اساتيد و پژوهشگران مختلف به صورت تمام وقت، نيمه وقت و پاره وقت گفت: اين گروه با مراكز پژوهشي و دانشگاهي ارتباط خوبي داشته و به دنبال تقويت اين ارتباطات است.

مدير گروه نجوم و جغرافياي ممالك اسلامي افزون بر اجراي طرحهاي پژوهشي در دست انجام، فعاليت در زمينه قبله يابي و تعيين اوقات شرعي را از ديگر اقدامات اين گروه عنوان كرد.

وي ادامه داد: اخيرا كارگاه آموزشي با عنوان 'اوقات شرعي از منظر فقه و نجوم' با حضور استادان برخي دانشگاه ها در بنياد پژوهشهاي اسلامي برگزار شد كه در اين كارگاه اسطرلاب ساخته شده توسط يكي از اساتيد معرفي گرديد.

او اظهار داشت: اين اسطرلاب ساده و سبك وزن با كمي آموزش و استفاده از اطلاعات داده شده مي‌ تواند به بسياري از مردم در زمينه تعيين جهت قبله و مشخص كردن اوقات شرعي كمك كند.

وي با اشاره به ديگر فعاليتهاي گروه نجوم و جغرافياي ممالك اسلامي در سال جاري گفت: جلد ششم كتاب 'چشم اندازهاي جغرافيايي' و كتابهاي 'چشمه هاي آب گرم، مساجد تاريخي خراسان، حمام مهدي قلي بيگ' از نتايج تحقيق و پژوهشهاي اين گروه است كه در دست چاپ مي باشد.

او نگارش كتاب 'مساجد تاريخي خراسان' كه با هدف شناخت سير تحول مساجد در دوره‌ هاي مختلف تاريخي و آشنايي با ويژگي هاي معماري و تزيينات آنها تدوين شده است را از ديگر فعاليتهاي در دست اقدام اين گروه معرفي كرد.

وي گفت: جلد نخست كتاب مزبور به مساجد تاريخي مشهد، سبزوار و نيشابور اختصاص دارد كه در مراحل نهايي چاپ به سر مي ‌برد و جلد دوم آن نيز پس از تكميل مطالعات و بررسيهاي ميداني و پيمايشي به چاپ خواهد ‌رسيد.

او افزود: كتاب 'چشم ‌اندازهاي جغرافيايي ايران' اين گروه نيز به موضوع معرفي پديده‌ هاي طبيعي و انسان، ساخت جغرافيايي ايران و آشنايي با توانمندي‌ها و تنگناهاي آن‌ مي‌ پردازد كه از اين مجموعه تاكنون پنج جلد به چاپ رسيده و 9 جلد ديگر در دست چاپ است.

وي بيان كرد: همچنين جلد نخست كتاب 'كتيبه‌ هاي تيموري در خراسان' اين گروه كه به بررسي، تصويربرداري، طراحي و اجراي كتيبه ‌هاي هنري و اسلامي در بناهاي اسلامي احداث شده در دوره تيموري مي‌پردازد، به چاپ رسيده و جلدهاي بعدي آن در دست تهيه است.

7489/659