۵ شهریور ۱۳۹۲، ۲۲:۲۸
کد خبر: 80791827
T T
۰ نفر
قانونگذاران آمریكا با اقدام نظامی بدون مجوز واشنگتن علیه سوریه مخالفت كردند

تهران - احتمال مداخله نظامی باراك اوباما در سوریه كه پیش از این با اعتراض برخی اعضای كنگره روبرو شده، گروه فزاینده دیگری از قانونگذاران جمهوریخواه و دمكرات را نیز به مخالفت واداشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، 'اسكات ریگل' یك نماینده جمهوریخواه از همكاران خود خواسته است با امضای نامه ای به اوباما، مصرانه بخواهند طی تشكیل جلسه مجدد كنگره در صدد كسب اجازه هرگونه اقدام نظامی بر آید.

بنا بر این گزارش، در مجلس سنا نیز حتی كسانی كه از مجازات دولت سوریه به دلیل ادعای استفاده از سلاح های شیمیایی حمایت می كنند، در حال پیوستن به این درخواست هستند كه رییس جمهوری آمریكا نخست باید مجوز حمله دریافت كند.

در نامه ریگل آمده است: درگیر شدن ارتش آمریكا در سوریه بدون مجوز قبلی كنگره و در حالیكه وضعیت این كشور تهدید مستقیمی علیه كشور ما نیست، قانون تفكیك اختیارات را كه نص صریح قانون اساسی آمریكا است، نقض می كند.

قانونگذاران مخالف اقدام اوباما، در این زمینه به قطعنامه اختیارات جنگی مصوب سال 1973 پس از عملیات مخفی زمان جنگ ویتنام در دوره ریاست جمهوری ریچاد نیكسون، استناد می كنند.

این قطعنامه بر مسئولیت قانونی كنگره برای اعلام جنگ و تعیین یك محدودیت 60 روزه در مورد توانمندی رییس جمهوری برای انجام اقدام نظامی بدون مجوز و اضطراری استناد می كند.

روسیه و چین دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و بسیاری از كشورهای جهان تاكنون هرگونه دخالت خارجی در سوریه بویژه حمله نظامی به این كشور بدون مجوز این شورا را رد كرده اند و از تصمیمات داخلی كشورهای اردوگاه ضدسوری در تجهیز شورشیان و عوامل مسلح انتقاد كرده اند.

مترجمام 1403/ 3404**1516