۲۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۲۷
کد خبر: 80813857
T T
۰ نفر
وزیر نیرو: برای حل مشكل دریاچه ارومیه نیازمند مشاركت همه هستیم

تبریز- وزیر نیرو با اشاره به بحران دریاچه ارومیه و تبعات آن گفت: برای حل مشكل این دریاچه نیازمند مشاركت و همكاری همه مردم به ویژه كشاورزان هستیم.

'حمید چیت چیان' روز جمعه در جمع خبرنگاران در تبریز افزود: همه مردم ساكن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و به ویژه كشاورزان باید با بالا بردن بازده، اصلاح الگوی مصرف كشت و صرفه جویی در مصرف آب كشاورزی آب مازاد بر نیاز خود را به این دریاچه هدایت نمایند.

وی همچنین با اشاره به لایروبی برخی رودخانه ها و مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه توسط شركت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: این اقدام كمك شایان توجهی به تامین آب دریاچه خواهد كرد اما همچنان همكاری مردم در این زمینه بسیار حایز اهمیت است لذا امیدواریم بتوانیم با اتخاذ تدابیری ویژه در این خصوص گام برداریم.

وزیر نیرو از محدودیت منابع آبی به عنوان یكی از معضلات اصلی در آذربایجان شرقی یاد و بیان كرد: سهم هر آذربایجانی از منابع آب تجدیدپذیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سالانه 500 مترمكعب و كمتر از یك سوم سرانه آب كشور است.

چیت چیان گفت: سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی هزار و 800 مترمكعب است.

وی افزود: بر همین اساس از حدود سه دهه پیش برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش آب تصمیم گرفتند برای رفع مشكل آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بخشی از آب استانهای دیگر را برای آشامیدن و صنعت تبریز و آذربایجان شرقی اختصاص دهند بنابر این انتقال آب از سایر حوضه ها به این استان ضروری است.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به افت آب سفره های زیرزمینی و برداشت آبهای سطحی در استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: مصرف بی رویه آب به خصوص در بخش كشاورزی وضعیت بسیار بدی را برای دریاچه ارومیه پدید آورده است.

587
۰ نفر