۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80820954
T T
۰ نفر

شوراي امنيت در توافق بر سر سوريه ناكام ماند

۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80820954
شوراي امنيت در توافق بر سر سوريه ناكام ماند

تهران- با ادامه يافتن اختلاف نظرها ميان غرب و روسيه بر سر مسئله سوريه، شوراي امنيت در تلاش براي صدور قطعنامه اي عليه سوريه ناكام ماند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اختلاف نظرها در شوراي امنيت سازمان ملل بر سرمسئوليت استفاده رژيم سوريه در استفاده از سلاح شيميايي سبب شد تا نشست ديشب (سه شنبه) اين شورا بدون پيشرفتي در زمينه صدور قطعنامه اي الزام آورعليه سوريه به پايان برسد.

اين گزارش با اشاره به اين كه 'جنيفر پساكي' سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا موضع فرانسه را درقبال سوريه تكرار كرد، افزود: واشنگتن و پاريس ادعاي خود درمورد گناهكار بودن دمشق در كاربرد سلاح شيميايي متقاعد شده اند اما مسكو انگشت اتهام را در اين مورد به سمت شورشيان گرفته است.

بر پايه اين گزارش، روسيه و آمريكا در نشستي در ژنو درمورد خلع سلاح شيميايي سوريه به توافق رسيدند اما اختلاف نظر آن ها در مورد پاسخگويي به رژيم سوريه در صورت رعايت نكردن الزام هاي در نظر گرفته شده، به قوت خود باقي است.

فرانسه، آمريكا و انگليس در نظر دارند با به تصويب رساندن قطعنامه اي 'الزام آور' در مورد سوريه، راه توسل به زور را در اين پرونده باز بگذارند اما روسيه با اين امر مخالف است.

به گفته يك ديپلمات، نشست سه شنبه شب نمايندگان پنج عضو دائم شوراي امنيت در بررسي طرح پيش نويس قطعنامه عليه سوريه كه توسط فرانسه به شورا ارائه شده بود، بدون پيشرفت و در' فضايي سازنده' پايان يافت.

'لوران فابيوس' وزير امور خارجه فرانسه امروزچهارشنبه با'خوزه مانوئل گارسيا مارگالو' همتاي اسپانيايي خود ديدار مي كند.

'بان كي مون' دبيركل سازمان ملل كه قرار است هفته آينده با نمايندگان اعضاي دائم شوراي امنيت در نيويورك ديدار كند، آنان را به 'اتحاد' فراخوانده است.

خبرگزاري فرانسه افزود: روسيه كه به ادامه يافتن تلاش هاي ديپلماتيمك در مورد سوريه اطمينان مي دهد، 'سرگئي ريابكوف 'يكي از معاونان وزير امور خارجه خود را به دمشق فرستاد تا با 'وليد المعلم ' وزير امور خارجه سوريه ديدار و گفتگو كند.

وزيرامورخارجه فرانسه پيشتر در ديدار با همتاي روسي خود مدعي شد كه گزارش روز دوشنبه سازمان ملل هيچ شكي را در مورد مسئوليت رژيم دمشق درحمله شيميايي باقي نگذاشته است.

لاوروف همتاي روسي او نيز در پاسخ گفت : دلايل محكمي وجود دارد كه اين اقدام تحريك آميز توسط شورشيان انجام شده است.

مترجمام ** 9053** 1583 ** 1064
۰ نفر